DD3/033/287/OBQ/13/RD-2966/14

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 stycznia 2014 r. Ministerstwo Finansów DD3/033/287/OBQ/13/RD-2966/14

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 11 lutego 2009 r. Nr IBPB II/1/415-88/08/TK, wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej Lokatorsko-Własnościowej (Wnioskodawca) przedstawione we wniosku złożonym w dniu 24 listopada 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie skutków podatkowych dofinansowania (zwrotu) wydatków poniesionych przez lokatora na wymianę przewodów spalinowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dofinansowania (zwrotu) wydatków poniesionych przez lokatora na wymianę przewodów spalinowych.

We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Wnioskodawca przedstawił następujące zdarzenie przyszłe:

W związku z koniecznością wymiany piecy dwufunkcyjnych, Wnioskodawca, na wniosek lokatora oraz po przedstawieniu przez niego odpowiednich dokumentów, dokonuje dofinansowania w wysokości 100% do wymienionego przewodu spalinowego, kosztów montażu oraz kosztów uruchomienia systemu powietrzno-spalinowego (lokator angażuje 100% własnych środków, natomiast po wymianie otrzymuje dofinansowanie, spełniając wymogi regulaminowe). Zakup pieca pozostaje w gestii lokatora i Wnioskodawca nie zwraca kosztów tego zakupu. Dofinansowanie (zgodnie z wolą lokatora) może zostać zaksięgowane na czynszu lub zostać przelane na rachunek bankowy lokatora. Przyznane i zaksięgowane na czynszu dofinansowanie obniży wysokość czynszu w miesiącu przyznania. Dofinansowanie dokonywane jest z funduszu remontowego, który tworzony jest z wpłat lokatorów. Podobna sytuacja odnosi się do stolarki okiennej i Wnioskodawca jest w posiadaniu interpretacji indywidualnej dotyczącej stolarki okiennej, jednakże w ostatnim czasie wydano wyroki dotyczące przedmiotowej sprawy, tj. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach - I SA/Gl 914/07 oraz wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy - I SA/Bd 830/07.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytania:

1. Czy Wnioskodawca powinien wystawiać lokatorom informację PIT-8C.

2. Czy lokatorom, którzy wymienili przewody spalinowe i ponieśli w związku z tym koszty wystarczy informacja o uzyskanym dofinansowaniu i czy powinni to ująć w zeznaniu rocznym w innych źródłach przychodu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie zachodzi konieczność wystawiania informacji PIT-8C. Lokatora należy poinformować o wysokości dofinansowania. Osoba otrzymująca dofinansowanie nie powinna ujmować tego w zeznaniu rocznym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach uznał stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego za nieprawidłowe.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1222), członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

Z kolei, jak stanowi art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.

Powyższe oznacza, że wszystkie grupy mieszkańców nieruchomości zarządzanych przez spółdzielnie mają takie same obowiązki w zakresie pokrywania kosztów eksploatacji i utrzymania nieruchomości oraz świadczenia na rzecz funduszu remontowego spółdzielni.

Jednocześnie ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych nie zawiera regulacji określających szczegółowe zasady gospodarowania środkami funduszy utworzonych przez spółdzielnie. Zasady wydatkowania tych funduszy, sposób ponoszenia opłat, katalog zdarzeń remontowych, sposób ich finansowania lub współfinansowania określają statuty lub uchwalone na ich podstawie przez właściwy organ spółdzielni mieszkaniowej regulaminy. O ile zatem statut spółdzielni mieszkaniowej lub stosowny regulamin wydany na jego podstawie tak stanowi, to środki funduszu na remont zasobów mieszkaniowych, utworzonego przez spółdzielnię na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych dla nieruchomości zarządzanych przez nią, mogą być również przeznaczone na utrzymanie w należytym stanie elementów (okien, drzwi, instalacji, etc.), które służą poszczególnym lokatorom (członkom spółdzielni, właścicielom lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osobom niebędącym członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali).

Przechodząc na grunt ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), należy zauważyć, iż skoro to do obowiązków spółdzielni mieszkaniowej należy dokonywanie stosownych remontów oraz utrzymywanie zasobów mieszkaniowych w należytym stanie, okoliczność wymiany przewodu spalinowego wraz z kosztami montażu i uruchomienia systemu powietrzno-spalinowego nie bezpośrednio przez spółdzielnię mieszkaniową lecz przez samego podatnika (niezależnie od tego czy przysługuje mu spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, czy też odrębna własność lokalu), i późniejszy - zgodny ze statutem lub regulaminem spółdzielni - częściowy zwrot wydatków, nie stanowi dla podatnika przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 tej ustawy. Otrzymane zwroty są neutralne podatkowo, bowiem w takim przypadku podatnik otrzymuje jedynie zwrot uprzednio poniesionych nakładów.

W świetle przytoczonych przepisów za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, że otrzymanie zwrotu wydatków poniesionych na wymianę przewodu spalinowego wraz z kosztami montażu i uruchomienia systemu powietrzno-spalinowego przez właścicieli lokali (posiadających odrębną własność lokalu lub osoby, którym przysługują spółdzielcze lokatorskie prawa do lokali czy też spółdzielcze własnościowe prawa do lokali), nie stanowi przychodu z innych źródeł. Tym samym Wnioskodawca nie ma obowiązku wystawiania PIT-8C w odniesieniu do dokonanych zwrotów, a podatnik nie ma obowiązku wykazania otrzymanego zwrotów w zeznaniu podatkowym.

Stanowisko w sprawie zwrotu wydatków poniesionych przez podatnika na remont lokalu stanowiącego jego odrębną własność Minister Finansów zajął w interpretacji ogólnej z dnia 10 października 2013 r. Nr DD3/033/184/CRS/13/RD-94536/13, ogłoszonej w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów z 2013 r. poz. 33. Stanowi ona "uzupełnienie" interpretacji ogólnej z dnia 17 marca 2009 r. Nr DD3/033/33/KDJ/09/209, w której Minister Finansów odniósł się wyłącznie do sytuacji osób, którym przysługuje spółdzielcze lokatorskie, odpowiednio spółdzielcze własnościowe, prawo do lokalu.

Z tych też względów należało z urzędu zmienić interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 11 lutego 2009 r. Nr IBPB II/1/415-88/08/TK, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach.

POUCZENIE

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl