DD3/033/142/OBQ/11/PK-1692/37067/13

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 kwietnia 2013 r. Ministerstwo Finansów DD3/033/142/OBQ/11/PK-1692/37067/13

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 21 kwietnia 2010 r. Nr IBPB II/1/415-38/10/ASz, wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację i stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 stycznia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania nagród i wyróżnień za wybitne osiągnięcia w sporcie kwalifikowanym przyznanych zawodnikom, jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2010 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - działając na podstawie § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) - wydał w imieniu Ministra Finansów interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych. Interpretacja wydana została na ww. wniosek złożony w dniu 15 stycznia 2010 r., uzupełniony w dniu 10 marca 2010 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca przyznaje nagrody i wyróżnienia Starosty za szczególne osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej i ochrony dziedzictwa kulturowego regionu. Nagrody te mogą być przyznane za całokształt dorobku lub za konkretną pracę (dzieło). W corocznej edycji przyznaje się nagrody pieniężne w kategoriach: twórca ludowy, działacz-animator kultury, zespół-kapela. Nagrody i wyróżnienia mogą być przyznane do wysokości 3.000 zł. Kandydatów do nagrody typują gminy oraz Wydział Turystyki, Kultury, Sportu i Promocji Powiatu Starostwa Powiatowego. Wyłonienia kandydatów do nagrody i wyróżnienia dokonuje Kapituła Nagrody. Kapituła wyłaniając laureatów kieruje się następującymi przesłankami: lata działalności i zdobywane miejsca w przeglądach i festiwalach oraz dorobkiem artystycznym.

Wnioskodawca przyznaje również nagrody i wyróżnienia Starosty za wybitne osiągnięcia w sporcie kwalifikowanym. Nagrody i wyróżnienia są przyznawane raz w roku zawodnikom i ich trenerom za wybitne wyniki we współzawodnictwie międzynarodowym i krajowym w dyscyplinach sportowych ujętych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 stycznia 2001 r. w sprawie dyscyplin i dziedzin sportu, w których mogą działać polskie związki sportowe oraz szczególnych warunków i trybu udzielania zezwoleń na tworzenie polskich związków sportowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 8, poz. 67 z późn. zm.).

Nagrody mogą być przyznane za następujące osiągnięcia sportowe w systemie trzystopniowym za:

* miejsca medalowe na Igrzyskach Olimpijskich,

* miejsca medalowe na Mistrzostwach Świata,

* miejsca punktowane na Igrzyskach Olimpijskich,

* miejsca medalowe na Mistrzostwach Europy,

* miejsca medalowe na Uniwersjadzie Letniej i Zimowej,

* miejsca medalowe na Akademickich Mistrzostwach Świata czy Europy,

* miejsca od I do III w klasyfikacji generalnej Pucharu Świata i Europy,

* miejsca medalowe na Mistrzostwach Polski,

oraz wyróżnienia za miejsca medalowe na Mistrzostwach Świata, Europy i Polski w kategoriach kadet, junior młodszy i junior.

Kandydatury do nagród i wyróżnień mogą wnosić Stowarzyszenia Sportowe działające na terenie powiatu oraz Wydział Turystyki, Kultury, Sportu i Promocji Powiatu Starostwa Powiatowego. Decyzję o udzieleniu i wysokości nagród podejmuje Zarząd Powiatu w oparciu o opinię Komisji Opiniującej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Jak należy opodatkować nagrody i wyróżnienia Starosty za szczególne osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej i ochrony dziedzictwa kulturowego regionu.

2. Jak należy opodatkować nagrody i wyróżnienia Starosty za wybitne osiągnięcia w sporcie kwalifikowanym przyznane zawodnikom.

3. Jak należy opodatkować nagrody i wyróżnienia Starosty za wybitne osiągnięcia w sporcie kwalifikowanym przyznane trenerom zawodników.

Jednocześnie przedmiotem interpretacji indywidualnej z dnia 21 kwietnia 2010 r. Nr IBPB II/1/415-38/10/ASz jest wyłącznie odpowiedź na pytanie drugie z zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych. Rozstrzygnięcie w zakresie pozostałych pytań zawarto w odrębnych interpretacjach indywidualnych. W konsekwencji, poniżej przytacza się wyłącznie stanowisko Wnioskodawcy wobec zdarzenia oznaczonego w pytaniu drugim.

Zdaniem Wnioskodawcy, zawodnicy, którzy otrzymują nagrody i wyróżnienia zdobyli je w wyniku bezpośredniej rywalizacji, co można uznać za zwycięstwo w konkursie z zakresu sportu (chociaż nie organizowanym bezpośrednio przez Starostwo) i jeśli nagroda nie przekracza kwoty 760 zł, to powyższa nagroda korzysta ze zwolnienia zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku, gdy nagroda jest wyższa niż 760 zł, zawodnik otrzyma nagrodę pomniejszoną o zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10%. Płatnik powyższy podatek odprowadzi na konto urzędu skarbowego i sporządzi na koniec roku PIT-8AR ujmując kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego zgodnie z art. 41 ust. 4 w związku z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, w interpretacji z dnia 21 kwietnia 2010 r. Nr IBPB II/1/415-38/10/ASz uznał, że stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe. Powyższe stanowisko Dyrektor Izby Skarbowej podjął w oparciu o przytoczone brzmienie art. 9 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 68, art. 13 pkt 2, art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dyrektor Izby Skarbowej stwierdził, iż w analizowanym zdarzeniu przyszłym nie zostały spełnione przesłanki konkursu, nagrody otrzymywane przez sportowców stanowić będą przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 2 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w ramach uprawiania sportu. Zatem na Wnioskodawcy ciąży obowiązek pobrania zaliczki na podatek dochodowy zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy. Przychód ten oraz pobrana zaliczka na podatek dochodowy winny być wykazane w informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) sporządzonej za dany rok podatkowy.

Na tle przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego Minister Finansów stwierdza, co następuje.

Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest niezgodne z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2010 r., zwanej dalej "ustawą".

Podstawową kwestią do rozstrzygnięcia jest stwierdzenie, czy w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego mamy do czynienia z konkursem i czy do wygranych uzyskanych w związku z udziałem w konkursie będzie mieć zastosowanie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy i zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Warunkiem zastosowania przedmiotowego zwolnienia w stosunku do wygranych w konkursach, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł, jest rodzaj konkursu. Przepis ten wyodrębnia dwie grupy konkursów, do których może mieć zastosowanie omawiane zwolnienie.

Pierwsza grupa dotyczy konkursów z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu. W tym przypadku dla zastosowania zwolnienia istotne znaczenia ma temat konkursu, który musi dotyczyć jednej z dziedzin wskazanych w omawianym przepisie, oraz jednorazowa wartość wygranej, która nie może przekroczyć 760 zł.

Druga grupa konkursów to konkursy organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja). Zatem, aby przedmiotowe zwolnienie miało zastosowanie, spełnione muszą zostać łącznie 3 warunki:

* organizatorem konkursu musi być środek masowego przekazu;

* podmiotem emitującym (ogłaszającym) konkurs musi być środek masowego przekazu;

* jednorazowa wartość wygranej nie może przekroczyć kwoty 760 zł.

Przepisy ustawy nie definiują pojęcia "konkurs", również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia. Należy jednak pamiętać, że jeżeli sam prawodawca nie określa definicji w danej gałęzi prawa, to zakładając racjonalność prawodawcy należy uznać, że sformułowanie takiej definicji nie było konieczne. W rezultacie, dla rozumienia sensu tego pojęcia koniecznym staje się odwołanie do reguł wykładni językowej. Kierując się nimi można zaś stwierdzić, że w języku potocznym "konkurs" oznacza imprezę, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnionych nagrodami (Słownik Języka Polskiego pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.). Natomiast zgodnie z Uniwersalnym Słownikiem Języka Polskiego (pod red. S. Dubisza, PWN, Warszawa 2003 r.) konkurs to przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami. Według Słownika Wyrazów Obcych (wyd. Europa) konkurs to impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegającą często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś. Natomiast z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego (pod red. B. Dunaja, wyd. Cykada) wynika, iż konkurs to zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród.

Literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy prowadzi zatem do wniosku, że aby skorzystać ze zwolnienia przede wszystkim należy wziąć udział w przedsięwzięciu będącym konkursem. Kolejnymi warunkami są rodzaj konkursu i wysokość wygranej/nagrody. Reasumując należy stwierdzić, że na tle przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, jest nieprawidłowe. W ocenie Ministra Finansów nie została bowiem spełniona żadna z przesłanek wskazanych w powołanym przepisie.

Jak bowiem sam Wnioskodawca stwierdza przyznaje nagrody i wyróżnienia Starosty za wybitne osiągnięcia w sporcie kwalifikowanym. Nagrody i wyróżnienia są przyznawane raz w roku zawodnikom i ich trenerom za wybitne wyniki we współzawodnictwie międzynarodowym i krajowym w dyscyplinach sportowych ujętych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 stycznia 2001 r. w sprawie dyscyplin i dziedzin sportu, w których mogą działać polskie związki sportowe oraz szczególnych warunków i trybu udzielania zezwoleń na tworzenie polskich związków sportowych. Nagrody oraz wyróżnienia mogą być przyznane za miejsca medalowe lub punktowane zdobyte na imprezach sportowych.

Kandydatury do nagród i wyróżnień mogą wnosić Stowarzyszenia Sportowe działające na terenie powiatu oraz Wydział Turystyki, Kultury, Sportu i Promocji Powiatu Starostwa Powiatowego. Decyzję o udzieleniu i wysokości nagród podejmuje Zarząd Powiatu w oparciu o opinię Komisji Opiniującej.

Trudno zatem nazwać to przedsięwzięcie konkursem, gdyż brak tu jest bezpośredniej rywalizacji. Ten rodzaj przedsięwzięcia można raczej określić mianem plebiscytu, bowiem zawodnicy zostają zgłoszeni przez inny podmiot, a po zgłoszeniu w żaden sposób ze sobą nie współzawodniczą. Nie stają zatem do rywalizacji o tę nagrodę, gdyż przyznawana jest im ona wyłącznie w oparciu o wyniki innych konkursów (konkurencji, zawodów), w których brali wcześniej udział. Ponadto, jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, nagrodę dostanie każdy zgłoszony do tej nagrody sportowiec, który z sukcesem uczestniczył wcześniej w innym konkursie. Otrzymania nagrody przez sportowców nie można zatem uznać za zwycięstwo w konkursie z zakresu sportu.

Z tych względów, do tych nagród nie będzie miało także zastosowanie zryczałtowane opodatkowanie określone w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdyż jak już wskazano przedsięwzięcia nie można uznać za konkurs.

Wartość nagród uzyskanych przez uczestnika należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1, w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Przychody te uczestnik powinien wykazać w zeznaniu podatkowym za rok podatkowy, w którym zostały osiągnięte, oraz opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca obowiązany jest wyłącznie do sporządzenia informacji, o której mowa w art. 42a ustawy (PIT-8C).

Zgodnie bowiem z art. 42a ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Błędne jest zatem twierdzenie Wnioskodawcy, iż jest on obowiązany jako płatnik do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego i sporządzenia informacji PIT-8AR, gdyż jak wskazano wyżej, do opodatkowania przedmiotowych nagród nie ma zastosowania art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Mając powyższe na uwadze, należało z urzędu zmienić interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 21 kwietnia 2010 r. Nr IBPB II/1/415-38/10/ASz, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienianej interpretacji.

POUCZENIE

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm., zwanej dalej "ustawą"). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl