DD3/033/29/ILG/13/PK-157/RD-51108/13

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 maja 2013 r. Ministerstwo Finansów DD3/033/29/ILG/13/PK-157/RD-51108/13

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 24 czerwca 2011 r. Nr ILPB2/415-350/11-5/TR, wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2011 r., uzupełnionym w dniu 17 czerwca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców, jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - działając na podstawie § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) - wydał w imieniu Ministra Finansów interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych. Interpretacja wydana została na ww. wniosek złożony w dniu 21 marca 2011 r., uzupełniony w dniu 17 czerwca 2011 r.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W 2010 r. Minister Nauki i Szkolnictwa przyznał Wnioskodawcy stypendium naukowe (w kwocie 3830 zł, płatne przez 36 miesięcy) w uznaniu dotychczasowego dorobku naukowego i pracy dydaktycznej. Stypendium to zostało przyznane w ramach stypendiów dla młodych wybitnych naukowców zgodnie z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 21 września 2007 r. (Dz. U. Nr 182, poz. 1305).

Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z rozporządzeniem stypendia, o których mowa, są przyznawane osobom, które nie ukończyły 35 roku życia za:

1. Wyróżniający się poziom prowadzonych badań naukowych.

2. Dotychczasowy dorobek naukowy, w tym nagrody i wyróżnienia.

3. Dotychczasowy dorobek w zakresie zastosowań praktycznych badań naukowych lub prac rozwojowych, w szczególności zgłoszenia patentowe, patenty, w tym wykorzystane gospodarczo oraz inne formy wdrażania wyników badań naukowych i prac rozwojowych w praktyce gospodarczej.

4. Znaczenie prowadzonych badań naukowych dla realizacji celów polityki, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa.

5. Prawidłowość wykorzystania wcześniej przyznanych środków finansowych na naukę.

Stypendium przekazywane jest z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na konto zatrudniającej Wnioskodawcę uczelni wyższej, skąd środki kierowane są co miesiąc (od października 2010 r.) na jego konto osobiste, na podstawie odrębnie sporządzonej umowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy stypendium dla wybitnych młodych naukowców ustanowione przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego zgodnie z ustawą z dnia 21 września 2007 r. (Dz. U. Nr 182, poz. 1305) jest objęte podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 20 ust. 1 ustawy o podatku od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, stypendium naukowe dla wybitnych młodych naukowców nie powinno być opodatkowane, gdyż wg ustawodawcy (art. 21 ust. 1 pkt 39), zwolnione z podatku dochodowego są stypendia otrzymane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

W związku z powyższym, stypendium dla wybitnych młodych naukowców powinno być zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych, gdyż jest to "inne stypendium naukowe", jak również "zostało ono zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego".

Stypendium to zostało przyznane Wnioskodawcy na podstawie wnikliwej oceny dotychczasowego dorobku naukowego (publikacji, streszczeń zjazdowych, rozdziałów w podręcznikach, dotychczasowych nagród i wyróżnień), jak również aktywności dydaktycznej. Kolegium powołane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w celu oceny zgłoszonych wniosków uznało, że dotychczasowy dorobek naukowo-dydaktyczny Wnioskodawcy zasługuje na wyróżnienie w formie stypendium dla młodych i wybitnych naukowców. Z tego względu, stypendium to należy zakwalifikować jako "inne stypendium naukowe", gdyż to właśnie przesłanki o charakterze wyłącznie naukowym przemawiały za jego przyznaniem. Można nawet stwierdzić, że stypendium za dotychczasowe osiągnięcia naukowe (stypendium dla młodych wybitnych naukowców) spełnia warunki bycia stypendium naukowym bardziej niż wymienione w ustawie stypendia doktoranckie.

Ponadto, Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sposób bardzo szczegółowy ustalił kryteria przyznawania tego stypendium (granica wieku, formularz wniosku, data zgłoszenia, wymagane załączniki), stąd należy uznać, że zostało ono w pełni zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego.

Ponadto, zamiarem ministra było przyznanie Wnioskodawcy stypendium naukowego w kwocie 3830 zł, a nie w kwocie umniejszonej o podatek dochodowy. Dyplom stanowi bowiem, iż Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego uznając osiągnięcia naukowe Wnioskodawcy ustanowi stypendium naukowe w wysokości 3830 zł na okres 36 miesięcy. Tak więc, już sama nazwa przyznanego stypendium mówi, iż jest to stypendium naukowe, w związku z czym, należy je rozumieć w myśl ustawy o zwolnieniu z podatku dochodowego jako tzw. "inne stypendium naukowe".

Wnioskodawca wskazał także, iż zasady przyznawania stypendiów młodym wybitnym naukowcom regulują także nowelizacje ustawy, tj. rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2010 r. Nr 96, poz. 615) oraz rozporządzenie z dnia 9 września 2010 r. (Dz. U. z 2010 r. Nr 179, poz. 1204) w sprawie kryteriów i trybu przyznawania stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców. Oba rozporządzenia weszły w życie z dniem 1 października 2010 r., przez co moc prawną utraciły przywoływane wcześniej akty z dnia 8 października 2004 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 169, poz. 1049 z późn. zm.) i 21 września 2007 r. (Dz. U. Nr 182, poz. 1305), na podstawie których przyznano Wnioskodawcy stypendium w 2010 r.

Z interpretacji znowelizowanej ustawy jednoznacznie wynika, że stypendium dla wybitnych młodych naukowców należy uznać za formę "innego stypendium naukowego", która jest "zatwierdzona przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego", w związku z czym stypendium takie nie powinno być objęte podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Jednakowoż, charakter przyznanego Wnioskodawcy stypendium naukowego, związany z dorobkiem naukowym, świadczy dobitnie o tym, że jest to tzw. "inne stypendium naukowe" także w rozumieniu przywoływanych ustaw z 2004 i 2007 r.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając w imieniu Ministra Finansów, w interpretacji indywidualnej z dnia 24 czerwca 2011 r. Nr ILPB2/415-350/11-5/TR uznał, że stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe. Powyższe rozstrzygnięcie Dyrektor Izby Skarbowej podjął w oparciu o przytoczone brzmienie art. 9 ust. 1, art. 10 ust. 1 pkt 9, art. 20 ust. 1 oraz art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego Minister Finansów stwierdza, co następuje.

Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest zgodne z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2011 r., zwanej dalej "ustawą".

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Na podstawie powyższego przepisu ze zwolnienia korzystają dwie grupy stypendiów podlegających zwolnieniu na mocy tego przepisu.

Pierwsza grupa, obejmuje stypendia otrzymywane na podstawie przepisów ustawowych i dotyczy:

* stypendiów otrzymywanych na podstawie ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. Nr 65, poz. 595, z późn. zm.),

* stypendiów doktoranckich otrzymywanych na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z późn. zm.).

Druga grupa, dotyczy innych stypendiów naukowych i za wyniki w nauce, które mogą być przyznawane przez różnego rodzaju instytucje (np. szkoły), organy administracji rządowej, jednostki samorządu terytorialnego, czy organizacje społeczne, w ramach prowadzonej przez nie działalności.

W przypadku tego rodzaju stypendiów, aby zachowany został charakter stypendiów (naukowych i za wyniki w nauce), ustawodawca wprowadził dodatkowy warunek dla zastosowania omawianego zwolnienia, tj. konieczność zatwierdzenia zasad ich przyznawania przez właściwego ministra do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, bowiem wyłącznie te organy są kompetentne do potwierdzenia charakteru przyznawanych stypendiów.

Należy przy tym podkreślić, że użyte w analizowanym przepisie pojęcie "zatwierdzone" w odniesieniu do zasad przyznawania omawianych stypendiów oznacza, że dopiero zakończenie procesu zatwierdzania umożliwia zastosowanie powyższego zwolnienia podatkowego. Jeżeli zatem procedurę zatwierdzania kończy decyzja ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania albo do spraw szkolnictwa wyższego, to możliwość zwolnienia od podatku stypendiów, których dotyczy, istnieje dopiero od dnia jej wydania.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2008 r. Nr 169, poz. 1049) minister ustanawia corocznie stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców, którzy nie ukończyli 35. roku życia, zatrudnionych w jednostkach naukowych. Stypendia przyznaje się na okres nie dłuższy niż 3 lata, w wysokości miesięcznej nieprzekraczającej minimalnej miesięcznej stawki wynagrodzenia zasadniczego przewidzianego dla stanowiska profesora zwyczajnego zatrudnionego w uczelni publicznej.

Szczegółowe zasady przyznawania tego rodzaju stypendiów do dnia 1 października 2010 r. regulowało rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 21 września 2007 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę na stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców (Dz. U. Nr 182, poz. 1305).

Dla objęcia stypendium naukowego zwolnieniem z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy wystarczające jest zatem zatwierdzenie przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego zasad przyznawania tego stypendium, po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Warunek ten należy uznać za spełniony także wówczas, gdy zasady przyznawania stypendiów naukowych zostały uregulowane przez samego Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w wydanym przez niego rozporządzeniu po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego w trybie art. 45 ust. 2 pkt 4 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym. Ponadto o naukowym charakterze przedmiotowych stypendiów przesądza ustawa o zasadach finansowania nauki.

Biorąc pod uwagę powyższe uznać należy, że art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy ma także zastosowanie do stypendiów naukowych przyznanych na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o zasadach finansowania nauki.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 21 marca 2011 r., uzupełnionym w dniu 17 czerwca 2011 r., należy uznać za prawidłowe.

Z tych względów należało z urzędu zmienić interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 24 czerwca 2011 r. Nr ILPB2/415-350/11-5/TR, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji przez Izby Skarbowej w Poznaniu.

POUCZENIE

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm., zwanej dalej "ustawą"). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl