DD3/033/91/RYM/10/PK-425

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 czerwca 2010 r. Ministerstwo Finansów DD3/033/91/RYM/10/PK-425

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Minister Finansów zmienia, z urzędu, interpretację indywidualną z dnia 13 listopada 2009 r., Nr IPPB2/415-511/09-4/AS, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, w imieniu Ministra Finansów, uznającą za nieprawidłowe stanowisko Spółdzielni Pracy (Wnioskodawca) przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2009 r. (data wpływu 14 sierpnia 2009 r.) o udzielenie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu udziałów członkowskich w spółdzielni przeznaczonych na pokrycie straty bilansowej, gdyż stwierdza jej nieprawidłowość.

UZASADNIENIE

W dniu 13 listopada 2009 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku - działając na podstawie § 2 i § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) - wydał w imieniu Ministra Finansów interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych. Interpretacja wydana została na wniosek złożony w dniu 14 sierpnia 2009 r.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca kwoty uzyskanego dochodu w latach 1995-1997 przeznaczył na powiększenie udziałów członkowskich nie pobierając zryczałtowanego podatku dochodowego. Spółdzielnia w wyniku prowadzonej działalności za 2007 r. i 2008 r. poniosła stratę bilansową. Walne Zgromadzenie członków spółdzielni w 2009 r. zatwierdziło sprawozdanie finansowe spółdzielni i podjęło uchwałę o pokryciu strat bilansowych z wpłaconych udziałów członkowskich.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Czy Spółdzielnia przeznaczając udziały członkowskie na pokrycie straty bilansowej w kwotach przekazanych w latach 1995-1997 na powiększenie udziałów członkowskich, od których nie został pobrany zryczałtowany podatek dochodowy, jest zobowiązana w momencie pokrycia strat pobrać i odprowadzić zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956).

Zdaniem Wnioskodawczyni " art. 18 wymienionej ustawy mówi, iż tylko w razie zwrotu członkom kwot przekazanych w latach 1995-1997 z dochodu Spółdzielni przeznaczonych na powiększenie udziałów należy pobrać i odprowadzić zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 20%, w chwili ich wypłaty. Ponieważ członkowie Spółdzielni faktycznie nie otrzymali zwrotu tych kwot, a przeznaczyli je na pokrycie strat bilansowych Spółdzielni podatek nie jest należny, a Spółdzielnia nie jest zobowiązana do jego pobrania".

Dokonując oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdził w interpretacji indywidualnej z dnia 13 listopada 2009 r., Nr IPPB2/415-511/09-4/AS, iż stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Po przeanalizowaniu akt sprawy oraz obowiązujących przepisów prawa, Minister Finansów stwierdza, co następuje.

Z dniem 1 stycznia 1995 r. weszła w życie ustawa z dnia 2 grudnia 1994 r. o zmianie niektórych ustaw regulujących zasady opodatkowania oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 1995 r. Nr 5, poz. 25). Stosownie do przepisu art. 41 ust. 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w latach 1995-1997 spółdzielnie zostały zobowiązane do poboru 20% zryczałtowanego podatku dochodowego od całości wypłat dokonywanych z funduszu udziałowego. Jednocześnie spółdzielnie w tych latach nie pobierały zryczałtowanego podatku dochodowego od kwot nadwyżki bilansowej przeznaczonej na powiększenie funduszu udziałowego. Nowelizacja z dnia 21 listopada 1996 r. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nadała nowe brzmienie art. 41 ust. 5a, który wszedł w życie od 1 stycznia 1997 r. Zgodnie z nowym brzmieniem art. 41 ust. 5a w latach 1995-1997 spółdzielnie nie pobierają zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych w razie przeznaczenia swojego dochodu (tekst jedn. nadwyżki bilansowej) na powiększenie funduszu udziałowego. Spółdzielnie pobierają jednak ten podatek w razie zwrotu kwot przekazanych w tych latach z dochodu uzyskanego przez spółdzielnie na powiększenie udziałów.

Jednocześnie w art. 21 w ust. 1 dodano pkt 50, w myśl którego wolne od podatku są m.in. przychody otrzymane w związku ze zwrotem udziałów w spółdzielni w części stanowiącej koszt nabycia.

W świetle powyższych regulacji od dnia 1 stycznia 1997 r. udziały zwracane członkom spółdzielni na podstawie art. 21 i art. 26 Prawa spółdzielczego, nie podlegają opodatkowaniu. Stosownie do art. 18 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956) w razie zwrotu kwot przekazanych w latach 1995-1997 z dochodu uzyskanego przez spółdzielnie, a przeznaczonego na powiększenie udziałów, spółdzielnie pobierają zryczałtowany podatek dochodowy, jeżeli w latach tych nie pobierały zryczałtowanego podatku. Podatek wynosi 20% kwoty wypłaty i jest pobierany w dniu jej dokonania.

W konsekwencji należy uznać, że decyzja Walnego Zgromadzenia członków spółdzielni o pokryciu strat bilansowych z kwot przekazanych w latach 1995-1997 z dochodu uzyskanego przez spółdzielnie, a przeznaczonego na powiększenie wartości udziałów członkowskich stanowi de facto ich zwrot.

Zatem spółdzielnia jako płatnik powinna od kwot przekazanych na pokrycie strat bilansowych pobrać i odprowadzić 20% zryczałtowany podatek.

Zmieniona interpretacja indywidualna dotyczy stanu faktycznego, przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 14 sierpnia 2009 r. i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienianej interpretacji, tj. w dniu 13 listopada 2009 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą zmianę interpretacji przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał zmianę interpretacji indywidualnej, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi; Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 powołanej ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 powołanej ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl