DD3/033/323/OBQ/13/RD-17011/14

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy DD3/033/323/OBQ/13/RD-17011/14

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 10 czerwca 2011 r. Nr ITPB2/415-257/11/IL, wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej (Wnioskodawca) przedstawione we wniosku złożonym w dniu 10 marca 2011 r., uzupełnionym w dniu 19 maja 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie powstania przychodu w związku z wymianą okien na klatkach schodowych, jest:

* prawidłowe - w części odnoszącej się do członków spółdzielni, bez względu na posiadany przez nich tytuł prawny do lokalu mieszkalnego,

* nieprawidłowe - w części odnoszącej się do osób nie będących członkami spółdzielni, posiadających spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu i prawo odrębnej własności lokalu mieszkalnego.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania przychodu po stronie członków oraz osób nie będących członkami spółdzielni w związku z wymianą okien na klatkach schodowych.

Z uwagi na fakt, że przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 9 maja 2011 r. Nr ITPB3/423-132/11-2/PS i Nr ITPB2/415-257/11-2/IL wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku. Uzupełnienie wniosku nastąpiło w terminie.

We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Wnioskodawca przedstawił następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca ma otrzymać w drodze darowizny okna do klatek schodowych budynków mieszkalnych. Okna zamontowane zostaną w budynkach, w których znajdują się lokale mieszkalne o następującym statusie prawnym:

* lokatorskie spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego;

* spółdzielcze własnościowe prawdo do lokalu mieszkalnego, gdzie właściciele są członkami spółdzielni;

* spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, gdzie właściciele nie są członkami spółdzielni;

* prawo odrębnej własności lokalu mieszkalnego, gdzie właściciele są członkami spółdzielni;

* prawo odrębnej własności lokalu mieszkalnego, gdzie właściciele nie są członkami spółdzielni.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Czy w związku z otrzymaną darowizną przez Wnioskodawcę powstanie obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych u wszystkich posiadaczy praw do lokali mieszkalnych z tytułu wymiany okien na klatkach schodowych?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z zamontowaniem okien na klatkach schodowych, przychód, na podstawie art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu nieodpłatnego świadczenia powstanie tylko po stronie osób posiadających spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu i prawo odrębnej własności, gdzie posiadacze praw do lokali nie są członkami Wnioskodawcy. Wobec tych osób na Wnioskodawcy ciąży obowiązek wystawienia deklaracji PIT-8C. Wnioskodawca uważa, iż dla członków spółdzielni, bez względu na tytuł prawny do lokalu mieszkalnego z tytułu wymiany okien na klatkach schodowych nie powstanie obowiązek podatkowy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy uznał stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego za nieprawidłowe.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, stwierdzam, co następuje

Otrzymanie przez Wnioskodawcę w formie darowizny okien do klatek schodowym budynków mieszkalnych, nie będzie rodzić skutków podatkowych po stronie osób posiadających mieszkania, znajdujące się w zasobach mieszkaniowych będących w zarządzie Wnioskodawcy, niezależnie od tego czy są bądź nie członkami spółdzielni oraz czy przysługuje im spółdzielcze lokatorskie prawo do lokali, spółdzielcze własnościowe prawo do lokali, czy też odrębna własność lokali.

Należy w tym miejscu jedynie nadmienić, iż otrzymanie przez Wnioskodawcę w formie darowizny okien do klatek schodowych budynków mieszkalnych będących w jego zarządzie jest przychodem Wnioskodawcy jako osoby prawnej, i tym samym nie może stanowić przychodu osób fizycznych.

Zgodnie z art. 4 ust. 1-2 i 4 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1222), członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu. Osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5. Członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu. Właściciele lokali niebędący członkami spółdzielni są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych. Są oni również obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu. Obowiązki te wykonują przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5.

Z kolei, jak stanowi art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.

Powyższe oznacza, że wszystkie grupy mieszkańców nieruchomości zarządzanych przez spółdzielnie mają takie same obowiązki w zakresie pokrywania kosztów eksploatacji i utrzymania nieruchomości oraz świadczenia na rzecz funduszu remontowego spółdzielni. Ponadto obowiązkiem spółdzielni mieszkaniowej jest utrzymanie zasobów mieszkaniowych w należytym stanie i dokonywanie remontów, przede wszystkim części wspólnych nieruchomości będących w zarządzie spółdzielni (w tym wymiany stolarki okiennej, posadzki, instalacji elektrycznej, itp.), a wszelkie dochody funduszu remontowego tworzonego przez spółdzielnię służą realizacji właśnie tego rodzaju celom.

Jednocześnie ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych nie zawiera regulacji określających szczegółowe zasady gospodarowania środkami funduszy utworzonych przez spółdzielnie. Zasady wydatkowania tych funduszy, sposób ponoszenia opłat, katalog zdarzeń remontowych, sposób ich finansowania lub współfinansowania określają statuty lub uchwalone na ich podstawie przez właściwy organ spółdzielni mieszkaniowej regulaminy. Zatem otrzymanie przez spółdzielnię mieszkaniową w formie darowizny okien na klatki schodowa, powoduje, że środki zgromadzone na funduszu remontowym, w tym z wpłat dokonywanych przez mieszkańców, nie muszą być uszczuplone na zakup okien i tym samym mogą zostać przeznaczone na inne wydatki określone w katalogu zdarzeń remontowych.

Przechodząc na grunt ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), należy zauważyć, iż otrzymanie przez Wnioskodawcę w formie darowizny okien do klatek schodowych budynków mieszkalnych, nie przekłada się na powstanie po stronie podatników przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 tej ustawy. Nie ma przy tym znaczenia tytuł prawny jakim dysponuje podatnik posiadający mieszkanie w zasobach mieszkaniowych będących w zarządzie Wnioskodawcy.

W świetle powyższego za nieprawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie powstania po stronie osób nie będących członkami spółdzielni, posiadających spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu i prawo odrębnej własności lokalu mieszkalnego przychodu w związku z wymianą przez Wnioskodawcę okien na klatkach schodowych. W pozostałej części stanowisko jest prawidłowe.

Z tych też względów należało z urzędu zmienić interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 10 czerwca 2011 r. Nr ITPB2/415-257/11/IL, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

POUCZENIE

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia-tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl