DD3/033/136/CRS/11/RD-127337/13 - PIT w zakresie opodatkowania nagród sportowych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 grudnia 2013 r. Ministerstwo Finansów DD3/033/136/CRS/11/RD-127337/13 PIT w zakresie opodatkowania nagród sportowych

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, późn. zm.) Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 27 maja 2011 r. Nr IBPBII/1/415-199/11/MZ, wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Miejskiego Klubu Sportowego (Wnioskodawca) przedstawione we wniosku złożonym w dniu 25 lutego 2011 r., uzupełnionym w dniu 21 kwietnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród sportowych, jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - działając na podstawie § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) - wydał w imieniu Ministra Finansów interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych. Interpretacja wydana została na wniosek z dnia 25 lutego 2011 r. uzupełniony w dniu 21 kwietnia 2011 r., w którym przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest klubem sportowym działającym jako stowarzyszenie kultury fizycznej i sportu oraz jako organizacja pożytku publicznego; prowadzi działalność gospodarczą. Dla realizacji celów statutowych wypłacane są zawodnikom i trenerom stypendia sportowe określone w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i opodatkowane według zasad określonych w art. 41 ust. 1 tej ustawy. Ponadto, zgodnie z "regulaminem wynagradzania zawodników, trenerów klubu nagrodami pieniężnymi i rzeczowymi za wysokie osiągnięcia sportowe w tym za wygrane mecze piłkarskie" wypłacane są nagrody dla zawodników i trenerów za wysoki i wybijający się poziom sportowej rywalizacji. Istotną rzeczą jest fakt, że w jednym miesiącu odbywa się 4-5 rozgrywek - konkursów. Za każdy wygrany mecz w rozgrywkach ligowych, tj. 3 punkty a co za tym idzie awans w tabeli rozgrywkowej, przyznawane będą nagrody. Nagrody będą przyznawane także za awans do wyższej ligi po zakończonym sezonie rozgrywek ligowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy prawidłowym będzie opodatkowanie nagród wg zasad określonych w art. 30 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (podatek 10%), z uwzględnieniem zwolnienia nagród dotyczących poszczególnych rozgrywek - określonych w art. 21 ust. 1 pkt 68 przedmiotowej ustawy, uzyskiwanych przez zawodników i trenerów, którzy otrzymują stypendia sportowe w klubie sportowym w oparciu o art. 34 i 47 ustawy o sporcie kwalifikowanym, opodatkowane wg zasad określonych w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2. Czy w myśl przepisów prawa zgodnym będzie zwolnienie nagród z podatku do kwoty 760 zł i opodatkowanie wg stawki 10% nagród sportowych powyżej 760 zł przy każdorazowej wygranej, tj. 3 pkt a przez to awans w tabeli (czasami 4 zawody w miesiącu) oraz nagród sportowych wypłacanych po zakończonym sezonie rozgrywek ligowych w związku z awansem do wyższej ligi.

Zdaniem Wnioskodawcy, rozgrywki ligowe są konkursem sportowym - współzawodnictwem, rywalizacją mającą na celu wyłonienie najlepszych i wybijających się zawodników i uhonorowanie zwycięzcy. Zatem, jeżeli zgodnie z regulaminem rozgrywek i regulaminem wynagradzania zawodników, trenerów klubu nagrodami pieniężnymi za wysokie osiągnięcia sportowe w tym za wygrane mecze piłkarskie - zatwierdzonym przez Zarząd Klubu - wypłacane nagrody związane są bezpośrednio z rozgrywkami i nie związane z całokształtem działalności sportowej zawodnika i trenera, to należy je oddzielić od przychodu uzyskanego z działalności wykonywanej osobiście i opodatkować według zasad określonych w art. 30 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwzględnieniem zwolnień określonych w art. 21 ust. 1 pkt 68 tej ustawy. Zdaniem Wnioskodawcy, od wypłaconych zawodnikom i trenerom nagród sportowych, których jednorazowa wartość przekroczy kwotę 760 zł, podatek wynosi 10%. Nagrody sportowe dla zawodników i trenerów, których jednorazowa wartość nie przekroczy 760 zł zwolnione są z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów, w interpretacji indywidualnej z dnia 27 maja 2011 r. Nr IBPBII/1/415-199/11/MZ uznał stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego za prawidłowe.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego Minister Finansów stwierdza, co następuje.

Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest niezgodne z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2011 r., zwanej dalej "ustawą".

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z przepisu art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy wynika, że źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

W myśl art. 13 pkt 2 ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Zgodnie natomiast z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Przenosząc powyższe przepisy na grunt przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, że wypłacane przez Wnioskodawcę swoim zawodnikom oraz trenerom nagrody pieniężne z tytułu wygrania meczu lub za awans do wyższej ligi po zakończonym sezonie rozgrywek ligowych nie są wygranymi w konkursie i nie będzie do nich mieć zastosowania art. 30 ust. 1 pkt 2 oraz art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają legalnej definicji konkursu. Zgodnie zatem z definicją "konkursu" przytoczoną w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.) konkurs to "impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami".

Istotnym elementem każdego konkursu jest rywalizacja pomiędzy jego uczestnikami, zaś od strony formalnej - regulamin określający porządek oraz zasady wyłaniania zwycięzców. W orzecznictwie wskazuje się, że zasadniczo definicja konkursu zawiera w sobie kilka elementów. Pierwszym z nich powinno być ogłoszenie konkursu wraz ze stosowanym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu winni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu powinny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa jego uczestników, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika natomiast, że przedmiotowe nagrody wypłacane są wyłącznie zawodnikom i trenerom drużyny Wnioskodawcy, którzy nie rywalizują ze sobą, ale wręcz przeciwnie - mają wspólny cel, np. wygranie meczu, awans do wyższej ligi. Drużyna przeciwna oraz jej trener (rywale) nie są uczestnikami "konkursu organizowanego" przez Wnioskodawcę. W przypadku wygrania meczu w rozgrywkach ligowych przez drużynę przeciwną Wnioskodawca nie wypłaca tej drużynie oraz jej trenerowi nagrody pieniężnej za awans w tabeli rozgrywkowej.

Fakt, że w zorganizowanym przez Wnioskodawcę przedsięwzięciu mogą brać udział wyłącznie zawodnicy i trenerzy jego drużyny świadczy o tym, że w rzeczywistości nie mamy do czynienia z konkursem, rywalizacją pomiędzy drużynami, ale z dodatkowym elementem wynagrodzenia zawodników i trenerów drużyny Wnioskodawcy z tytułu ich działalności sportowej. Przedmiotowe nagrody stanowią w rzeczywistości dodatkową gratyfikację (premię) za dobre wyniki w działalności sportowej. Celem przedsięwzięcia Wnioskodawcy jest motywowanie zawodników i trenerów drużyny Wnioskodawcy do efektywniejszej gry, poprawy wyników, co niewątpliwie przyczyni się także do osiągnięcia określonych zysków przez Wnioskodawcę.

A zatem w analizowanym stanie faktycznym nie mamy do czynienia z wygranymi w konkursie i z tego względu przedmiotowe nagrody pieniężne nie są objęte zwolnieniem wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, jak również nie ma do nich zastosowania zryczałtowany 10% podatek, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Kwoty wypłaconych nagród stanowią natomiast przychód zawodników i trenerów z działalności wykonywanej osobiście, tj. ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 2 ustawy. W konsekwencji od przedmiotowych dochodów Wnioskodawca obowiązany jest pobierać zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w art. 41 ust. 1 ustawy, a następnie przekazać je na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostaną pobrane, stosownie do art. 42 ust. 1 ustawy. Natomiast w terminie do końca lutego roku następnego winien przesłać zawodnikom i trenerom oraz właściwemu dla nich urzędowi skarbowemu informację PIT-11, zgodnie z art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy.

W świetle powyższego należało z urzędu zmienić interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 27 maja 2011 r. Nr IBPBII/1/415-199/11/MZ, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ dotyczy przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

POUCZENIE

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm., zwanej dalej "ustawą"). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy), na adres: ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl