DD3/033/78/KDJ/09/PK-542 - Powstanie przychodu z innych źródeł w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku ze zwrotem przez spółdzielnię mieszkaniową kosztów wymiany stolarki okiennej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 grudnia 2009 r. Ministerstwo Finansów DD3/033/78/KDJ/09/PK-542 Powstanie przychodu z innych źródeł w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku ze zwrotem przez spółdzielnię mieszkaniową kosztów wymiany stolarki okiennej.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Minister Finansów zmienia z urzędu interpretację indywidualną z dnia 18 grudnia 2008 r., Nr ILPB1/415-774/08-4/TW wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w imieniu Ministra Finansów, uznającą za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2008 r. (data wpływu 29 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków informacyjnych ciążących na wypłacającym refundację za wymianę okien, gdyż stwierdza jej nieprawidłowość.

UZASADNIENIE

Dnia 18 grudnia 2008 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając - na podstawie § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) - w imieniu Ministra Finansów, wydał interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych. Interpretacja wydana została na wniosek złożony w dniu 29 września 2008 r., w którym przedstawiono następujący stan faktyczny.

Mieszkańcy będący członkami i osoby niebędące członkami spółdzielni, posiadający spółdzielcze lokatorskie lub spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, lub przeniesioną własność, według własnego uznania i na podstawie swojego wyboru (ale z zachowaniem podziału architektonicznego, funkcjonalności i kolorystyki) wymieniają okna w zajmowanych lokalach mieszkalnych.

Faktura ewidencjonująca to zdarzenie jest wystawiana na imię i nazwisko mieszkańca. Spółdzielnia, na podstawie kopii faktury potwierdzającej fakt dokonania wymiany stolarki wylicza kwotę należną lokatorowi. Kwota ta, to iloczyn średniej ceny stolarki i okresu jej amortyzacji liczonej od momentu oddania budynku do eksploatacji lub daty przyjęcia do eksploatacji przez spółdzielnię.

Średnia cena wynika z kwartalnika " (...)", publikowana w systemie X przez Ośrodek (...). Okres amortyzacji stolarki okiennej został ustalony uchwałą Rady Nadzorczej Wnioskodawcy na okres 30 lat. Każdy rok jej użytkowania powoduje zmniejszenie wartości o 3,3 %.

Przykład:

100 zł (za okna wg cennika X) x 33 % (10 lat okresu eksploatacji) = 33 zł (kwota do przekazania użytkownikowi mieszkania).

Rzeczywista kwota wymiany stolarki okiennej pozostaje bez wpływu na kwotę, jaką użytkownik otrzymuje od spółdzielni. Kwota przekazana użytkownikowi lokalu obciąża fundusz remontowy spółdzielni. Odpisy na fundusz remontowy wnoszą wszyscy użytkownicy.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie.

Czy kwota wypłacona z tytułu wymiany stolarki okiennej w lokalach mieszkalnych (przez użytkowników tych lokali), jest podstawą do wystawienia PIT-8C, jako przychód z innych źródeł.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego Wnioskodawca stwierdził, iż spółdzielnia wystawia PIT-8C. Jednakże wątpliwości co do poprawności postępowania pojawiły się po analizie:

1.

uchwały SN z dnia 7 marca 2008 r. o przynależności balkonu do części budynku i uznania go za element nieruchomości wspólnej;

2.

art. 6a ustawy o ochronie praw lokatorów, uznającego wymianę stolarki okiennej za obowiązek wynajmującego,

3.

uchwały Rady Nadzorczej Wnioskodawcy, zobowiązującej do poniesienia pełnego kosztu wymiany stolarki okiennej po okresie jej 30 letniego użytkowania.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając w imieniu Ministra Finansów stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznał za prawidłowe.

Stwierdził, iż zgodnie z brzmieniem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Powołany powyżej art. 21 ustawy, zawiera zamknięty katalog zwolnień przedmiotowych, enumeratywnie wymieniając rodzaje dochodów, których uzyskanie nie rodzi obowiązków podatkowych. Wśród tych dochodów objętych zwolnieniem brak jest kwot refundacji wypłaconych przez Wnioskodawcę swoim członkom z tytułu poniesionych przez nich uprzednio wydatków na wymianę stolarki okiennej.

Z uwagi na fakt, że wszelkiego rodzaju ulgi i zwolnienia są zawsze wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, zwolnień nie wolno rozszerzać na dochody, których w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wymieniono. Konsekwencją tego jest uznanie, że otrzymany od Wnioskodawcy zwrot wydatków stanowi dla podatnika przychód z innych źródeł. Stosownie bowiem do art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, przychodem są "inne źródła", za które art. 20 ust. 1 tej ustawy nakazuje uważać w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Katalog przychodów z innych źródeł jest katalogiem otwartym, o czym przesądza użycie przez ustawodawcę sformułowania "w szczególności". Wyliczenie zawarte w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest zatem jedynie wyliczeniem przykładowym. Tym samym zakres art. 20 ust. 1 ww. ustawy, obejmuje także kwoty wypłacone przez Wnioskodawcę z funduszu remontowego, będące refundacją kosztów wymiany stolarki okiennej.

Oznacza to, że kwota refundacji wypłaconych przez Wnioskodawcę z tego tytułu jest źródłem przychodu, z którego dochód podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Mimo, iż dokonuje zwrotu z funduszu remontowego, który w całości finansowany jest ze składek, m.in. członków spółdzielni, to otrzymany zwrot wydatków stanowi dla podatnika przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który należy wykazać w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym powstał przychód.

Podkreślenia wymaga przy tym fakt, iż z chwilą przekazania na fundusz remontowy składek przez członków, składki te tworzą przychód dla Spółdzielni, którym odtąd dysponuje ona jako samoistny podatnik. Członkowie spółdzielni otrzymują zatem środki finansowe z rachunku innego podmiotu, tj. z dochodów tego podmiotu.

W świetle zapisu art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Na podstawie powyższego Dyrektor Izby Skarbowej stwierdził, iż Wnioskodawca dokonując zwrotu poniesionych wydatków na wymianę stolarki okiennej jest zobowiązany do sporządzenia i przekazania podatnikowi, oraz właściwemu organowi podatkowemu informacji PIT-8C o wysokości uzyskanego przychodu, w terminie i na zasadach określonych w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Niezgodne z obowiązującymi przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", jest stanowisko, że zwrot przez spółdzielnię mieszkaniową osobom mającym spółdzielcze (lokatorskie i własnościowe) prawa do lokali mieszkalnych, wydatków za wymianę stolarki okiennej, stanowi u tych osób przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy, który spółdzielnia winna wykazać w informacji PIT-8C przekazywanej podatnikowi i właściwemu dla niego urzędowi skarbowemu, zgodnie z art. 42a ustawy.

Zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych, zwrot kosztów z tytułu wymiany okien otrzymany od spółdzielni mieszkaniowej nie powoduje po stronie podatników przysporzenia majątkowego i z tego względu nie mieści się w pojęciu przychodu z innych źródeł. Nie podlega zatem opodatkowaniu. Takie stanowisko wynika np. z wyroków WSA w Szczecinie z dnia 10 czerwca 2007 r., sygn. akt I SA/Sz 161/06, WSA w Bydgoszczy z dnia 20 lutego 2008 r., sygn. akt I SA/Bd 830/07, wyrok WSA Gliwicach z dnia 1 marca 2008 r., sygn. akt I SA/GL 914/07, WSA w Kielcach z dnia 27 czerwca 2008 r., sygn. akt I SA/Ke 149/08.

Z uwagi na utrwalony w orzecznictwie sądowo-administracyjnym pogląd, Minister Finansów podjął decyzję o odstąpieniu od interpretacji dotychczas stosowanej przez Ministerstwo Finansów i organy podatkowe i w interpretacji ogólnej wydanej na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) z dnia 17 marca 2009 r., pismo Nr DD3/033/KDJ/09/209 uznał, że otrzymanie od spółdzielni mieszkaniowej zwrotu wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej nie stanowi dla osób mających spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, przychodu podlegającego opodatkowaniu.

W świetle powyższego, na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek określony w art. 42a ustawy, sporządzenia i przekazania informacji PIT-8C o wysokości przychodu z innych źródeł, podatnikom mającym spółdzielcze prawo do lokali mieszkalnych, którym dokonano refundacji za wymianę stolarki okiennej i właściwym dla nich urzędom skarbowym.

W świetle powyższego stanu faktycznego i prawnego należało, z urzędu, zmienić interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.

Zmiana interpretacji indywidualnej dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl