DD3/033/31/MCA/11/PK-1559/10

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 marca 2011 r. Ministerstwo Finansów DD3/033/31/MCA/11/PK-1559/10

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Minister Finansów zmienia z urzędu interpretację indywidualną z dnia 28 marca 2008 r. Nr ITPB2/415-76/08/BK wydaną w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, uznającą za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2008 r. (data wpływu 23 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wygranych w konkursach i grach organizowanych za pośrednictwem Internetu, gdyż stwierdza jej nieprawidłowość.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2008 r. Wnioskodawca złożył wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wygranych w konkursach i grach organizowanych za pośrednictwem Internetu.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza utworzyć stronę internetową, na której będą organizowane turnieje w grę karcianą 3-5-8 z pulą nagród. Gra ta nie podlega ograniczeniom wynikającym z ustawy o grach i zakładach wzajemnych. W tej kwestii Wnioskodawca posiada opinię Ministerstwa Finansów. W ciągu miesiąca, w zależności od zainteresowania będzie organizowanych kilka turniejów. Każdy z nich będzie składał się z dwóch faz: fazy eliminacyjnej i fazy finałowej. Faza eliminacyjna będzie służyła do wyłonienia uczestników fazy finałowej, zaś faza finałowa będzie miała za zadanie wyłonić zwycięzców turnieju. Nagrody finansowe będą otrzymywali uczestnicy, którzy w fazie finałowej zajmą trzy pierwsze miejsca. Kwota przypadająca na nagrody będzie uzależniona od zajętego miejsca, np.: za zajęcie pierwszego miejsca nagroda wyniesie 500 zł, za drugie 200 zł, a za trzecie miejsce 100 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

czy Internet jest uznawany za środek masowego przekazu.

2.

czy wygrane z kilku turniejów w jednym miesiącu sumuje się.

3.

czy na organizatorze turnieju, jako płatniku zryczałtowanego podatku od wygranych, spoczywa obowiązek przesyłania informacji o wysokości odprowadzonego podatku do uczestnika (podatnika) i do urzędu skarbowego według właściwości miejscowej uczestnika.

4.

czy organizator turnieju zobowiązany jest do prowadzenia rejestru osób wygrywających, czy wystarczy sam fakt odprowadzenia podatku lub dowody przekazania wygranych.

Zdaniem Wnioskodawcy, pojęcie Internetu mieści się w środkach masowego przekazu. Ponadto uważa, że nie należy sumować wygranych z dwóch powodów: "mimo, że uczestnik w jednym miesiącu osiągnie wygrane w więcej niż jednym turnieju, to każdy z tych turniejów jest różny (oddzielny, niezależny). Każdy turniej wyłania zwycięzcę i tym samym się kończy, a następny turniej nie jest kontynuacją poprzedniego turnieju. Każdy z turniejów składa się z dwóch faz: eliminacyjnej i finałowej. Różnorodność turniejów polega na tym, że uczestnik, żeby dostać się do fazy finałowej przechodzi "inną drogę w fazie eliminacyjnej". Z uwagi na to, iż od wygranych jest pobierany zryczałtowany podatek dochodowy, na organizatorze turnieju spoczywa obowiązek poboru podatku i przekazania go do urzędu skarbowego, zgodnie z właściwością miejscową płatnika. Natomiast nie jest on zobowiązany do przesyłania informacji o wysokości pobranego podatku do uczestnika konkursu i urzędu skarbowego. Wnioskodawca uważa również, że wystarczającym dowodem potwierdzającym przekazanie wygranych zwycięzcom turnieju przez organizatora, będą dowody w postaci przelewu bankowego lub przekazu pocztowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy uznał, że stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe. Uzasadnił to w następujący sposób.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Co do zasady, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą stanowiących przychód z tej działalności.

Z regulacji ww. art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy podatkowej jednoznacznie wynika, iż wolą ustawodawcy jest, by zwolnieniem przedmiotowym objęta była - w granicach limitu 760 złotych - wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu.

Powołany wyżej przepis stanowi, że wygrane w konkursach i grach korzystają ze zwolnienia, pod warunkiem, że konkursy te są ogłaszane w środkach masowego przekazu (prasie, radiu i telewizji).

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia "środki masowego przekazu". Również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia. Według definicji Wydawnictwa PWN S.A. - środki masowego przekazu to środki komunikowania masowego, mass media, środki masowej informacji i propagandy, urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności. Z kolei Internetowa Encyklopedia PWN definiuje pojęcie "środki masowego przekazu" (mass media, media, środki masowego komunikowania) jako urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności: prasa, radio, telewizja, także tzw. nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, Internet. Wśród mediów masowych powyższe definicje wymieniają prasę. W rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5, poz. 24, z późn. zm.) - "prasa" oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą a w szczególności: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe; prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele-i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania; prasa obejmuje również zespoły ludzi i poszczególne osoby zajmujące się działalnością dziennikarską (art. 7 ust. 2 pkt 1 powołanej ustawy). Zastosowanie analogii z powyższą definicją pozwala stwierdzić, iż niewątpliwie podobnie jak tradycyjne media, Internet spełnia te same zadania, tj. może służyć do publikacji określonych treści (np. ogłoszenie konkursu) nieograniczonej i anonimowej liczbie odbiorców.

Literalne brzmienie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie daje jednoznacznej odpowiedzi, czy wymienione środki masowego przekazu, tj. prasa, radio i telewizja stanowią katalog zamknięty, czy też wymienione zostały przykładowo.

Zatem, stwierdzić należy, że użyte w powołanym przepisie określenie " (...) w środkach masowego przekazu" mieści w sobie również pojęcie Internetu, jako środka przekazu, pomimo, iż nie został on wprost wymieniony w dyspozycji powołanego przepisu. Wyłączona z tego zakresu będzie jedynie ta część Internetu, której krąg odbiorców jest ograniczony, tj. usługi poczty elektronicznej, czy też strony dostępne przy użyciu odpowiedniego kodu, lub strony korporacyjne kierowane do ściśle określonego kręgu odbiorców, np. pracowników korporacji.

W związku z powyższym, w odniesieniu do konkursów i gier organizowanych i emitowanych na stronach internetowych ogólnodostępnych, czyli takich, do których swobodny dostęp ma każda osoba, i każda z nich może wziąć udział w ogłoszonym konkursie (grze), może mieć zastosowanie zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto przepisy podatkowe posługują się pojęciami "gra" i "konkurs" chociaż nie zawierają jego definicji. W tej sytuacji uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego, konkurs to "przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami". Natomiast gra to "czynność o ustalonych zasadach, w której udział bierze zwykle kilka osób (rzadziej jedna), w celach rozrywkowych. Większość gier, choć nie wszystkie, ma charakter konkurencyjny i celem gracza bądź grupy graczy jest pokonanie pozostałych uczestników.". Równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu, w którym określona zostanie nazwa gry lub konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Artykuł 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy jednoznacznie określa, iż zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych podlegają wygrane nagrody o jednorazowej wartości do 760 zł, otrzymywane przez zwycięzców danego konkursu czy gry.

Zwolnienie to odnosi się do każdorazowej nagrody (wygranej) zdobytej w ramach pojedynczego konkursu, gry czy turnieju.

Zatem, nawet gdyby w krótkim czasie (np. miesiącu) jedna osoba wygrała kilka gier, konkursów (turniejów) tego samego rodzaju, organizowanych przez ten sam podmiot, wartość wygranych otrzymanych przez te osobę nie podlega kumulacji.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca ma zamiar utworzyć stronę internetową, na której będą ogłaszane turnieje. W ciągu miesiąca będzie organizowanych kilka turniejów, każdy z nich będzie składał się z dwóch faz: fazy eliminacyjnej i fazy finałowej. Zwycięzcy fazy finałowej otrzymają nagrody w zależności od zajętego miejsca; za zajęcie pierwszego miejsca nagroda wyniesie 500 zł za drugie miejsce 200 zł, a za trzecie 100 zł. Każdy z turniejów (konkursów) jest wydarzeniem indywidualnym i nie stanowi kontynuacji poprzedniego.

Biorąc pod uwagę powyższe, wartość wygranych, przyznanych w konkursie organizowanym i emitowanym na powszechnie dostępnej stronie internetowej, gdy jednorazowo nie przekracza kwoty 760 zł jest objęta zwolnieniem wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast w sytuacji, gdy wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych przez środki masowego przekazu przekroczy kwotę 760 zł, uzyskany przychód podlegał będzie w całości opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Podmiotem obowiązanym (płatnikiem), na mocy art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 ww. ustawy, do pobrania i odprowadzenia - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika - podatku dochodowego od całej wartości nagrody (wygranej) oraz złożenia formularza PIT-8AR, jest podmiot dokonujący wypłaty nagrody. Organizator konkursu nie musi składać miesięcznej deklaracji o wygranych.

Deklarację roczną przekazuje się do urzędu skarbowego według miejsca zamieszkania płatnika. Jednocześnie należy nadmienić, iż dla celów podatkowych nie jest wymagane prowadzenie rejestru osób wygrywających. Wystarczającym dokumentem potwierdzającym przekazanie nagrody zwycięzcom turnieju przez organizatora może być polecenie przelewu potwierdzone wyciągiem bankowym, przekaz pocztowy, kopia protokołu z turnieju itp.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, stwierdzam, co następuje.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwanej dalej "ustawą", wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z powadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Niewątpliwie, w dzisiejszych czasach nie sposób kwestionować Internetu jako środka masowego przekazu. Jednakże o zastosowaniu zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy nie decyduje sam fakt ogłoszenia konkursu lub gry w Internecie. Równie ważne jest, aby organizatorem konkursu były środki masowego przekazu, o czym świadczy użycie przez ustawodawcę spójnika "i" w wyrażeniu "organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu". Oznacza to, że zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie do wygranych w konkursach i grach, które łącznie spełniają te dwie przesłanki, czyli są nie tylko emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu, ale też organizowane przez te środki, ewentualnie są konkursami z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu. Stąd, w przypadku konkursów innych niż z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, spełnienie tylko jednego z powyższych warunków, tj. zamieszczenie ogłoszenia o konkursie na ogólnodostępnej stronie internetowej, nie uprawnia do zastosowania omawianego zwolnienia.

Zastosowanie zwolnienia od podatku do wygranych w konkursach lub grach ogłaszanych w Internecie mogłoby nastąpić tylko wówczas, gdyby organizatorem, jak i miejscem ogłoszenia konkursu były środki masowego przekazu. Natomiast jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, organizatorem konkursów jest Wnioskodawca, który - w świetle wyżej przytoczonych definicji - instytucją zaliczaną do środków masowego przekazu nie jest. Wnioskodawca wykorzystuje jedynie współczesne narzędzie komunikowania się (jakim jest Internet) do wyemitowania informacji o konkursie oraz prowadzenia gry poprzez utworzoną stronę internetową.

W konsekwencji, wygrane w tego rodzaju konkursie nie stanowią wygranych w konkursach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu. Tym samym, nie ma do nich zastosowania zwolnienie wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy (niezależnie od ich wysokości). Omawiane wygrane podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, z tym, że - jak słusznie zauważył Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy - "nawet gdyby w krótkim czasie (np. miesiącu) jedna osoba wygrała kilka gier, konkursów (turniejów) tego samego rodzaju, organizowanych przez ten sam podmiot, wartość wygranych otrzymanych przez te osobę nie podlega kumulacji".

Jednocześnie jak stanowi, art. 41 ust. 4 ustawy, z uwzględnieniem postanowień ust. 7 pkt 1 tego artykułu, do poboru ww. 10% zryczałtowanego podatku dochodowego obowiązany jest podmiot udzielający wygranej, o ile jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, osobą prawną lub jej jednostką organizacyjną, bądź jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej. W konsekwencji, na Wnioskodawcy ciążą obowiązki związane z obliczeniem, pobraniem i odprowadzeniem kwoty należnego podatku, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, a także sporządzeniem i przesłaniem do urzędu skarbowego rocznej deklaracji, o której mowa w art. 42 ust. 1a ustawy (tzw. PIT-8AR), wyłącznie w sytuacji gdy jest którymkolwiek z ww. podmiotów. Adresatem ww. deklaracji jest urząd skarbowy, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Wnioskodawca nie ma natomiast obowiązku przesyłania informacji o wysokości odprowadzonego podatku do uczestnika (podatnika) i do urzędu skarbowego według właściwości miejscowej uczestnika, jak również nie ma obowiązku - dla celów podatkowych - prowadzenia rejestru osób wygrywających.

Mając powyższe na uwadze Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy niesłusznie uznał, że stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe. Niezgodnym z obowiązującymi przepisami jest bowiem twierdzenie, że "wartość wygranych, przyznanych w konkursie organizowanym i emitowanym na powszechnie dostępnej stronie internetowej, gdy jednorazowo nie przekracza kwoty 760 zł jest objęta zwolnieniem wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy". Należy bowiem rozróżnić konkursy organizowane i emitowane w środkach masowego przekazu (np. na powszechnie dostępnej stronie internetowej), od konkursów organizowanych przez środki masowego przekazu. Ponadto, z opisu zdarzenia przyszłego nie wynika, że Wnioskodawca jest osobą prowadzącą działalność gospodarczą, lub mającą zamiar taką działalność prowadzić będąc organizatorem turniejów w gry karciane.

Z tych też względów należało z urzędu zmienić interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 28 marca 2008 r. Nr ITPB2/415-76/08/BK, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl