DD3/033/139/ILG/11/RD-126675/13

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 grudnia 2013 r. Ministerstwo Finansów DD3/033/139/ILG/11/RD-126675/13

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, późn. zm.) Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 3 kwietnia 2009 r. Nr IBPB II/1/415-237/09/TK, wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 12 stycznia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród otrzymanych przez zawodników i trenerów z tytułu zajęcia pierwszego, drugiego lub trzeciego miejsca w rozgrywkach piłkarskich, jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2009 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - działając na podstawie § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) - wydał w imieniu Ministra Finansów interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych. Interpretacja wydana została na ww. wniosek z dnia 8 stycznia 2009 r.

We wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca jest klubem sportowym, którego celem statutowym jest upowszechnianie kultury fizycznej, sportu i reakcji oraz organizacji zajęć z tych dziedzin. Działalność klubu sportowego koncentruje się w szczególności wokół sekcji piłki nożnej. W ramach tejże sekcji prowadzi drużynę piłki nożnej, która występuje w rozgrywkach piłkarskich. Wnioskodawca zamierza w oparciu w szczególności o środki uzyskane od sponsorów przyznawać swoim zawodnikom klubowym, jak również ich trenerom nagrody za całokształt osiągnięć sportowych po zakończonej rundzie lub sezonie za zajęte pierwsze, drugie lub trzecie miejsce w klasyfikacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W jaki sposób opodatkować przychody uzyskane przez zawodników klubowych i ich trenerów w związku z przyznaniem nagród przez klub sportowy z tytułu zajętego pierwszego, drugiego lub trzeciego miejsca w klasyfikacji drużyn piłkarskich po zakończeniu rundy lub sezonu piłkarskiego.

Zdaniem Wnioskodawcy, nagrody wypłacane zawodnikom drużyny piłkarskiej klubu i ich trenerom z tytułu zajęcia pierwszego, drugiego lub trzeciego miejsca w klasyfikacji po zakończeniu rundy lub sezonu piłkarskiego należy zakwalifikować jako nagrody w konkursie sportowym.

W ocenie Wnioskodawcy, pod pojęciem konkursu należy rozumieć również mecze piłkarskie stanowiące formę rywalizacji w konkursie na płaszczyźnie sportowej. Wypłata nagrody za zajęcie przez drużynę piłkarską klubu sportowego czołowego miejsca w klasyfikacji, co związane jest z szeregiem wygranych meczy piłki nożnej w danej rundzie lub sezonie piłkarskim, również należy uznać za zdarzenie mieszczące się w zakresie terminu "wypłaty nagrody za wygraną w konkursie z dziedziny sportu". Otrzymaną z tego tytułu nagrodę należy uznać za nagrodę za szczególne osiągnięcia sportowe w dziedzinie kultury fizycznej, która wiąże się bezpośrednio z wygranymi w poszczególnych meczach. Wygrane w zawodach sportowych są przychodami otrzymanymi przez zawodników lub trenera w związku z ich uczestnictwem w rywalizacji sportowej. Wartość wygranych w konkursach, w tym z dziedziny sportu, została zwolniona z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.), jeżeli jednorazowa wartość wygranej nie przekracza kwoty 760,00 zł. W pozostałych przypadkach, gdy wartość nagrody będzie przekraczała kwotę 760,00 zł otrzymane z tego tytułu wygrane zalicza się zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy do kategorii przychodów opodatkowanych 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Od wyżej wskazanych wygranych, zdaniem Wnioskodawcy, wykonując obowiązki płatnika, kwotę pobranego zryczałtowanego podatku powinien przekazać urzędowi skarbowemu do 20 dnia każdego miesiąca wraz ze zbiorczą deklaracją PIT-8A.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, w interpretacji indywidualnej z dnia 3 kwietnia 2009 r. Nr IBPB II/1/415-237/09/TK uznał stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego za prawidłowe w zakresie poboru podatku oraz nieprawidłowe w zakresie przekazywania deklaracji.

Na tle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego Minister Finansów stwierdza, co następuje.

Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego jest niezgodne z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2009 r., zwanej dalej "ustawą".

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z przepisu art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy wynika, że źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

W myśl art. 13 pkt 2 ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Zgodnie natomiast z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Przenosząc powyższe przepisy na grunt przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że wypłacane przez Wnioskodawcę swoim zawodnikom oraz trenerom nagrody pieniężne z tytułu zajęcia pierwszego, drugiego lub trzeciego miejsca w klasyfikacji po zakończeniu rundy lub sezonu piłkarskiego, nie są wygranymi w konkursie i nie będzie do nich mieć zastosowania art. 30 ust. 1 pkt 2 oraz art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają legalnej definicji konkursu. Zgodnie zatem z definicją "konkursu" przytoczoną w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.) konkurs to "impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami".

Istotnym elementem każdego konkursu jest rywalizacja pomiędzy jego uczestnikami, zaś od strony formalnej - regulamin określający porządek oraz zasady wyłaniania zwycięzców. W orzecznictwie wskazuje się, że zasadniczo definicja konkursu zawiera w sobie kilka elementów. Pierwszym z nich powinno być ogłoszenie konkursu wraz ze stosowanym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu winni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu powinny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa jego uczestników, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika natomiast, że przedmiotowe nagrody Wnioskodawca będzie wypłacał zawodnikom i trenerom swojej drużyny, w związku z zajęciem pierwszego, drugiego lub trzeciego miejsca w klasyfikacji po zakończeniu rundy lub sezonu piłkarskiego.

Zatem przedmiotowa nagroda stanowi w rzeczywistości dodatkową gratyfikację (premię) za dobre wyniki osiągnięte w rozgrywkach ligowych. Czym innym bowiem byłoby otrzymanie nagrody od organizatora ligi za zajęcie np. I-go miejsca w lidze, a czym innym od klubu, w którym grają zawodnicy uczestniczący w rozgrywkach tej ligi. Nagrody wypłacane zawodnikom i trenerom drużyny są zatem wyrazem podziękowania i uznania Wnioskodawcy za pracę, jaką włożyli w osiągnięcie najlepszego miejsca w danym sezonie, tj. jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego za zajęcie pierwszego, drugiego lub trzeciego miejsca w klasyfikacji po zakończeniu rundy lub sezonu piłkarskiego.

Wnioskodawca nie wypłaca bowiem nagród dla innych drużyn biorących udział w lidze, za zajęcie określonego w niej miejsca, lecz nagrody te przeznacza wyłącznie dla trenerów i zawodników swojej drużyny.

A zatem w analizowanym opisie zdarzenia przyszłego nie mamy do czynienia z wygranymi w konkursie i z tego względu przedmiotowe nagrody pieniężne nie będą objęte zwolnieniem wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, jak również nie będzie mieć do nich zastosowania zryczałtowany 10% podatek, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Nagrody te będą natomiast stanowić przychód zawodników i trenerów z działalności wykonywanej osobiście, tj. ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 2 ustawy. W konsekwencji, od przedmiotowych dochodów Wnioskodawca będzie obowiązany pobrać zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w art. 41 ust. 1 ustawy, a następnie przekazać je na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostaną pobrane, stosownie do art. 42 ust. 1 ustawy. Natomiast w terminie do końca lutego roku następnego będzie zobowiązany przesłać zawodnikom i trenerom oraz właściwemu urzędowi skarbowemu informację PIT-11, zgodnie z art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy.

W świetle powyższego należało z urzędu zmienić interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 3 kwietnia 2009 r. Nr IBPB II/1/415-237/09/TK, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ dotyczy przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji indywidualnej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach.

POUCZENIE

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm., zwanej dalej "ustawą"). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy), na adres: ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl