DD4/033-01598-IK/06/4866 - Obowiązki podatkowe w związku z przeniesieniem rezydencji podatkowej do Rumunii.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 lutego 2007 r. Ministerstwo Finansów DD4/033-01598-IK/06/4866 Obowiązki podatkowe w związku z przeniesieniem rezydencji podatkowej do Rumunii.

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 w związku z art. 121 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), udzielając interpretacji w zakresie postanowień umowy z dnia 23 czerwca 1994 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Rumunii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1995, Nr 109, poz. 530),

Minister Finansów uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku w sprawie dotyczącej zakresu obowiązków podatkowych w związku z przeniesieniem rezydencji podatkowej do Rumunii.

UZASADNIENIE

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Podatnik od dnia 6 stycznia 2003 r. przebywa w Rumunii. W państwie tym jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę przez niemieckiego pracodawcę. Praca wykonywana jest na terytorium Rumunii. Wynagrodzenie za pracę przekazywane jest na konto w niemieckim banku (na terenie Niemiec). W Polsce przebywa około 6 tygodni w roku Podatnik jest osobą samotną. W Polsce nie posiada majątku ani nie uzyskuje jakichkolwiek dochodów ze źródeł położonych na terytorium Polski. Podatnik, przebywa na terenie Rumunii tymczasowo, co jest związane z zatrudnieniem w tym kraju. Jednocześnie, nie potrafi określić daty powrotu do Polski, a ponad to oświadcza, iż jego centrum życiowe i interes społeczny mieści się w Rumunii.

Zdaniem Podatnika, nie ma on obowiązku składania zeznań podatkowych w Polsce, gdyż nie uzyskuje żadnych dochodów w Polsce.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny sprawy zważono, co następuje.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm. - w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r.), osoby fizyczne podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Natomiast w myśl art. 3 ust. 2a ustawy, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, oraz innych dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Jednocześnie art. 4a ustawy stanowi, iż przepisy art. 3 ust. 1 i 2a stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 umowy, określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, miejsce zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze. Określenie powyższe nie obejmuje osoby, która podlega opodatkowaniu w tym Umawiającym się Państwie w zakresie dochodu i majątku osiąganego ze źródła tylko w tym Państwie. Definicja ta odnosi się zatem bezpośrednio do określenia "miejsca zamieszkania" przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego.

W przepisach polskiego prawa podatkowego pojęcie "miejsca zamieszkania" nie zostało zdefiniowane. Definicja miejsca zamieszkania znajduje się w art. 25 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu. Warunek przebywania w danym miejscu ma charakter obiektywny i nie ma problemów dowodowych w wykazaniu, że dana osoba przebywa w danej miejscowości. Zamiar stałego pobytu w określonej miejscowości ma natomiast charakter subiektywny, ponieważ odnosi się do woli danej osoby. Należy jednak zauważyć, iż istnieją kryteria obiektywizujące zamiar stałego pobytu. Uznaje się na przykład, że podatnik wykazuje zamiar stałego pobytu w danej miejscowości jeżeli miejscowość ta stanowi dla niego centrum jego życiowej działalności, ocenianej w aspekcie jego powiązań osobistych i gospodarczych.

Biorąc pod uwagę opisany w wystąpieniu stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny stwierdzić należy, że Pan XY ma miejsce zamieszkania na terytorium Rumunii, gdyż tam znajduje się ośrodek jego interesów osobistych i gospodarczych. Od momentu wyjazdu do Rumunii w Polsce Podatnik podlega ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, stosownie do art. 3 ust. 2a ustawy.

W związku z tym dochody uzyskane przez Podatnika z tytułu pracy najemnej wykonywanej na terytorium Rumunii, nie podlegają opodatkowaniu w Polsce.

Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.

Odpowiedź nie jest wiążąca dla Podatnika, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl