DD4-033-0146/ZKK/07/273 - Ustalenia obowiązku podatkowego w Polsce z tytułu otrzymywanego wynagrodzenia za pracę w Konsulacie Generalnym RP w Szwecji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 lipca 2007 r. Ministerstwo Finansów DD4-033-0146/ZKK/07/273 Ustalenia obowiązku podatkowego w Polsce z tytułu otrzymywanego wynagrodzenia za pracę w Konsulacie Generalnym RP w Szwecji.

Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), udzielając interpretacji w zakresie postanowień konwencji z dnia 19 listopada 2004 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Szwecji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 2006 r. Nr 26, poz. 193),

Minister Finansów uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku, w sprawie ustalenia obowiązku podatkowego w Polsce z tytułu otrzymywanego wynagrodzenia za pracę w Konsulacie Generalnym RP w Malmö.

UZASADNIENIE

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Podatniczka studiuje w Polsce i jednocześnie pracuje w Konsulacie Generalnym RP w Malmö jako kierownik administracyjno-finansowy w randze eksperta. Umowę o pracę Podatniczka ma podpisaną na okres około czterech lat i jest zameldowana w Szwecji na czas określony do dnia 31 sierpnia 2010 roku Podatniczka stwierdza, iż ani w Szwecji ani w Polsce nie uzyskuje innych dochodów. Podatniczka nie posiada obywatelstwa szwedzkiego. Podatniczka podaje, iż w Polsce nie ma majątku. Podatniczka informuje, iż jest panną, a jej najbliższa rodzina (rodzice i brat) mieszka na terytorium Szwecji.

Podatniczka podaje, iż do Szwecji przyjechała i w państwie tym przebywa ze względu na pracę. Jednocześnie stwierdza, iż często odwiedza Polskę ze względu na studia w Poznaniu. Podatniczka oświadcza, iż jej miejscem zamieszkania z zamiarem stałego pobytu jest Polska.

Z uwagi na fakt, iż od dnia 1 stycznia 2007 r. szwedzkie prawo podatkowe nakłada na pracowników placówek dyplomatycznych obowiązek rozliczania się w Szwecji z dochodów uzyskanych w 2007 r., Podatniczka zadaje pytanie, w którym kraju powinna rozliczać się z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Podatniczki, powinna płacić podatek dochodowy w Polsce.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, zważono, co następuje.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Natomiast art. 3 ust. 2a tej ustawy stanowi, że osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Powołane przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a wymienionej wyżej ustawy).

Na podstawie art. 19 ust. 1 lit. a) polsko-szwedzkiej konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania, pensje, płace i inne podobne wynagrodzenia, inne niż emerytura, wypłacane przez Umawiające się Państwo lub jego jednostką terytorialną lub organ lokalny osobie fizycznej z tytułu usług świadczonych na rzecz tego Państwa lub jednostki albo organu, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Jednakże ust. 1 lit. b) tego przepisu zawiera wyjątek od ogólnej zasady wyrażonej w lit. a).

Takie pensje, płace i inne podobne wynagrodzenia podlegają opodatkowaniu tylko w drugim Umawiającym się Państwie, jeżeli usługi są świadczone w tym Państwie, a osoba świadcząca te usługi ma miejsce zamieszkania w tym drugim Państwie i:

a.

jest obywatelem tego Państwa; lub

b.

nie stała się osobą mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie wyłącznie w celu świadczenia tych usług.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, Minister Finansów stwierdza, iż w przypadku Podatniczki mającej miejsca zamieszkania na terytorium Polski, ma zastosowania przepis art. 19 ust. 1 lit. a) polsko-szwedzkiej konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania, zgodnie z którym dochód uzyskany przez Podatniczkę podlega opodatkowaniu w Polsce.

Tak więc słuszne jest stanowisko Podatniczki, iż powinna być opodatkowana w Polsce od dochodów uzyskanych przez nią z tytułu wynagrodzenia wypłacanego za pracę w Konsulacie Generalnym RP w Malmö.

Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.

Odpowiedź nie jest wiążąca dla podatnika, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl