DD3/033/23/CRS/13/PK-82/RD-50705/13

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 maja 2013 r. Ministerstwo Finansów DD3/033/23/CRS/13/PK-82/RD-50705/13

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 7 lutego 2012 r. Nr IPTPB1/415-266/11-4/AG, wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2011 r., uzupełnionym pismem z dnia 30 stycznia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania stypendium naukowego, jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2012 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi - działając na podstawie § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) - wydał w imieniu Ministra Finansów interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych. Interpretacja wydana została na ww. wniosek złożony w dniu 31 października 2011 r., uzupełniony pismem z dnia 30 stycznia 2012 r.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca otrzymał decyzję z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego informującą o przyznaniu stypendium naukowego dla wybitnego młodego naukowca, zgodnie z art. 28 ust. 2 i art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615, z późn. zm. i Dz. U. z 2011 r. Nr 84, poz. 455, z późn. zm.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.).

Kwota przyznanego stypendium zobowiązuję Wnioskodawcę do wypłacenia stypendium w ratach miesięcznych, w okresie na jaki zostało ono przyznane.

Warunkiem przekazania przez MNiSzW środków finansowych w celu wypłaty ich stypendyście było podpisanie umowy pomiędzy Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego i Wnioskodawcą.

Paragraf 2 umowy mówi, że:

1. "Do zasad przyznawania, finansowania i rozliczania stypendium oraz praw, obowiązków i współdziałania stron umowy mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615 i Dz. U. z 2011 r. Nr 84, poz. 455) oraz przepisy rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 września 2010 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo-techniczne oraz stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców (Dz. U. Nr 179, poz. 1204).

2. Środki finansowe na stypendium nie mogą być wydatkowane przez jednostkę na inne cele."

W paragrafie 6 umowy jest zapisane: "Na realizację umowy Minister przyznał w drodze decyzji środki finansowe w łącznej wysokości XXX zł, słownie: XXX, które będą przekazywane do 10 dnia każdego miesiąca przez Jednostkę Stypendyście w wysokości XXX zł, na podstawie odrębnej umowy zawartej pomiędzy Jednostką a Stypendystą, której kopia zostanie niezwłocznie przekazana przez Jednostkę do Ministerstwa".

Zgodnie ze stanem prawnym Wnioskodawca jest płatnikiem stypendium przyznanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Stypendyście.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wypłacone stypendium jest zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Czy zasadne jest stanowisko Wnioskodawcy, który jako płatnik na podstawie decyzji i umowy z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego wypłaca stypendium, ale uważa, że nie jest płatnikiem podatku dochodowego od tego stypendium, w rozumieniu art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacji podatkowej (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), z uwagi na fakt, iż na podstawie art. 21 pkt 1 ust. 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, "wolne od podatku są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania".

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Stypendium naukowe dla wybitnych młodych naukowców zaliczyć można do kategorii "innych stypendiów naukowych i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez właściwego ministra do spraw szkolnictwa wyższego, po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego", o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (p.d.o.f.). Zasady przyznawania stypendiów naukowych zostały określone w rozporządzeniu wykonawczym z dnia 9 września 2007 r., które wydał Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, tj. organ wskazany w art. 21 ust. 1 pkt 39 p.d.o.f., który określając zasady przyznawania stypendiów, tym samym jednocześnie je zatwierdził.

Wnioskodawca uważa, że obie przesłanki, wymagane przez art. 21 ust. 1 pkt 39 p.d.o.f. do zwolnienia stypendium naukowego dla wybitnych młodych naukowców z podatku dochodowego, zostały spełnione, bowiem otrzymuje je młody naukowiec (nie ukończył 35 lat), i otrzymuje stypendium na podstawie ustawy o zasadach finansowania nauki oraz rozporządzenia wykonawczego, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego.

Stąd Wnioskodawca nie powinien naliczać i odprowadzać do właściwego Urzędu Skarbowego zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłacanego co miesiąc przez okres 3 lat stypendium. Cała kwota przyznanego stypendium powinna być przekazywana na rachunek bankowy osobie, która to stypendium otrzymała.

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów, w interpretacji indywidualnej z dnia 7 lutego 2012 r. Nr IPTPB1/415-266/11-4/AG uznał, że stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe. Powyższe rozstrzygnięcie Dyrektor Izby Skarbowej podjął w oparciu o przytoczone brzmienie art. 9 ust. 1, art. 20 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 39 oraz art. 35 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego Minister Finansów stwierdza, co następuje.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Na podstawie powyższego przepisu ze zwolnienia korzystają dwie grupy stypendiów.

Pierwsza grupa, obejmuje stypendia otrzymywane na podstawie przepisów ustawowych i dotyczy:

* stypendiów otrzymywanych na podstawie ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. Nr 65, poz. 595, z późn. zm.),

* stypendiów doktoranckich otrzymywanych na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572, z późn. zm.).

Druga grupa, dotyczy innych stypendiów naukowych i za wyniki w nauce, które mogą być przyznawane przez różnego rodzaju instytucje (np. szkoły), organy administracji rządowej, jednostki samorządu terytorialnego, czy organizacje społeczne, w ramach prowadzonej przez nie działalności.

W przypadku tego rodzaju stypendiów, aby zachowany został charakter stypendiów (naukowych i za wyniki w nauce), ustawodawca wprowadził dodatkowy warunek dla zastosowania omawianego zwolnienia, tj. konieczność zatwierdzenia zasad ich przyznawania przez właściwego ministra do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, bowiem wyłącznie te organy są kompetentne do potwierdzenia charakteru przyznawanych stypendiów.

Należy przy tym podkreślić, że użyte w analizowanym przepisie pojęcie "zatwierdzone" w odniesieniu do zasad przyznawania omawianych stypendiów oznacza, że dopiero zakończenie procesu zatwierdzania umożliwia zastosowanie powyższego zwolnienia podatkowego. Jeżeli zatem procedurę zatwierdzania kończy decyzja ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania albo do spraw szkolnictwa wyższego, to możliwość zwolnienia od podatku stypendiów, których dotyczy, istnieje dopiero od dnia jej wydania.

Na mocy art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615, z późn. zm.) minister właściwy do spraw nauki przyznaje corocznie, na podstawie złożonych wniosków, stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców zatrudnionych w jednostkach naukowych i prowadzących działalność naukową. Stypendia przyznaje się na okres nie dłuższy niż 3 lata, w wysokości miesięcznej nieprzekraczającej minimalnej miesięcznej stawki wynagrodzenia zasadniczego przewidzianego dla stanowiska profesora zwyczajnego zatrudnionego w uczelni publicznej.

Szczegółowe zasady przyznawania tego rodzaju stypendiów reguluje rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 września 2010 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo-techniczne oraz stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców (Dz. U. Nr 179, poz. 1204).

Dla objęcia stypendium naukowego zwolnieniem z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy wystarczające jest zatem zatwierdzenie przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego zasad przyznawania tego stypendium, po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Warunek ten należy uznać za spełniony także wówczas, gdy zasady przyznawania stypendiów naukowych zostały uregulowane przez samego Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w wydanym przez niego rozporządzeniu po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego (obecnie Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego) w trybie art. 45 ust. 2 pkt 4 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym. Ponadto o naukowym charakterze przedmiotowych stypendiów przesądza ustawa o zasadach finansowania nauki.

Biorąc pod uwagę powyższe uznać należy, że art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy ma także zastosowanie do stypendiów naukowych przyznanych na podstawie art. 28 ust. 2 ustawy o zasadach finansowania nauki.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 26 października 2011 r., uzupełnionym w dniu 30 stycznia 2012 r., należy uznać za prawidłowe.

Z tych względów należało z urzędu zmienić interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 7 lutego 2012 r. Nr IPTPB1/415-266/11-4/AG, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

POUCZENIE

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm., zwanej dalej "ustawą"). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl