DD3/033/96/ILG/11/PK-994

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 grudnia 2012 r. Ministerstwo Finansów DD3/033/96/ILG/11/PK-994

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 2 lutego 2011 r. Nr ILPB1/415-1250/10-4/AMN, wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wygranych w konkursach i grach organizowanych za pośrednictwem Internetu, jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2010 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - działając na podstawie § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) - wydał w imieniu Ministra Finansów interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych. Interpretacja wydana została na ww. wniosek złożony w dniu 2 listopada 2010 r.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca wykonuje działalność polegającą na prowadzeniu internetowego serwisu społecznościowego, pod domeną XX oraz YY (dalej: Serwis lub Portal). Serwis umożliwia użytkownikom odnalezienie swoich dawnych szkolnych kolegów i koleżanek oraz przyłączenie się do wybranych (...).

Portal należący do Spółki jest najpopularniejszym i największym portalem społecznościowym w Polsce, dynamicznie rozwijającym się także na rynkach europejskich. W chwili składania wniosku Portal posiada około 13 milionów aktywnych użytkowników. Serwis jest ogólnodostępny dla każdego. Aby móc aktywnie uczestniczyć w funkcjonalnościach oferowanych przez Serwis należy się zarejestrować, tj. podać swoje dane, adres email i stworzone przez siebie hasło oraz zaakceptować regulamin Serwisu. Powszechna dostępność jest ponadto jedną z najistotniejszych cech Serwisu, który jako największy portal społecznościowy w Polsce ma na celu łączenie dawnych znajomych z czasów szkolnych w całej Polsce i także poza jej granicami.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca organizuje w sposób kompleksowy, na zlecenie swoich klientów, akcje marketingowe oraz reklamowe, w tym konkursy organizowane w ramach Portalu adresowane do wszystkich jego użytkowników.

Świadcząc te usługi reklamowe, Wnioskodawca jest odpowiedzialny za wydanie laureatom konkursu nagród, finansowanych przez Jego klienta (fundatora). Otrzymywane przez laureatów konkursów nagrody nie są związane z ewentualnie prowadzoną przez tych laureatów działalnością gospodarczą. Wnioskodawca jest odpowiedzialny za ogłoszenie konkursu na łamach Serwisu, przeprowadzenie rozstrzygnięcia konkursu przez jury, wydawanie zwycięzcom konkursu nagród, czy rozpatrywanie reklamacji.

W konkursach, których organizatorem jest Wnioskodawca, podpisuje on z kontrahentami zlecającymi przeprowadzenie konkursu umowy sponsorskie, które regulują liczbę oraz rodzaj wydawanych/przekazywanych laureatom przez Wnioskodawcę nagród. Umowy sponsorskie dzielą się na dwa rodzaje:

a.

umowy, w których określone jest, że właścicielem nagród w momencie ich wydania laureatom jest Wnioskodawca, gdyż w takich przypadkach nagrody są zakupione i przekazane przez fundatora na własność Wnioskodawcy w zamian za świadczenie w postaci realizacji przez Wnioskodawcę usługi reklamowej;

b.

umowy sponsorskie, w których właścicielem nagród do momentu wydania nagrody laureatom pozostaje fundator, a Organizatorowi są one tylko udostępniane i dokonuje on wszelkich czynności związanych z wydaniem nagrody.

Nagrody są przekazywane laureatom konkursów przez Wnioskodawcę poprzez wysyłkę pocztową, kuriera lub w inny sposób, np. poprzez odbiór osobisty.

Na Portalu umieszczany jest regulamin danego konkursu określający szczegółowo zasady uczestnictwa, okres trwania konkursu, zadania konkursowe, nagrody do zdobycia etc. Uczestnictwo w konkursie związane jest z rywalizacją, co polega na określonym w regulaminie zachowaniu lub przygotowaniu odpowiedzi na pytania konkursowe, pracy konkursowej np. w postaci zdjęcia, itp.

Jednorazowa wartość nagród jest zróżnicowana w zależności od danego konkursu. W wielu konkursach wartość poszczególnych wygranych nie przekracza 760 zł brutto.

W przypadku nagród o wartości przekraczającej 760 zł brutto, Wnioskodawca, jako Organizator konkursów, występując w roli płatnika nalicza, pobiera oraz wpłaca na konto właściwego urzędu skarbowego należny zryczałtowany podatek w wysokości 10% wartości danej nagrody w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrał zryczałtowany podatek. Wnioskodawca składa także w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym do właściwego organu podatkowego roczną deklarację PIT-8AR, w której wykazuje należny zryczałtowany podatek dochodowy od wypłaconych nagród.

W przypadku nagród rzeczowych o wartości przekraczającej kwotę 760 zł brutto, nagrody składają się z 2 elementów tj. nagrody rzeczowej i nagrody pieniężnej odpowiadającej wartości należnego podatku. Wnioskodawca nie pobiera w takiej sytuacji od podatnika kwoty należnego podatku, lecz dokonuje potrącenia należności z przyznanej laureatom części pieniężnej nagrody. O takim potrąceniu użytkownicy informowani są w regulaminie danego konkursu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wygrane w konkursach organizowanych na stronach Portalu, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł, korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.

Zdaniem Wnioskodawcy godnie z art. 9 ust. 1 ustawy o PIT opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 62, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z regulacji ww. art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT jednoznacznie wynika, iż wolą ustawodawcy jest, by zwolnieniem przedmiotowym objęta była - w granicach limitu 760 zł - wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu.

Ze względu na brak definicji pojęcia "środki masowego przekazu" w ustawie o PIT, warto odnieść się do definicji słownikowej. Według definicji Internetowej Encyklopedii PWN "środki masowego przekazu to mass media, media masowe, środki masowego komunikowania, urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także tzw. nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, Internet."

Portal Wnioskodawcy ma charakter ogólnodostępny i umożliwia jego użytkownikom powszechne i darmowe korzystanie z oferowanych funkcjonalności. Dostęp do Portalu prowadzonego przez Wnioskodawcę nie jest ograniczony ze względu na przynależność do danej grupy, np. zawodowej, społecznej (strony dla studentów), ze względu na zatrudnienie w przedsiębiorstwie (strony korporacyjne), czy w jakikolwiek inny sposób. Użytkownikiem Portalu może zostać każdy, kto wykona proste czynności rejestracyjne.

Niewątpliwie zatem przykładem "środka masowego przekazu", o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT są portale internetowe, w tym ten prowadzony przez Wnioskodawcę.

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy zgodne jest także ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów zawartym w artykule Departamentu Podatków Dochodowych Ministerstwa Finansów w Biuletynie Skarbowym o nr 4 z 2007 r. "Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych nagród i wygranych w konkursach organizowanych za pośrednictwem Internetu", cyt.: "Zatem stwierdzić należy, że użyte w powołanym przepisie określenia " (...) w środkach masowego przekazu" mieści w sobie również pojęcie Internetu, jako środka przekazu, pomimo iż nie został on wprost wymieniony w dyspozycji powołanego przepisu. Wyłączona z tego zakresu będzie jedynie ta część Internetu, której krąg odbiorców jest ograniczony, tj. usługi poczty elektronicznej, czy też strony dostępne przy użyciu odpowiedniego kodu lub strony korporacyjne kierowane do ściśle określonego kręgu odbiorców, np. pracowników korporacji. W związku z powyższym, w odniesieniu do konkursów i gier organizowanych i emitowanych na stronach internetowych ogólnodostępnych, czyli takich, do których swobodny dostęp ma każda osoba i każda z nich może wziąć udział w ogłoszonym konkursie (grze), zastosowanie będzie miało zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych."

Powyższe podejście potwierdza także jednolite stanowisko organów podatkowych w tym zakresie, wyrażone przykładowo przez:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji prawa podatkowego o sygn. ILPB1/415-495/09-4/IM;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji prawa podatkowego o sygn. PPBI/415-551/09-4/ES;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji prawa podatkowego o sygn. IPPB2/415-317/08-2/AK;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji prawa podatkowego o sygn. IPPB1/415-123/09-2/MT;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji prawa podatkowego o sygn. IPPB2/415-206/10-2/AS.

Warto w tym miejscu podkreślić, że żadna ze wskazanych powyżej interpretacji indywidualnych nie dotyczyła strony internetowej czy portalu o zasięgu tak szerokim jak Portal Wnioskodawcy.

W ocenie Wnioskodawcy, ze względu na bardzo szerokie grono odbiorców (ok. 13 mln użytkowników) rola Portalu jako środka masowego przekazu jest większa, niż rola niektórych stacji radiowych, wydawnictw prasowych czy nawet stacji telewizyjnych.

Ze względu na brak definicji pojęcia "konkurs" w przepisach podatkowych również w tym zakresie warto odnieść się do definicji słownikowej. Zgodnie z internetowym wydaniem Słownika języka polskiego konkurs "to impreza, przedsięwzięcie dające możność wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp." Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego PWN (Warszawa 2002) konkurs to "przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możność wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami."

Z racji tego, że przedsięwzięcia organizowane przez Wnioskodawcę cechuje element rywalizacji w zakresie określonych w regulaminie konkursu zadań, polegających przykładowo na udzieleniu poprawnej odpowiedzi na pytania konkursowe lub przesłaniu spełniającej wymogi określone w regulaminie pracy konkursowej, to należy je uznać za konkursy.

Tym samym zdaniem Wnioskodawcy nagrody dla laureatów konkursów organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) za pomocą ogólnodostępnego portalu internetowego, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania, jeżeli jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy kwoty 760 zł.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów, w interpretacji indywidualnej z dnia 2 lutego 2011 r. Nr ILPB1/415-1250/10-5/AMN uznał, że stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu jest prawidłowe.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego Minister Finansów stwierdza, co następuje.

Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest niezgodne z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2011 r., zwanej dalej "ustawą".

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy opodatkowaniu podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c, oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 20 ust. 1, w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, za przychody z innych źródeł, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Na mocy art. 30 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 41 ust. 4 ustawy od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2, nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) - art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy.

Natomiast w myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Niewątpliwie, w dzisiejszych czasach nie sposób kwestionować Internetu jako środka masowego przekazu. Jednakże o zastosowaniu zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy nie decyduje sam fakt ogłoszenia konkursu lub gry w Internecie. Równie ważne jest, aby organizatorem konkursu były środki masowego przekazu, o czym świadczy użycie przez ustawodawcę spójnika "i" w wyrażeniu "organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu". Oznacza to, że zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie do wygranych w konkursach i grach, które łącznie spełniają te dwie przesłanki, czyli są nie tylko emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu, ale też organizowane przez te środki. Stąd, spełnienie tylko jednego z powyższych warunków, tj. zamieszczenie ogłoszenia o konkursie w Internecie, nie uprawnia do zastosowania omawianego zwolnienia.

Zastosowanie zwolnienia od podatku do wygranych w konkursach lub grach ogłaszanych w Internecie mogłoby nastąpić tylko wówczas, gdyby organizatorem, jak i miejscem ogłoszenia konkursu były środki masowego przekazu. Natomiast jak wynika z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, organizatorem konkursu nie jest instytucja zaliczana do środków masowego przekazu.

W konsekwencji, tego rodzaju konkurs nie może być zaliczony do konkursów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, gdyż nie został zorganizowany przez środek masowego przekazu, a ponadto nie jest konkursem z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu. Środek masowego przekazu stał się jedynie miejscem zamieszczenia informacji o konkursie. Tym samym, do wygranych uzyskanych w tym konkursie nie ma zastosowanie zwolnienie wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy (niezależnie od ich wysokości).

W konsekwencji, wygrana w konkursie stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Na płatniku będącym osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, osobą prawną i ich jednostką organizacyjną oraz jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, który dokonuje wypłat lub świadczeń niepieniężnych z tytułu omawianych wygranych ciąży obowiązek poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 41 ust. 4 z uwzględnieniem postanowień art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy. Kwotę pobranego podatku płatnik jest obowiązany przekazać na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek (art. 42 ust. 1 ustawy). Natomiast w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, płatnik jest obowiązany przesłać właściwemu urzędowi skarbowemu roczną deklarację, o której mowa w art. 42 ust. 1a ustawy (PIT-8AR).

Mając powyższe na uwadze należało z urzędu zmienić interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 2 lutego 2011 r. Nr ILPB1/415-1250/10-4/AMN, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu.

POUCZENIE

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, zwanej dalej "ustawą").

Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl