DD3/033/79/OBQ/09/473 - Zasady opodatkowania zwrotu przez spółdzielnię części wydatków na wymianę stolarki okiennej poniesionych przez podatników, którym przysługuje spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 lipca 2009 r. Ministerstwo Finansów DD3/033/79/OBQ/09/473 Zasady opodatkowania zwrotu przez spółdzielnię części wydatków na wymianę stolarki okiennej poniesionych przez podatników, którym przysługuje spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego.

Zmiana interpretacji indywidualnej

Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), Minister Finansów zmienia z urzędu interpretację indywidualną z dnia 27 stycznia 2009 r., Nr ILPB2/415-708/08-2/WM wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w imieniu Ministra Finansów, uznającą za nieprawidłowe stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku złożonym w dniu 4 listopada 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zwrotu członkom spółdzielni części uprzednio poniesionych wydatków na wymianę stolarki okiennej, gdyż stwierdza jej nieprawidłowość.

Uzasadnienie

Dnia 27 stycznia 2009 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając - na podstawie 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - w imieniu Ministra Finansów, wydał interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych. Interpretacja wydana została na wniosek złożony w dniu 4 listopada 2008 r., w którym przedstawiono następujący stan faktyczny. W m-cu wrześniu 2007 r. Wnioskodawczyni wymieniła w mieszkaniu, w którym do dnia dzisiejszego zamieszkuje, stolarkę okienną. Dnia 10 lipca 2008 r. otrzymała ze Spółdzielni Mieszkaniowej "N." w G. kwotę 2.425,86 zł stanowiącą zwrot 50% kosztów wymiany stolarki okiennej. Wnioskodawczyni została również poinformowana, że Spółdzielnia sporządzi informację do Urzędu Skarbowego w G. o wysokości pobranego przez Wnioskodawczynię zwrotu, tzn. PIT-8C.

W związku z powyższym Wnioskodawczyni zadała następujące pytanie.

Czy dokonując rozliczenia z tytułu podatku za rok 2008 powinna doliczyć do dochodu kwotę 2.425,86 zł celem odprowadzenia podatku dochodowego od osób fizycznych...

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego Wnioskodawczyni stwierdziła., iż jest wieloletnim członkiem Spółdzielni i przez wiele lat wnosi w opłacie za mieszkanie wpłaty na fundusz remontowy. Wnioskodawczyni uważa, że kwota wypłacona z tytułu zwrotu częściowo poniesionych przez nią nakładów nie powinna być traktowana jako przysporzenie majątkowe.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając w imieniu Ministra Finansów stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznał za nieprawidłowe.

Stwierdził, iż zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Wskazany art. 21 ustawy zawiera zamknięty katalog zwolnień przedmiotowych, enumeratywnie wymieniając rodzaje dochodów, których uzyskanie nie rodzi obowiązków podatkowych. Wśród tych dochodów objętych zwolnieniem brak jest kwot refundacji wypłaconych przez spółdzielnie swoim członkom z tytułu poniesionych przez nich uprzednio wydatków na wymianę stolarki okiennej.

Z uwagi na fakt, że wszelkiego rodzaju ulgi i zwolnienia są zawsze wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, zwolnień nie wolno rozszerzać na dochody, których w art. 21 ust. 1 ustawy nie wymieniono. Konsekwencją tego jest uznanie, że otrzymany od spółdzielni zwrot części wydatków stanowi dla podatnika przychód z innych źródeł. Stosownie bowiem do art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem są "inne źródła", za które art. 20 ust. 1 ww. ustawy nakazuje uważać w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Katalog przychodów z innych źródeł jest katalogiem otwartym, O czym przesądza użycie przez ustawodawcę sformułowania "w szczególności". Wyliczenie zawarte w art. 20 ust. 1 ww. ustawy, jest zatem jedynie wyliczeniem przykładowym. Tym samym zakres wskazanego wyżej artykułu, obejmuje także kwoty wypłacone przez spółdzielnię z funduszu remontowego, będące refundacją części kosztów poniesionych na wymianę stolarki okiennej.

Reasumując, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, iż kwota refundacji wypłaconej przez spółdzielnię z tego tytułu jest źródłem przychodu, z którego dochód podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Mimo, iż spółdzielnia dokonuje zwrotu z funduszu remontowego, który w całości finansowany jest ze składek, m.in. członków spółdzielni, to otrzymany od spółdzielni zwrot wydatków stanowi dla Wnioskodawczyni przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, który powinna Ona wykazać w zeznaniu podatkowym składanym za tok, w którym powstał przychód. Podkreślenia wymaga przy tym fakt, iż z chwilą przekazania na fundusz remontowy składek przez członków, składki te tworzą przychód spółdzielni, którym odtąd dysponuje ona jako samoistny podatnik. Członkowie spółdzielni otrzymują zatem środki finansowe z rachunku innego podmiotu, z dochodów tego podmiotu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Niezgodne z obowiązującymi przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", jest stanowisko, że zwrot przez spółdzielnię mieszkaniową osobom mającym spółdzielcze (lokatorskie i własnościowe) prawa do lokali mieszkalnych, wydatków za wymianę stolarki okiennej, stanowi u tych osób przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy, który spółdzielnia winna wykazać w informacji PIT-8C przekazywanej podatnikowi i właściwemu dla niego urzędowi skarbowemu, zgodnie z art. 42a ustawy.

Zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych, zwrot kosztów z tytułu wymiany okien otrzymany od spółdzielni mieszkaniowej nie powoduje po stronie podatników przysporzenia majątkowego i z tego względu nie mieści się w pojęciu przychodu z innych źródeł. Nie podlega zatem opodatkowaniu. Takie stanowisko wynika np. z wyroków WSA w Szczecinie z dnia 10 czerwca 2007 r., sygn. akt I SA/Sz 161/06, WSA w Bydgoszczy z dnia 20 lutego 2008 r., sygn. akt I SA/Bd 830/07, wyrok WSA Gliwicach z dnia 1 marca 2008 r., sygn. akt I SA/Gl 914/07, WSA w Kielcach z dnia 27 czerwca 2008 r., sygn. akt I SA/Ke 149/08.

Z uwagi na utrwalony w orzecznictwie sądowo-administracyjnym pogląd, Minister Finansów podjął decyzję o odstąpieniu od interpretacji dotychczas stosowanej przez Ministerstwo Finansów i organy podatkowe i w interpretacji ogólnej wydanej na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) z dnia 17 marca 2009 r., pismo Nr DD3/033/KDJ/09/209 uznał, że otrzymanie od spółdzielni mieszkaniowej zwrotu wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej nie stanowi dla osób mających spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, przychodu podlegającego opodatkowaniu.

Zatem na spółdzielni nie ciąży obowiązek określony w art. 42a ustawy, sporządzenia i przekazania informacji PIT-8C o wysokości przychodu z innych źródeł, podatnikom mającym spółdzielcze prawo do lokali mieszkalnych, którym dokonano refundacji za wymianę stolarki okiennej i właściwym dla nich urzędom skarbowym.

W świetle powyższego, Wnioskodawczyni nie ma obowiązku wykazywania przedmiotowego przychodu w zeznaniu rocznym i opodatkowania go wraz z innymi uzyskanymi w roku podatkowym dochodami według skali określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższego stanu faktycznego i prawnego należało, z urzędu, zmienić interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.

Zmiana interpretacji indywidualnej dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl