DD4/033-01471/JG/06/299 - Opodatkowanie w Polsce dochodu zagranicznych artystów z tytułu sprzedaży dzieła sztuki

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 września 2006 r. Ministerstwo Finansów DD4/033-01471/JG/06/299 Opodatkowanie w Polsce dochodu zagranicznych artystów z tytułu sprzedaży dzieła sztuki

Pytanie podatnika

Czy dochód zagranicznych artystów z tytułu sprzedaży dzieła sztuki podlega opodatkowaniu w Polsce?

Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), udzielając interpretacji w zakresie postanowień:

- konwencji z dnia 28 czerwca 1996 r. między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Słowenii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1998 r. Nr 35, poz. 198),

- umowy z dnia 24 czerwca 1993 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Czeskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1994 r. Nr 47, poz. 189),

Minister Finansów uznaje stanowisko przedstawione we wniosku za nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania w Polsce dochodów artystów zagranicznych z tytułu udzielenia praw do korzystania z praw autorskich do dzieła sztuki oraz za prawidłowe w pozostałym zakresie.

Uzasadnienie

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Podatnik (zwany dalej Stowarzyszeniem) jest podmiotem polskim, którego celem działania jest tworzenie regionalnej kolekcji dzieł sztuki współczesnej. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej oraz nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego.

Gromadząc dzieła sztuki, Stowarzyszenie kupuje je od artystów zagranicznych, mających miejsce zamieszkania m.in. na terytorium Słowenii oraz Czech. Artyści nie prowadzą działalności gospodarczej na terytorium Polski. Obecność artystów w Polsce ma charakter incydentalny, związany z ich pobytem podczas wystaw indywidualnych lub zbiorowych.

Kupując dzieła sztuki od artystów zagranicznych, Stowarzyszenie przyjęło praktykę zawierania dwóch rodzajów umów: umowy kupna-sprzedaży, zgodnie z którą następuje przeniesienie własności dzieła sztuki oraz umowy o prawo do korzystania z praw autorskich artysty (licencja niewyłączna) z określeniem w umowie zakresu pól eksploatacji. Obydwie umowy stanowią integralną całość. W wyniku zawarcia transakcji, artysta zagraniczny otrzymuje wynagrodzenie w zamian za sprzedaż dzieła sztuki oraz wynagrodzenie za udzielenie prawa do korzystania z jego praw autorskich do dzieła w granicach określonych licencją.

Przy zawieraniu powyższych umów, Stowarzyszenie przyjęło praktykę zobowiązania artysty zagranicznego do zapłacenia podatku dochodowego od osiągniętego dochodu w jego państwie zamieszkania. W związku z powyższym, w treści umowy znajduje się klauzula będąca zobowiązaniem autora dzieła do zapłaty podatku dochodowego w jego państwie rezydencji.

Zdaniem Stowarzyszenia, ponieważ dzieła sztuki nie powstają na jego zamówienie i zostały wykonane poza terytorium Polski a artyści nie prowadzą działalności gospodarczej na terytorium Polski, Stowarzyszenie prawidłowo przyjęło zasadę zobowiązania w treści umowy artysty zagranicznego do zapłacenia podatku dochodowego w państwie jego miejsca zamieszkania.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa, zważono co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, oraz od innych dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (tzw. ograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 4a ustawy, art. 3 ust. 2a stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Polska.

Stosownie do art. 14 polsko-słoweńskiej konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochód osiągany przez osobę mającą miejsce zamieszkania na Słowenii z wykonywania wolnego zawodu albo innej działalności o samodzielnym charakterze podlega opodatkowaniu tylko na Słowenii, chyba że osoba ta posiada w Polsce stałą placówkę w celu wykonywania jej działalności. Jeżeli osoba ta posiada taką stałą placówkę, dochód może być opodatkowany w Polsce, lecz tylko w takim zakresie, w jakim może być przypisany tej stałej placówce. Określenie "wolny zawód" obejmuje w szczególności samodzielnie wykonywaną działalność naukową, literacką, artystyczną, wychowawczą lub oświatową.

Natomiast zgodnie z art. 14 polsko-czeskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochód, który osoba mająca miejsce zamieszkania w Czechach osiąga z wykonywania wolnego zawodu albo innej działalności o samodzielnym charakterze, podlega opodatkowaniu tylko w Czechach, chyba że osoba ta dysponuje zwykle stałą placówką w Polsce dla wykonywania swej działalności. Jeżeli dysponuje ona taką stałą placówką, to dochód może być opodatkowany w Polsce, jednak tylko w takim zakresie, w jakim może być przypisany tej stałej placówce. Określenie "wolny zawód" obejmuje w szczególności samodzielnie wykonywaną działalność naukową, literacką, artystyczną, wychowawczą lub oświatową.

Z powyższych przepisów wynika, iż dochód z tytułu sprzedaży polskiemu podmiotowi dzieła sztuki przez artystę mającego miejsce zamieszkania na Słowenii lub w Czechach może być opodatkowany w Polsce pod warunkiem, że artysta ten prowadzi działalność na terytorium Polski za pomocą stałej placówki. W takim przypadku, dochód artysty zagranicznego, który może być przypisany tej stałej placówce, może być opodatkowany w Polsce. Jeżeli natomiast artysta nie prowadzi działalności za pomocą położnej w Polsce stałej placówki, jego dochód z wykonywania działalności artystycznej podlega opodatkowaniu tylko w państwie jego rezydencji.

Natomiast zasady opodatkowania dochodu z tytułu udzielenia praw do korzystania z praw autorskich do dzieła sztuki reguluje art. 12 polsko-słoweńskiej konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz art. 12 polsko-czeskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dotyczący opodatkowania należności licencyjnych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 polsko-słoweńskiej konwencji, należności licencyjne, powstające w Polsce, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę na Słowenii, mogą być opodatkowane na Słowenii.

Natomiast art. 12 ust. 2 konwencji stanowi, iż takie należności licencyjne, mogą być także opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie, w którym powstają (w Polsce), i zgodnie z prawem tego Państwa, lecz jeżeli odbiorca jest właścicielem należności, to ustalony w ten sposób podatek nie może przekroczyć 10 procent kwoty brutto należności licencyjnych.

Definicja należności licencyjnych, zawarta w art. 12 ust. 3 konwencji stanowi, iż określenie "należności licencyjne", oznacza wszelkiego rodzaju należności płacone za użytkowanie lub prawo do użytkowania dzieła literackiego, artystycznego lub naukowego, włącznie z filmami dla kin i taśmami dla radia i telewizji, oraz patentu, znaku towarowego, wzoru lub modelu, planu, tajemnicy technologii lub procesu produkcyjnego, jak również za informacje związane z doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej.

Stosownie natomiast art. 12 ust. 1 polsko-czeskiej umowy, należności licencyjne powstające w Polsce, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Czechach, mogą być opodatkowane w Czechach.

Jednakże, zgodnie z art. 12 ust. 2 umowy, takie należności licencyjne, mogą być także opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie, w którym powstają (w Polsce), i zgodnie z prawem tego Państwa, lecz gdy odbiorca tych należności lub opłat jest ich właścicielem, podatek ustalony w ten sposób nie może przekroczyć 5% kwoty brutto należności licencyjnych.

Określenie "należności licencyjne", użyte w niniejszym artykule, oznacza wszelkiego rodzaju należności uzyskiwane z tytułu użytkowania lub prawa do użytkowania każdego prawa autorskiego do dzieła literackiego, artystycznego lub naukowego, włącznie z filmami dla kin oraz filmami i taśmami dla telewizji lub radia, patentu, znaku towarowego, wzoru lub modelu, planu, tajemnicy technologii lub procesu produkcyjnego, jak również za użytkowanie lub prawa do użytkowania urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego lub za informacje związane z doświadczeniem zdobytym w dziedzinie przemysłowej, handlowej i naukowej (art. 12 ust. 3 umowy).

Z powyższych przepisów wynika zasada, iż należności licencyjne uzyskiwane na terytorium Polski przez osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Słowenii lub Czech podlegają opodatkowaniu w państwie rezydencji podatnika (w Słowenii lub w Czechach), jak również w Polsce. Jednakże, jeśli odbiorca jest właścicielem należności licencyjnych, w Polsce podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 10% kwoty należności brutto - w przypadku podatnika mającego miejsce zamieszkania w Słowenii (art. 12 ust. 2 konwencji) oraz 5% kwoty należności brutto - w przypadku podatnika mającego miejsce zamieszkania w Czechach (art. 12 ust. 2 umowy).

Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, Minister Finansów stwierdza, iż prawidłowe jest stanowisko Stowarzyszenia, zgodnie z którym, dochód uzyskany przez artystów mających miejsce zamieszkania na terytorium Słowenii oraz Czech z tytułu sprzedaży dzieł sztuki na terytorium Polski podlegać będzie opodatkowaniu w Słowenii i w Czechach. Artyści nie prowadzą na terytorium Polski działalności za pomocą położonej w Polsce stałej placówki, w związku z czym w stosunku o tego dochodu nie powstanie obowiązek podatkowy w Polsce.

Natomiast, nieprawidłowe jest stanowisko Stowarzyszenia, dotyczące zasad opodatkowania tej części wynagrodzenia, która wypłacana jest w zamian za uzyskanie praw do korzystania z praw autorskich artysty do jego dzieła sztuki. Zgodnie bowiem z art. 12 ust. 1, 2 i 3 polsko-słoweńskiej konwencji oraz art. 12 ust. 1, 2 i 3 polsko-czeskiej umowy, dochód ten jest objęty zakresem definicji należności licencyjnych, w związku z czym podlega opodatkowaniu zarówno w państwie rezydencji (w Słowenii i w Czechach) jak i w państwie, z którego jest wypłacany, czyli w Polsce. W Polsce dochód ten będzie opodatkowany według stawki podatku określonej w umowie, o ile odbiorca należności licencyjnych jest również ich właścicielem (10% kwoty należności brutto w przypadku artystów mających miejsce zamieszkania w Słowenii oraz 5% kwoty należności brutto w przypadku artystów mających miejsce zamieszkania w Czechach).

Jednocześnie, na Stowarzyszeniu dokonującym wypłaty należności licencyjnych na rzecz artystów zagranicznych spoczywa obowiązek płatnika w zakresie poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonywanych wypłat, na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Odpowiedź nie jest wiążąca dla podatnika, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl