DD3/033/19/MCA/11/PK-153 - Opodatkowanie podatkiem PIT nagród uzyskanych w konkursie internetowym.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 kwietnia 2011 r. Ministerstwo Finansów DD3/033/19/MCA/11/PK-153 Opodatkowanie podatkiem PIT nagród uzyskanych w konkursie internetowym.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Minister Finansów zmienia z urzędu interpretację indywidualną z dnia 10 lipca 2009 r. Nr ILPB1/415-495/09-3/IM wydaną w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, uznającą za nieprawidłowe stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2009 r. (data wpływu 20 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 9 lipca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych, gdyż stwierdza jej nieprawidłowość.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zamierza zorganizować konkurs, w ramach którego uczestnicy będą mogli wygrać nagrody rzeczowe o wartości nieprzekraczającej 760 zł. Konkurs będzie prowadzony za pośrednictwem internatu, tzn. informacja o konkursie oraz regulamin będą zamieszczone na ogólnodostępnej stronie internetowej Wnioskodawcy. Każda osoba chcąca wziąć udział w konkursie, będzie musiała zalogować się na stronie. Login do strony mogą uzyskać jednak tylko sprzedawcy współpracujący z Wnioskodawcą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy nagrody uzyskane w organizowanym przez Wnioskodawcę konkursie mogą korzystać ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako wygrane w konkursach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu.

Zdaniem Wnioskodawcy, ww. konkurs jest konkursem organizowanym i emitowanym przez środki masowego przekazu. Zatem nagrody uzyskane w tym konkursie, których wartość jest niższa niż 760 zł korzystają ze zwolnienia podatkowego, a w konsekwencji na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika. Zgodnie bowiem z art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) w środkach masowego przekazu (prasa, radio, telewizja) jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł.

Ustawodawca nie zdefiniował jednak pojęcia "środków masowego przekazu" jedynie jako przykładowe wymienił: prasę, radio oraz telewizję. Natomiast pomimo, iż internet nie został wymieniony w cytowanym powyżej przepisie jako odrębny środek masowego przekazu, nie można go pominąć, gdyż zakres jego odbiorców jest zdecydowanie większy niż w przypadku pozostałych środków.

Ponadto zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe - prasa oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą, a w szczególności; dzienniki, i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe; prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele-i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania. Prasa obejmuje również zespoły ludzi i poszczególne osoby zajmujące się działalnością dziennikarską.

Na podstawie powyższego przepisu Wnioskodawca stwierdza, iż portal internetowy służy do rozpowszechniania publikacji periodycznych, ukazuje się on codziennie, przy czym publikowane w nim materiały są aktualizowane na bieżąco. Upowszechnienie publikacji następuje za pomocą jak to określa ustawa "innej techniki rozpowszechniania".

W związku z powyższym portal internetowy ze względu na swój charakter zalicza się do środków masowego przekazu, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, a w konsekwencji nagrody o wartość nie przekraczającej 760 zł uzyskane przez zwycięzców w konkursach organizowanych i ogłaszanych na stronach portalu internetowego korzystać będą ze zwolnienia przedmiotowego zawartego we wskazanym artykule.

Stanowisko, iż nagrody o wartości nieprzekraczającej 760 zł uzyskane w konkursach organizowanych i ogłaszanych na stronach internetowych podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych znajduje potwierdzenie również w interpretacjach organów podatkowych w tym również przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 17 marca 2008 r. (sygnatura IBPB2/415-561/07/BD).

Na możliwość skorzystania ze zwolnienia nie ma wpływu także fakt, iż w konkursie mogą wziąć udział osoby posiadające login do strony, gdyż z informacją o konkursie oraz warunkami uczestnictwa może zapoznać się każdy użytkownik internetu. Udział w konkursie nie jest także w żaden sposób ograniczany w stosunku do osób posiadających login.

W związku z powyższym organizowany przez spółkę konkurs korzysta ze zwolnienia, gdyż jest emitowany przez środek masowego przekazu oraz każdy użytkownik internetu ma możliwość odwiedzenia strony internetowej spółki oraz zapoznania się z warunkami uczestnictwa w konkursie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu uznał, że stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe. Uzasadnił to w następujący sposób.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

W myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 powołanej ustawy, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W związku z powyższym wygrane w konkursach i nagrody podlegają zryczałtowanemu opodatkowaniu tylko wówczas, gdy nie ma zastosowania zwolnienie podatkowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z regulacji zawartych w powołanym art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy jednoznacznie wynika, iż wolą ustawodawcy jest, aby zwolnieniem przedmiotowym objęta była - w granicach limitu 760 zł - wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja).

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia "środki masowego przekazu". Również w obowiązującym stanie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia. Według definicji PWN S.A. - środki masowego przekazu to środki komunikowania masowego, mass media, środki masowej informacji i propagandy, urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności. Z kolei internetowa Encyklopedia PWN definiuje pojęcie "środki masowego przekazu" (mass media, media, środki masowego komunikowania) jako urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także tzw. nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, internet.

W rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5, poz. 24 z późn. zm.) - "prasa" oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą, a w szczególności: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe; prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele-i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania; prasa obejmuje również zespoły ludzi i poszczególne osoby zajmujące się działalnością dziennikarską (art. 7 ust. 2 pkt 1 powołanej ustawy). Zastosowanie analogii z powyższą definicją pozwala stwierdzić, iż niewątpliwie podobnie jak tradycyjne media, internet spełnia te same zadania, tj. może służyć do publikacji określonych treści (np. ogłoszenie konkursu) nieograniczonej i anonimowej liczbie odbiorców.

Użyte w art. 21 ust. 1 pkt 68 określenie " (...) w środkach masowego przekazu" mieści w sobie również pojęcie interntu jako środka przekazu, pomimo, iż nie został on wprost wymieniony w dyspozycji powołanego przepisu.

Wyłączona z tego zakresu jest ta część internetu, której krąg odbiorców jest ograniczony, tj. usługi poczty elektronicznej, czy też strony dostępne przy użyciu odpowiedniego loginu, lub strony korporacyjne kierowane do ściśle określonego kręgu odbiorców, np. pracowników korporacji.

Bowiem wolą ustawodawcy jest, aby przedmiotowym zwolnieniem objęte były wygrane w konkursach organizowanych i emitowanych za pośrednictwem internetu, do których dostęp ma nieograniczone grono uczestników i każdy z tych uczestników może wziąć w nim udział.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza zorganizować konkurs, w ramach którego uczestnicy będą mogli wygrać nagrody rzeczowe o wartości nieprzekraczającej 760 zł. Konkurs będzie prowadzony za pomocą internetu, a uczestnicy będą mieli ograniczony dostęp, gdyż strona internetowa dostępna będzie tylko przy użyciu odpowiedniego loginu.

Wobec powyższego Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, iż nagrody dla uczestników konkursu organizowanego i emitowanego za pomocą ogólnie dostępnej strony internetowej Wnioskodawcy, adresowanego do osób, które chcąc wziąć udział w konkursie muszą uzyskać login, nie korzystają ze zwolnienia zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pomimo, że wartość tych nagród nie przekroczy kwoty 760 zł.

Dodatkowo Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu odniósł się do powołanego przez Wnioskodawcę pisma o sygnaturze IBPB2/415-561/07/BD, wyjaśniając, iż zostało ono wydane w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Wniosek w zakresie zdarzenia przyszłego został przez Dyrektora Izby Skarbowej w Pozanniu rozstrzygnięty odrębną interpretacją z dnia 10 lipca 2009 r. ILPB1/415-495/09-4/IM.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, stwierdzam co następuje.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z powadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Niewątpliwie, w dzisiejszych czasach nie sposób kwestionować Internetu jako środka masowego przekazu. Jednakże o zastosowaniu zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy nie decyduje sam fakt ogłoszenia konkursu lub gry w Internecie. Równie ważne jest, aby organizatorem konkursu były środki masowego przekazu, o czym świadczy użycie przez ustawodawcę spójnika "i" w wyrażeniu "organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu". Oznacza to, że zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie do wygranych w konkursach i grach, które łącznie spełniają te dwie przesłanki, czyli są nie tylko emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu, ale też organizowane przez te środki, ewentualnie są konkursami z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu. Stąd, w przypadku konkursów innych niż z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, spełnienie tylko jednego z powyższych warunków, tj. zamieszczenie ogłoszenia o konkursie na ogólnodostępnej stronie internetowej, nie uprawnia do zastosowania omawianego zwolnienia.

Zastosowanie zwolnienia od podatku do wygranych w konkursach lub grach ogłaszanych w Internecie mogłoby nastąpić tylko wówczas, gdyby organizatorem, jak i miejscem ogłoszenia konkursu były środki masowego przekazu. Natomiast jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, organizatorem konkursów jest Wnioskodawca, który - w świetle wyżej przytoczonych definicji - instytucją zaliczaną do środków masowego przekazu nie jest. Wnioskodawca wykorzystuje jedynie współczesne narzędzie komunikowania się (jakim jest Internet) do zamieszczenia informacji o konkursie oraz regulaminie konkursu.

W konsekwencji, wygrane w tego rodzaju konkursach nie stanowią wygranych w konkursach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu. Tym samym, nie ma do nich zastosowania zwolnienie wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy (niezależnie od ich wysokości). Wygrane te podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy. Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat lub świadczeń niepieniężnych z tytułu omawianych wygranych, są obowiązane - jako płatnicy - do poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 41 ust. 4 z uwzględnieniem postanowień art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy. W terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, kwotę pobranego podatku płatnik jest obowiązany przekazać na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby (art. 42 ust. 1 ustawy). Dodatkowo, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku, w którym zwycięzca konkursu otrzymał wygraną (nagrodę), płatnik jest obowiązany przesłać do urzędu skarbowego właściwego dla płatnika roczną deklarację, o której mowa w art. 42 ust. 1a ustawy (tzw. PIT-8AR).

Słusznie zatem Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu uznał, że stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe. Niezgodnym z obowiązującymi przepisami jest jednak twierdzenie, że zwolnieniem z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy objęte są "wygrane w konkursach organizowanych i emitowanych za pośrednictwem Internetu". Należy bowiem rozróżnić konkursy organizowane i emitowane w środkach masowego przekazu (np. za pośrednictwem stron internetowych), od konkursów organizowanych przez środki masowego przekazu.

W świetle powyższego należało z urzędu zmienić interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 lipca 2009 r. Nr ILPB1/415-495/09-3/IM, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość polegającą na uznaniu stanowiska Wnioskodawcy za nieprawidłowe wyłącznie z uwagi na ograniczony krąg osób mogących wziąć udział w konkursie, tj. sprzedawców współpracujących z Wnioskodawcą i zalogowanych na stronie. Natomiast główną przyczyną powodującą, iż do wygranych uzyskanych w konkursie - zorganizowanym przez Wnioskodawcę i prowadzonym za pośrednictwem ogólnodostępnej strony internetowej - nie ma zastosowania zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 68 jest to, że organizatorem konkursu nie są środki masowego przekazu, a jedynie środki te są wykorzystane do zamieszczenia informacji o konkursie.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl