DD3/033/141/OBQ/11/PK-1691/RD-36677/13

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 kwietnia 2013 r. Ministerstwo Finansów DD3/033/141/OBQ/11/PK-1691/RD-36677/13

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 21 kwietnia 2010 r. Nr IBPB II/1/415-39/10/ASz, wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację i stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 stycznia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania nagród i wyróżnień za wybitne osiągnięcia w sporcie kwalifikowanym przyznanych trenerom zawodnikom, jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2010 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - działając na podstawie § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) - wydał w imieniu Ministra Finansów interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych. Interpretacja wydana została na ww. wniosek złożony w dniu 15 stycznia 2010 r., uzupełniony w dniu 10 marca 2010 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca przyznaje nagrody i wyróżnienia Starosty za szczególne osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej i ochrony dziedzictwa kulturowego regionu. Nagrody te mogą być przyznane za całokształt dorobku lub za konkretną pracę (dzieło). W corocznej edycji przyznaje się nagrody pieniężne w kategoriach: twórca ludowy, działacz-animator kultury, zespół-kapela. Nagrody i wyróżnienia mogą być przyznane do wysokości 3.000 zł. Kandydatów do nagrody typują gminy oraz Wydział Turystyki, Kultury, Sportu i Promocji Powiatu Starostwa Powiatowego. Wyłonienia kandydatów do nagrody i wyróżnienia dokonuje Kapituła Nagrody. Kapituła wyłaniając laureatów kieruje się następującymi przesłankami: lata działalności i zdobywane miejsca w przeglądach i festiwalach oraz dorobkiem artystycznym.

Wnioskodawca przyznaje również nagrody i wyróżnienia Starosty za wybitne osiągnięcia w sporcie kwalifikowanym. Nagrody i wyróżnienia są przyznawane raz w roku zawodnikom i ich trenerom za wybitne wyniki we współzawodnictwie międzynarodowym i krajowym w dyscyplinach sportowych ujętych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 stycznia 2001 r. w sprawie dyscyplin i dziedzin sportu, w których mogą działać polskie związki sportowe oraz szczególnych warunków i trybu udzielania zezwoleń na tworzenie polskich związków sportowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 8, poz. 67 z późn. zm.).

Nagrody mogą być przyznane za następujące osiągnięcia sportowe w systemie trzystopniowym za:

* miejsca medalowe na Igrzyskach Olimpijskich,

* miejsca medalowe na Mistrzostwach Świata,

* miejsca punktowane na Igrzyskach Olimpijskich,

* miejsca medalowe na Mistrzostwach Europy,

* miejsca medalowe na Uniwersjadzie Letniej i Zimowej,

* miejsca medalowe na Akademickich Mistrzostwach Świata czy Europy,

* miejsca od I do III w klasyfikacji generalnej Pucharu Świata i Europy,

* miejsca medalowe na Mistrzostwach Polski,

oraz wyróżnienia za miejsca medalowe na Mistrzostwach Świata, Europy i Polski w kategoriach kadet, junior młodszy i junior.

Kandydatury do nagród i wyróżnień mogą wnosić Stowarzyszenia Sportowe działające na terenie powiatu oraz Wydział Turystyki, Kultury, Sportu i Promocji Powiatu Starostwa Powiatowego. Decyzję o udzieleniu i wysokości nagród podejmuje Zarząd Powiatu w oparciu o opinię Komisji Opiniującej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Jak należy opodatkować nagrody i wyróżnienia Starosty za szczególne osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej i ochrony dziedzictwa kulturowego regionu.

2. Jak należy opodatkować nagrody i wyróżnienia Starosty za wybitne osiągnięcia w sporcie kwalifikowanym przyznane zawodnikom.

3. Jak należy opodatkować nagrody i wyróżnienia Starosty za wybitne osiągnięcia w sporcie kwalifikowanym przyznane trenerom zawodników.

Jednocześnie przedmiotem interpretacji indywidualnej z dnia 21 kwietnia 2010 r. Nr IBPB II/1/415-39/10/ASz jest wyłącznie odpowiedź na pytanie trzecie z zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych. Rozstrzygnięcie w zakresie pozostałych pytań zawarto w odrębnych interpretacjach indywidualnych. W konsekwencji, poniżej przytacza się wyłącznie stanowisko Wnioskodawcy wobec zdarzenia oznaczonego w pytaniu trzecim.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku nagrody i wyróżnień dla trenerów zawodników, ponieważ nie brali oni bezpośredniego udziału w zawodach, nagroda, którą otrzymują będzie stanowiła przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i na płatniku nie ciąży obowiązek pobierania zaliczki na podatek, a jedynie płatnik sporządza informację PIT-8C i przekazuje podatnikowi oraz naczelnikowi urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, w interpretacji z dnia 21 kwietnia 2010 r. Nr IBPB II/1/415-39/10/ASz uznał, że stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe. Powyższe stanowisko Dyrektor Izby Skarbowej podjął w oparciu o przytoczone brzmienie art. 9 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 68, art. 13 pkt 2, art. 41 ust. 1, art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dyrektor Izby Skarbowej stwierdził, iż w przypadku trenerów zawodników, którzy otrzymują nagrodę za wybitne osiągnięcia zawodników w sporcie kwalifikowanym, ww. nagroda nie będzie stanowiła przychodu z tytułu wygranych w konkursie, bowiem w analizowanym zdarzeniu przyszłym nie mamy do czynienia z konkursem. Zatem źródłem przychodu trenera jest osobiście wykonywana działalność trenerska. Wobec powyższego, otrzymana nagroda nie będzie stanowiła, wbrew twierdzeniom Wnioskodawcy, przychodu z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego Minister Finansów stwierdza, co następuje.

Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest zgodne z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2010 r., zwanej dalej "ustawą".

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 ustawy określono źródła przychodów wyszczególniając m.in. inne źródła (pkt 9). Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Przepisy ustawy nie definiują pojęcia "konkurs", również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia. Należy jednak pamiętać, że jeżeli sam prawodawca nie określa definicji w danej gałęzi prawa, to zakładając racjonalność prawodawcy należy uznać, że sformułowanie takiej definicji nie było konieczne. W rezultacie, dla rozumienia sensu tego pojęcia, koniecznym staje się odwołanie do reguł wykładni językowej. Kierując się nimi można zaś stwierdzić, że w języku potocznym "konkurs" oznacza imprezę, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnionych nagrodami (Słownik Języka Polskiego pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.). Natomiast zgodnie z Uniwersalnym Słownikiem Języka Polskiego (pod red. S. Dubisza, PWN, Warszawa 2003 r.) konkurs to przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami. Według Słownika Wyrazów Obcych (wyd. Europa) konkurs to impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegającą często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś. Natomiast z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego (pod red. B. Dunaja, wyd. Cykada) wynika, iż konkurs to zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca przyznaje nagrody i wyróżnienia Starosty za wybitne osiągnięcia w sporcie kwalifikowanym. Nagrody i wyróżnienia są przyznawane raz w roku zawodnikom i ich trenerom za wybitne wyniki we współzawodnictwie międzynarodowym i krajowym w dyscyplinach sportowych ujętych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 stycznia 2001 r. w sprawie dyscyplin i dziedzin sportu, w których mogą działać polskie związki sportowe oraz szczególnych warunków i trybu udzielania zezwoleń na tworzenie polskich związków sportowych. Nagrody oraz wyróżnienia mogą być przyznane za miejsca medalowe lub punktowane zdobyte na imprezach sportowych. Kandydatury do nagród i wyróżnień mogą wnosić Stowarzyszenia Sportowe działające na terenie powiatu oraz Wydział Turystyki, Kultury, Sportu i Promocji Powiatu Starostwa Powiatowego. Decyzję o udzieleniu i wysokości nagród podejmuje Zarząd Powiatu w oparciu o opinię Komisji Opiniującej.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że nagrody za wybitne osiągnięcia zawodników w sporcie kwalifikowanym otrzymane przez trenerów zawodników, nie będą stanowiły przychodu z tytułu wygranych w konkursie, bowiem nie mamy do czynienia z konkursem. Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie kwalifikacji przedmiotowego przychodu na gruncie ustawy jest prawidłowe. Jak sam stwierdził Wnioskodawca, w przypadku nagród i wyróżnień dla trenerów zawodników, ponieważ nie brali oni bezpośredniego udziału w zawodach, nagroda, którą otrzymują będzie stanowiła przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przychody te trenerzy powinni wykazać w zeznaniu podatkowym za rok podatkowy, w którym zostały uzyskane, oraz opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca obowiązany jest wyłącznie do sporządzenia informacji, o której mowa w art. 42a ustawy (PIT-8C).

Zgodnie bowiem z art. 42a ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Mając powyższe na uwadze, należało z urzędu zmienić interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 21 kwietnia 2010 r. Nr IBPB II/1/415-39/10/ASz, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienianej interpretacji.

POUCZENIE

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm., zwanej dalej "ustawą"). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl