DD4-033-0119-MM/07/235 - Opodatkowanie w Polsce dochodów uzyskanych w 2006 r. z tytułu pracy najemnej wykonywanej na terytorium Turcji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 lipca 2007 r. Ministerstwo Finansów DD4-033-0119-MM/07/235 Opodatkowanie w Polsce dochodów uzyskanych w 2006 r. z tytułu pracy najemnej wykonywanej na terytorium Turcji.

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), udzielając interpretacji w zakresie postanowień umowy z dnia 3 listopada 1993 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Tureckiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1997 r. Nr 11, poz. 58),

Minister Finansów uznaje za nieprawidłowe stanowisko w sprawie opodatkowania w Polsce dochodów uzyskanych w 2006 r. z tytułu pracy najemnej wykonywanej na terytorium Turcji.

UZASADNIENIE

Z treści złożonego wniosku wynika, że Podatnik jest osobą mającą miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce. Podatnik jest zatrudniony przez spółkę cypryjską. Praca, zgodnie z zawartą umową o pracę, wykonywana jest na terytorium Turcji. Wynagrodzenie za ww. pracę wypłacane jest przez spółkę cypryjską w formie przelewów bankowych z Cypru. Spółka cypryjska nie posiada na terytorium Turcji zakładu w rozumieniu umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Podatnik wykonywał prace na terytorium Turcji krócej niż 183 dni w roku podatkowym. Dochód z tytułu wykonywania tej pracy jest zwolniony z opodatkowania na Cyprze.

W ocenie Podatnika uzyskiwany przez niego dochód z tytułu pracy za granicą jest w Polsce zwolniony z opodatkowania.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa, Minister Finansów stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm. - w brzmieniu obowiązującym w 2006 r.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Wymienione przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska - art. 4a ww. ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 polsko - tureckiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania pensje, płace i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, to osiągane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Zgodnie natomiast z art. 15 ust. 2 ww. umowy, bez względu na postanowienia ust. 1 wynagrodzenia, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej wykonywanej w drugim Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w pierwszym wymienionym Państwie, jeżeli:

a.

odbiorca przebywa w drugim Państwie przez okres lub okresy nie przekraczające łącznie 183 dni w danym roku kalendarzowym oraz

b.

wynagrodzenia są wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w drugim Państwie, oraz

c.

wynagrodzenia nie są ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w drugim Państwie.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że wszystkie przesłanki art. 15 ust. 2 cytowanej umowy zostały spełnione, a zatem dochody z tytułu pracy wykonywanej na terytorium Turcji podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce.

Dochody Podatnika uzyskane z tytułu pracy najemnej wykonywanej na terytorium Turcji w 2006 r. podlegają zatem opodatkowaniu w całości w Polsce na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, Minister Finansów postanowił jak w sentencji.

Minister Finansów informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Odpowiedź nie jest wiążąca dla podatnika, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl