DD3/033/33/MCA/11/PK-289 - Opodatkowanie wygranych w grach organizowanych za pośrednictwem Internetu.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 kwietnia 2011 r. Ministerstwo Finansów DD3/033/33/MCA/11/PK-289 Opodatkowanie wygranych w grach organizowanych za pośrednictwem Internetu.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Minister Finansów zmienia z urzędu interpretację indywidualną z dnia 14 października 2010 r. Nr ITPB1/415-749/10/MR wydaną w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, uznającą za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2010 r. (data wpływu 26 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wygranych w grach organizowanych za pośrednictwem Internetu, gdyż stwierdza jej nieprawidłowość.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2010 r. Wnioskodawca złożył wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wygranych w grach organizowanych za pośrednictwem Internetu.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca planuje założyć działalność gospodarczą, klasyfikując rodzaj wykonywanej działalności symbolem PKWiU 63.12, tj. działalność portali internetowych. Wykonywana przez Wnioskodawcę działalność będzie polegała na prowadzeniu serwisu internetowego, który będzie służył do obsługi i organizowania, gier wiedzowych na pieniądze. Gry te nie podlegają ograniczeniom wynikającym z ustawy o grach i zakładach wzajemnych. W tej kwestii posiada decyzję Ministerstwa Finansów. Gry będą emitowane w ogólnodostępnym serwisie internetowym, do którego dostęp będzie miał każdy użytkownik Internetu. Gry składać się będą się z pytań tekstowych, z różnych dziedzin tematycznych jak i pytań zawierających elementy graficzne. Każda z gier jest wydarzeniem indywidualnym i nie stanowi kontynuacji poprzedniego wydarzenia. Po założeniu konta w serwisie użytkownik serwisu w zamian za wpłacone przelewem lub poprzez usługę SMS pieniądze otrzymuje na swoje konto gracza proporcjonalną ilość wirtualnej waluty. W serwisie obowiązywać będzie wirtualna waluta uprawniająca użytkownika serwisu do wzięcia udziału w grze. Posiadając środki na swoim koncie w postaci wirtualnej waluty użytkownik serwisu może przystąpić do udziału w wybranej przez siebie grze. W jednej grze może brać udział minimalnie dwóch graczy. Gracze przystępując do gry wpłacają określoną stawkę (w postaci wirtualnej waluty) ustaloną dla danej gry. Z sumy wpłaconych przez graczy stawek tworzy się pula wygranej. Największa ilość poprawnych odpowiedzi na pytania oznacza wygraną w grze. Gracz, który zwyciężył, przejmuje pulę wygranej. O wysokość puli wygranej, pomniejszonej o opłaty związane z obsługą serwisu, opłaty transakcyjne zostaje zasilone konto gracza. Zgromadzone środki na koncie użytkownik serwisu może wykorzystać do udziału w kolejnych grach lub wypłacić na wskazane konto bankowe po przeliczeniu wirtualnej waluty na równowartość pieniężną wyrażoną w PLN.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy wygrane w grach wiedzowych organizowanych i udostępnianych w ogólnodostępnym serwisie irternetowym o wartości nieprzekraczającej 760 zł skorzystają ze zwolnienia z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od wygranej.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 30 ust. 1 pkt 2 od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową. Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych przez środki masowego przekazu tj. prasa, radio, telewizja, jest wolna od podatku dochodowego, jeżeli jednorazowa wartość wygranej nie przekracza 760 zł. Zatem wygrane w konkursach i grach korzystają ze zwolnienia, pod warunkiem, że gry te są ogłaszane w środkach masowego przekazu. Należy zauważyć że ww. ustawa nie definiuje pojęcia "środki masowego przekazu". Treść przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy nie wskazuje jednoznacznie czy środki masowego przekazu takie jak radio, telewizja czy prasa tworzą zamknięty zbiór środków masowego przekazu czy też zostały wymienione przykładowo. Ponieważ polskie prawodawstwo nie definiuje terminu środek masowego przekazu, pokierować się należy definicjami słownikowymi. Zgodnie z definicją Wydawnictwa PWN S.A. - środki masowego przekazu to środki komunikowania masowego, mass media, środki masowej informacji i propagandy, urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności. Internetowa Encyklopedia PWN natomiast pod pojęciem środki masowego przekazu definiuje środki masowego przekazu, mass media, media, środki masowego komunikowania, urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także tzw. nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, Internet. Należy zatem uznać, iż choć Internet nie został wprost wymieniony przez ustawodawcę jako środek masowego przekazu stosując analogię z powyższymi definicjami pozwala stwierdzić, iż niewątpliwie podobnie jak tradycyjne media takie jak prasa, radio, telewizja, Internet spełnia takie same zadania, tj. może służyć do publikacji określonych treści (np. rozpowszechnianie publikacji, ogłoszenie konkursu, organizowanie i emitowanie gier) nieograniczonej i anonimowej liczbie odbiorców.

Istotnym jest zatem fakt, że prowadzony serwis internetowy będzie dostępny w dowolnym czasie dla każdego użytkownika sieci Internet. Serwis internetowy będzie zawierał regulamin określający zasady uczestnictwa w grach wiedzowych oraz warunki określające przyznawanie wygranej dla zwycięzcy w grze. Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca uważa, że serwis internetowy, na którym będą organizowane i obsługiwane gry wiedzowe ze względu na swój charakter powinien zostać zaliczony do środków masowego przekazu i tym samym wygrane otrzymywane przez zwycięzców gier wiedzowych organizowanych w ogólnodostępnym serwisie internetowym, gdy jednorazowa wartość wygranej nie przekroczy kwoty 760 zł powinny skorzystać z przedmiotowego zwolnienia od zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w ustawie. Mając na uwadze fakt, że każda gra jest pojedynczym wydarzeniem, nie stanowiącym kontynuacji poprzedniego wartość wygranych otrzymywanych przez gracza, który przykładowo w krótkim czasie wygrał kilka gier nie powinna podlegać sumowaniu. Zwolnienie to w ramach prowadzonego serwisu internetowego odnosić się powinno do każdorazowej wygranej zdobytej w ramach pojedynczej gry. Reasumując, Wnioskodawca uważa, że serwis internetowy, na którym będą organizowane i obsługiwane gry wiedzowe, i który będzie dostępny dla każdego użytkownika sieci Internet, spełnia kryteria określające go jako środek masowego przekazu, o których mowa w ww. ustawie i tym samym wygrane w grach organizowanych w serwisie internetowym powinny zostać objęte przedmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego do kwoty nie przekraczającej 760 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy uznał, że stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe. Uzasadnił to w następujący sposób.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Co do zasady, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej nagrody.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnione od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Z regulacji ww. art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy podatkowej jednoznacznie wynika, iż wolą ustawodawcy jest, by zwolnieniem przedmiotowym objęta była - w granicach limitu 760 złotych - wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu.

Powołany wyżej przepis stanowi, że wygrane w konkursach i grach korzystają ze zwolnienia, pod warunkiem, że konkursy te są ogłaszane w środkach masowego przekazu (prasie, radiu i telewizji).

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia "środki masowego przekazu". Również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia. Według definicji Wydawnictwa PWN S.A. - środki masowego przekazu to środki komunikowania masowego, mass media, środki masowej informacji i propagandy, urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności. Z kolei Internetowa Encyklopedia PWN definiuje pojęcie "środki masowego przekazu" (mass media, media, środki masowego komunikowania) jako urządzenia instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także tzw. nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, Internet. Wśród mediów masowych powyższe definicje wymieniają prasę.

W rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5, poz. 24, z późn. zm.) - "prasa" oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą numerem bieżącym i datą, a w szczególności: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe; prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele-i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania; prasa obejmuje również zespoły ludzi i poszczególne osoby zajmujące się działalnością dziennikarską (art. 7 ust. 2 pkt 1 powołanej ustawy). Zastosowanie analogii z powyższą definicją pozwala stwierdzić, iż niewątpliwie podobnie jak tradycyjne media, Internet spełnia te same zadania, tj. może służyć do publikacji określonych treści (np. ogłoszenie konkursu) nieograniczonej i anonimowej liczbie odbiorców.

Literalne brzmienie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie daje jednoznacznej odpowiedzi, czy wymienione środki masowego przekazu, tj. prasa, radio i telewizja stanowią katalog zamknięty, czy też wymienione zostały przykładowo.

Zatem, stwierdzić należy, że użyte w powołanym przepisie określenie " (...) w środkach masowego przekazu" mieści w sobie również pojęcie Internetu, jako środka przekazu, pomimo, iż nie został on wprost wymieniony w dyspozycji powołanego przepisu. Wyłączona z tego zakresu będzie jedynie ta część Internetu, której krąg odbiorców jest ograniczony, tj. usługi poczty elektronicznej, czy też strony dostępne przy użyciu odpowiedniego kodu, lub strony korporacyjne kierowane do ściśle określonego kręgu odbiorców, np. pracowników korporacji.

W związku z powyższym, w odniesieniu do konkursów i gier organizowanych i emitowanych na stronach internetowych ogólnodostępnych, czyli takich, do których swobodny dostęp ma każda osoba, i każda z nich może wziąć udział w ogłoszonym konkursie (grze), może mieć zastosowanie zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto przepisy podatkowe posługują się pojęciami "gra" i "konkurs" nie zawierają ich definicji. W tej sytuacji uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego, konkurs to "przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami". Natomiast gra to "czynność o ustalonych zasadach, w której udział bierze zwykle kilka osób (rzadziej jedna), w celach rozrywkowych. Większość gier, choć nie wszystkie, ma charakter konkurencyjny i celem gracza bądź grupy graczy jest pokonanie pozostałych uczestników". Równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu, w którym określona zostanie nazwa gry lub konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców. Art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy jednoznacznie określa, iż zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych podlegają wygrane, nagrody o jednorazowej wartości do 760 zł, otrzymywane przez zwycięzców danego konkursu czy gry.

Zwolnienie to odnosi się do każdorazowej nagrody (wygranej) zdobytej w ramach pojedynczego konkursu, gry. Zatem, nawet gdyby w krótkim czasie (np. miesiącu) jedna osoba wygrała kilka gier, konkursów tego samego rodzaju, organizowanych przez ten sam podmiot, wartość wygranych otrzymanych przez tę osobę nie podlega kumulacji.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca ma zamiar utworzyć serwis internetowy, który będzie służył do obsługi i organizowania gier wiedzowych na pieniądze. Dostęp do serwisu będzie miał każdy użytkownik Internetu. Gry składać się będą z pytań tekstowych, z różnych dziedzin tematycznych jak i pytań zawierających elementy graficzne. Każda z gier jest wydarzeniem indywidualnym i nie stanowi kontynuacji poprzedniego wydarzenia. Gracze przystępując do gry wpłacają określoną stawkę (w postaci wirtualnej waluty) ustaloną dla danej gry. Z sumy wpłaconych przez graczy stawek tworzy się pula wygranej. Największa ilość poprawnych odpowiedzi na pytania oznacza wygraną w grze. Biorąc pod uwagę powyższe, wartość wygranych, przyznanych w grach organizowanych i emitowanych na powszechnie dostępnej stronie internetowej, gdy jednorazowo nie przekracza kwoty 760 zł jest objęta zwolnieniem wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast w sytuacji, gdy wartość wygranych przekroczy kwotę 760 zł, uzyskany przychód podlegał będzie w całości opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Podmiotem obowiązanym (płatnikiem), na mocy art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 ww. ustawy, do pobrania i odprowadzenia - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika - podatku dochodowego od całej wartości nagrody (wygranej) oraz złożenia formularza PIT-8AR, jest podmiot dokonujący wypłaty nagrody (w rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca).

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, stwierdzam, co następuje.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwanej dalej "ustawą", wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Niewątpliwie, w dzisiejszych czasach nie sposób kwestionować Internetu jako środka masowego przekazu. Jednakże o zastosowaniu zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy nie decyduje sam fakt ogłoszenia gry w Internecie (np. w serwisie internetowym). Równie ważne jest, aby organizatorem gry były środki masowego przekazu, o czym świadczy użycie przez ustawodawcę spójnika "i" w wyrażeniu "organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu". Oznacza to, że zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie do wygranych w konkursach i grach, które łącznie spełniają te dwie przesłanki, czyli są nie tylko emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu, ale też organizowane przez te środki, ewentualnie są konkursami z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu. Stąd w przypadku gier, spełnienie tylko jednego z powyższych warunków, tj. zamieszczenie w serwisie internetowym regulaminu określającego zasady uczestnictwa w grze oraz warunki przyznawania wygranej, nie uprawnia do zastosowania omawianego zwolnienia.

Zastosowanie zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy mogłoby nastąpić tylko wówczas, gdyby organizatorem, jak i miejscem ogłoszenia gry, były środki masowego przekazu. Natomiast jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, organizatorem gry jest Wnioskodawca, który - w świetle wyżej przytoczonych definicji - instytucją zaliczaną do środków masowego przekazu nie jest. Wnioskodawca wykorzystuje jedynie współczesne narzędzie komunikowania się (jakim jest Internet) do obsługi i organizowania gier w prowadzonym serwisie internetowym.

W konsekwencji, wygrane w tego rodzaju grach nie stanowią wygranych w grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu. Tym samym, nie ma do nich zastosowania zwolnienie wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy (niezależnie od ich wysokości). Wygrane te podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy. Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat lub świadczeń niepieniężnych z tytułu omawianych wygranych, są obowiązane - jako płatnicy - do poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 41 ust. 4 z uwzględnieniem postanowień art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy. W terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, kwotę pobranego podatku płatnik jest obowiązany przekazać na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby (art. 42 ust. 1 ustawy). Dodatkowo, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku, w którym zwycięzca konkursu otrzymał wygraną (nagrodę), płatnik jest obowiązany przesłać do urzędu skarbowego właściwego dla płatnika roczną deklarację, o której mowa w art. 42 ust. 1a ustawy (tzw. PIT-8AR).

Za niezgodne z obowiązującymi przepisami należy zatem uznać twierdzenie Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, że wartość jednorazowych wygranych nieprzekraczających kwoty 760 zł, przyznanych w grach organizowanych i emitowanych na powszechnie dostępnej stronie internetowej, jest objęta zwolnieniem wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy. Należy bowiem rozróżnić gry organizowane i emitowane w środkach masowego przekazu (np. w ogólnodostępnym serwisie internetowym), od gier organizowanych przez środki masowego przekazu.

W świetle powyższego należało z urzędu zmienić interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 14 października 2010 r. Nr ITPB1/415-749/10/MR, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl