DD3/033/21/MCA/11/PK-155 - Opodatkowanie PIT wygranych w konkursach internetowych, których organizatorem nie są środki masowego przekazu.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 kwietnia 2011 r. Ministerstwo Finansów DD3/033/21/MCA/11/PK-155 Opodatkowanie PIT wygranych w konkursach internetowych, których organizatorem nie są środki masowego przekazu.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Minister Finansów zmienia z urzędu interpretację indywidualną z dnia 20 października 2009 r. Nr ILPB2/415-755/09-2/ES wydaną w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, uznającą za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2009 r. (data wpływu 27 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych, gdyż stwierdza jej nieprawidłowość.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zajmuje się świadczeniem usług reklamowych i promocyjnych na rzecz swoich klientów.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca organizuje, na zlecenie klientów, w sposób kompleksowy, kampanie promocyjne, konkursy i loterie promocyjne.

W ramach prowadzonych konkursów Wnioskodawca wykonuje przewidziane regulaminami i umowami z klientami zobowiązania i ponosi szereg kosztów. Istotnym elementem usługi reklamowej świadczonej przez Wnioskodawcę jest wynikający z umowy z klientem, obowiązek zakupu nagród bądź wydatkowania własnych środków finansowych na nagrody pieniężne a następnie wydanie tych nagród laureatom konkursu (osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej).

W ramach organizowanych konkursów niektóre z nich są emitowane w środkach masowego przekazu (prasa, radio, telewizja), nie są jednak organizowane/współorganizowane przez środki masowego przekazu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w opisanej sytuacji na organizatorze konkursu emitowanego (ogłaszanego) w środkach masowego przekazu (prasa, radio, telewizja) ciąży obowiązek poboru podatku dochodowego od osób fizycznych, w przypadku, gdy zwycięzca uzyskuje przychód w postaci nagrody, której jednorazowa wartość nie przekracza 760 zł.

2.

Czy będzie tu miało zastosowanie zwolnienie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdy konkurs nie jest współorganizowany przez środki masowego przekazu.

Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskany przez zwycięzcę przychód w postaci nagrody w konkursie emitowanym w środkach masowego przekazu, jednak nieorganizowanym/współorganizowanym przez środki masowego przekazu, której jednorazowa wartość nie przekracza 760 zł korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w takim przypadku na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu uznał, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego za prawidłowe. Uzasadnił to w następujący sposób.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody - pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy.

Jednocześnie zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą stanowiących przychód z tej działalności.

Z regulacji ww. art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy podatkowej jednoznacznie wynika, iż wolą ustawodawcy jest, by zwolnieniem przedmiotowym objęta była - w granicach limitu 760 złotych - wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu.

Powołany wyżej przepis stanowi, że wygrane w konkursach i grach korzystają ze zwolnienia, pod warunkiem, że konkursy te są emitowane (ogłaszane) w środkach masowego przekazu (prasie, radiu i telewizji).

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia "środki masowego przekazu". Według definicji PWN S.A. - środki masowego przekazu to środki komunikowania masowego, mass media, środki masowej informacji i propagandy, urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności. Z kolei Internetowa Encyklopedia PWN definiuje pojęcie środki masowego przekazu (masa media, media, środki masowego komunikowania) jako urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także tzw. nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, Internet.

W rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5, poz. 24 z późn. zm.) - "prasa" oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą, a w szczególności: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe; prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele-i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania; prasa obejmuje również zespoły ludzi i poszczególne osoby zajmujące się działalnością dziennikarską (art. 7 ust. 2 pkt 1 powołanej ustawy).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej organizuje, na zlecenie klientów, w sposób kompleksowy, kampanie promocyjne, konkursy i loterie promocyjne.

W ramach prowadzonych konkursów Wnioskodawca wykonuje przewidziane regulaminami i umowami z klientami zobowiązania i ponosi szereg kosztów. Znaczącym elementem usługi reklamowej świadczonej przez Wnioskodawcę jest wynikający z umowy z klientem, obowiązek zakupu nagród bądź wydatkowania własnych środków finansowych na nagrody pieniężne a następnie wydanie tych nagród laureatom konkursu (osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej), Niektóre z tych konkursów są emitowane w środkach masowego przekazu (prasa, radio, telewizja).

Mając na uwadze powyżej opisaną sytuację oraz uregulowania prawne w tym zakresie, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, iż w przypadku gdy zwycięzca konkursu organizowanego i emitowanego przez środki masowego przekazu otrzymuje nagrodę, której jednorazowa wartość nie przekracza 760 zł jest ona objęta zwolnieniem wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tak więc na Wnioskodawcy - organizatorze konkursu emitowanego (ogłaszanego) w środkach masowego przekazu nie ciąży obowiązek poboru podatku dochodowego od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, stwierdzam, co następuje.

Niezgodna z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwanej dalej "ustawą", jest interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu uznająca za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, w zakresie w jakim stwierdza iż na Wnioskodawcy - organizatorze konkursu emitowanego (ogłaszanego) w środkach masowego przekazu nie ciąży obowiązek poboru podatku dochodowego od osób fizycznych.

Należy zauważyć, iż na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z powadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Niewątpliwie, w dzisiejszych czasach nie sposób kwestionować Internetu jako środka masowego przekazu. Jednakże o zastosowaniu zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy nie decyduje sam fakt ogłoszenia konkursu lub gry w Internecie. Równie ważne jest, aby organizatorem konkursu były środki masowego przekazu, o czym świadczy użycie przez ustawodawcę spójnika "i" w wyrażeniu "organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu". Oznacza to, że zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie do wygranych w konkursach i grach, które łącznie spełniają te dwie przesłanki, czyli są nie tylko emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu, ale też organizowane przez te środki, ewentualnie są konkursami z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu. Stąd, w przypadku konkursów innych niż z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, spełnienie tylko jednego z powyższych warunków, tj. zamieszczenie ogłoszenia o konkursie na ogólnodostępnej stronie internetowej, nie uprawnia do zastosowania omawianego zwolnienia.

Natomiast jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, organizatorem konkursów jest Wnioskodawca, który - w świetle wyżej przytoczonych definicji - instytucją zaliczaną do środków masowego przekazu nie jest. Wnioskodawca wykorzystuje jedynie współczesne narzędzie komunikowania się (jakim jest Internet) do wyemitowania informacji o konkursie, docierając tym samym do jak najszerszego kręgu potencjalnych uczestników konkursu.

W konsekwencji, tego rodzaju konkursów nie można zaliczyć do konkursów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy. Nie są one organizowane (współorganizowane) przez środek masowego przekazu (co podkreśla sam Wnioskodawca), jak również z przedstawionego zdarzenia przyszłego nie wynika, aby były konkursami z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu. Tym samym, do wygranych uzyskanych w tym konkursie nie ma zastosowania zwolnienie wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy (niezależnie od ich wysokości). Wygrane te podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy. Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat lub świadczeń niepieniężnych z tytułu omawianych wygranych, są obowiązane - jako płatnicy - do poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 41 ust. 4 z uwzględnieniem postanowień art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy. W terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, kwotę pobranego podatku płatnik jest obowiązany przekazać na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby (art. 42 ust. 1 ustawy). Dodatkowo, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku, w którym zwycięzca konkursu otrzymał wygraną (nagrodę), płatnik jest obowiązany przesłać do urzędu skarbowego właściwego dla płatnika roczną deklarację, o której mowa w art. 42 ust. 1a ustawy (tzw. PIT-8AR).

W świetle powyższego należało z urzędu zmienić interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 20 października 2009 r. Nr ILPB2/415-775/09-2/ES, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość polegającą na uznaniu, że wygrane nieprzekraczające kwoty 760 zł w konkursach, których organizatorem nie są środki masowego przekazu, a jedynie środki te służą do ogłoszenia (emisji) informacji o konkursie, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy. Należy bowiem rozróżnić konkursy organizowane i emitowane w środkach masowego przekazu (np. za pośrednictwem stron internetowych), od konkursów organizowanych przez środki masowego przekazu.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl