DD3/033/151/IMD/13/RD-42872/14 - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego przez gminę z faktur wystawionych na urząd gminy

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 maja 2014 r. Ministerstwo Finansów DD3/033/151/IMD/13/RD-42872/14 Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego przez gminę z faktur wystawionych na urząd gminy

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 15 kwietnia 2008 r. Nr ILPB1/415-50/08-2/IM wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację i uznaje, że stanowisko Pana (Wnioskodawca) przedstawione we wniosku złożonym w dniu 15 stycznia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, jest:

* nieprawidłowe - w zakresie kwalifikacji do źródła przychodów uzyskanych z umowy o dzieło,

* prawidłowe - w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 15 stycznia 2008 r. Wnioskodawca złożył wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Wnioskodawca przedstawił następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca jest inżynierem architektem, wykonuje projekty architektoniczne na zlecenie biura projektów, z którym podpisał umowę o dzieło. Z treści umowy wynika, że odpowiedzialność za wykonaną pracę wobec osób trzecich ponosi zleceniodawca. Z uwagi na to, iż wykonane projekty są przedmiotem prawa autorskiego zleceniodawca dla celów podatkowych stosuje koszty uzyskania przychodów w wysokości 50%.

Wnioskodawca ma zamiar rozpocząć działalność gospodarczą w zakresie specjalistycznego projektowania (PKD 74.10.Z) dotyczącego wyłącznie:

* projektowania wzornictwa tkanin, odzieży, obuwia, biżuterii, mebli i innego wzornictwa wyrobów, w tym artykułów użytku osobistego i gospodarstwa domowego,

* działalności projektantów graficznych i dekoratorów wnętrz.

W związku z powyższym zadano pytania:

1. Czy w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie (PKD 74.10.Z) innym niż zakres zawartej obecnie umowy o dzieło (PKD 71.11.Z) Wnioskodawca będzie mógł korzystać z 50% normy kosztów uzyskania w ramach tej umowy, a w prowadzonej działalności stosować faktyczne koszty uzyskania przychodów.

2. Czy zawarta umowa o dzieło przy równoczesnym prowadzeniu działalności gospodarczej będzie musiała być rozliczana łącznie z działalnością przy zastosowaniu faktycznych kosztów uzyskania przychodów zarówno z działalności gospodarczej oraz z umowy o dzieło.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskane z osobiście wykonywanej działalności architektonicznej w ramach wolnego zawodu w warunkach określonych w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (wyłącznie od osób prawnych, jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej lub podmiotów gospodarczych i usługi w zakresie tej działalności wykonuje wyłącznie dla potrzeb tych podmiotów oraz tego samego rodzaju usług nie wykonuje na rzecz ludności), nie traktuje się jako przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu tej ustawy.

Wnioskodawca uważa, że skoro zakres usług wykonywanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej (PKD 74.10.Z) będzie inny, niż z osobiście wykonywanej działalności w ramach wolnego zawodu (umowa o dzieło w zakresie PKD 71.11.Z), a tego samego rodzaju usług Wnioskodawca nie będzie wykonywał na rzecz ludności, to można rozliczać podatek dochodowy od osób fizycznych oddzielnie, z zastosowaniem normy kosztów uzyskania w wysokości 50% w przypadku umowy o dzieło, a w pozarolniczej działalności gospodarczej - koszty faktycznie poniesione.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu uznał, że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe

Na tle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 13 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a.

osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b.

właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Natomiast stosownie do postanowień art. 18 ustawy za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Do przychodów uzyskanych:

* przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów lub rozporządzania przez nich tymi prawami stosuje się 50% koszty uzyskania przychodów określone w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy,

* przez zleceniobiorców w ramach umowy o dzieło lub umowy zlecenia stosuje się 20% koszty uzyskania przychodów określone w art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca wykonuje (w ramach umowy o dzieło) na zlecenie projekty, które są przedmiotem prawa autorskiego, a zleceniodawca dla celów podatkowych stosuje koszty uzyskania przychodów w wysokości 50%.

W świetle powyższego za nieprawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, iż uzyskany na podstawie umowy o dzieło przychód zalicza do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 i art. 13 pkt 8 ustawy. Przychód ten należy bowiem zaliczyć do przychodów z praw majątkowych, o których mowa w art. 18 ustawy, do których mają zastosowanie 50% koszty uzyskania przychodów.

Za prawidłowe należy natomiast uznać stanowisko Wnioskodawcy, iż do przychodów, które będą uzyskiwane z tytułu usług wykonywanych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej nie należy zaliczać przychodów uzyskanych na podstawie umowy o dzieło, gdyż stanowią one odrębne źródło przychodów. Do przychodów z działalności gospodarczej będą miały zatem zastosowanie koszty uzyskania przychodów faktycznie poniesione, natomiast do przychodów z praw majątkowych będą miały zastosowanie 50% koszty uzyskania przychodów.

Wobec powyższego należało zmienić z urzędu interpretację indywidualną z dnia 15 kwietnia 2008 r. Nr ILPB1/415-50/08-2/IM, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu przychody z praw autorskich zaliczył do przychodów z działalności wykonywanej osobiście.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ dotyczy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji indywidualnej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu.

POUCZENIE

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl