DD3/033/122/CRS/10/PK-620 - Obowiązki płatnika związane z opłaceniem składek na dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne pracowników i zleceniodawców oraz członków ich rodzin.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 listopada 2010 r. Ministerstwo Finansów DD3/033/122/CRS/10/PK-620 Obowiązki płatnika związane z opłaceniem składek na dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne pracowników i zleceniodawców oraz członków ich rodzin.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Minister Finansów zmienia z urzędu interpretację indywidualną z dnia 4 kwietnia 2008 r. Nr IPPB1/415-4/07-9/AG, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w imieniu Ministra Finansów, uznającą za prawidłowe stanowisko Spółki (Wnioskodawcy) przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2007 r. (data wpływu 4 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z opłaceniem składek na dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne pracowników i zleceniodawców oraz członków ich rodzin, gdyż stwierdza jej nieprawidłowość.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2008 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - działając na podstawie § 2 i § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) - wydał w imieniu Ministra Finansów interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych. Interpretacja wydana została na wniosek złożony w dniu 4 stycznia 2008 r., w którym przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Kancelaria prawna Spółka komandytowa (dalej Wnioskodawca) ma zamiar zawrzeć w 2008 r. umowę z firmą oferującą grupowe ubezpieczenia zdrowotne (dalej Ubezpieczyciel). W ramach zawartej umowy pracownicy Wnioskodawcy, osoby pozostające z nim w stałym stosunku zlecenia (adwokaci i radcowie prawni) oraz wybrani członkowie rodzin ww. osób będą uprawnieni do korzystania w określonym zakresie z usług oznaczonych prywatnych zakładów opieki zdrowotnej. Koszty świadczeń wykonanych przez prywatne zakłady opieki zdrowotnej na rzecz tych osób pokrywać będzie Ubezpieczyciel z tytułu ubezpieczenia. Wnioskodawca będzie płacił Ubezpieczycielowi miesięczną składkę, której wysokość uzależniona będzie od ilości ubezpieczonych przez Wnioskodawcę osób. Wnioskodawcy znana jest część składki jaka przypadać będzie na każdą ubezpieczoną osobę.

Pismem z dnia 13 marca 2008 r. oraz z dnia 17 marca 2008 r. Wnioskodawca doprecyzował, że umowa ubezpieczenia, którą zamierza zawrzeć z Ubezpieczycielem mieści się w grupach wymienionych w załączniku do ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz. U. Nr 124, poz. 1151), tj. grupy 1 i 5 Działu I oraz grupy 1 i 2 Działu II. Uprawnionym do otrzymania świadczenia z tytułu zawartych umów nie będzie pracodawca (Wnioskodawca) i umowa ta będzie wykluczać w okresie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym będzie zawarta, wypłatę kwoty stanowiącej wartość odstąpienia od umowy, możliwość zaciągania zobowiązań pod zastaw praw wynikających z umowy oraz wypłatę z tytułu dożycia wieku oznaczonego w umowie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę na dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne pracowników i osób pozostających z Wnioskodawcą w stałym stosunku zlecenia (adwokatów i radców prawnych) będą stanowić koszt uzyskania przychodu.

2.

Czy dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne wykupione przez Wnioskodawcę na rzecz członków rodzin jego pracowników i członków rodzin osób pozostających z nim w stałym stosunku zlecenia (adwokatów) będzie stanowić przychód pracowników i zleceniobiorców (adwokatów).

3.

Czy wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę na dodatkowe ubezpieczenia zdrowotne członków rodzin pracowników i członków rodzin osób pozostających z Wnioskodawcą w stałym stosunku zlecenia (adwokatów) będą stanowić koszt uzyskania przychodu.

4.

Czy wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę na dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne pracowników i zleceniobiorców (adwokatów) stanowić będą dla tych osób przychód.

Przedmiotem interpretacji z dnia 4 kwietnia 2008 r. Nr IPPB1/415/07-9/AG jest odpowiedź na pytania dotyczące obowiązków płatnika związanych z wydatkami ponoszonymi przez Wnioskodawcę na dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne pracowników i zleceniobiorców oraz członków ich rodzin (pytanie nr 2 i 4).

Wniosek w zakresie kosztów uzyskania przychodów (pytanie nr 1 i nr 3) został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.

Stanowisko Wnioskodawcy do pytania nr 2: Artykuł 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako przychód określa wszelkie otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Zważywszy, że składka na każdego pracownika oraz na każdego adwokata jest znana. Taka sama składka odprowadzana będzie na każdą kolejną osobę z rodziny ww. osób. W postanowieniach interpretujących przepisy prawa podatkowego przyjęto wykładnię przywołanego art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którą kwota składki na dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne jaką uiszcza pracodawca (zleceniodawca) stanowić będzie przychód pracownika (zleceniobiorcy) - vide postawienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego z dnia 4 stycznia 2006 r., sygn. ZD/406-54/PIT/05. Brak jest zaś podstaw do uznania, iż część składki przypadająca na członków rodzin pracowników czy zleceniobiorców stanowi dla nich przychód. Jak bowiem wynika z wykładni art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem są tylko pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, które zostały otrzymane przez podatnika czy też postawione do jego dyspozycji. Z tegoż powodu Wnioskodawca stoi na stanowisku, że kwoty przeznaczone na składkę ubezpieczeniową na rzecz członków rodzin pracowników i członków rodzin zleceniobiorców (adwokatów) nie będą stanowiły przychodu dla pracowników i zleceniobiorców (adwokatów).

Stanowisko wnioskodawcy do pytania nr 4: Jak już wskazano powyżej art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych każe uznawać za przychód wszelkie świadczenia w naturze, świadczenia nieodpłatne, pieniądze i wartości pieniężne otrzymane czy też postawione do dyspozycji podatnika. Zatem przychodem podatnika będzie także składka ubezpieczenia zdrowotnego wykupionego na jego rzecz przez pracodawcę lub zleceniodawcę. Jeżeli składka taka opłacana będzie za wiele osób jednocześnie, przychodem podatnika będzie część składki przypadająca na niego. W ten sposób interpretował przepisy prawa podatkowego Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w postanowieniu z dnia 4 stycznia 2006 r., sygn. ZD/406-54/PIT/05. Wnioskodawca stoi więc na stanowisku, iż wydatki poczynione przez niego na dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne jego pracowników i zleceniobiorców (adwokatów) będą stanowić przychód tych osób, tym bardziej, że znana jest część składki przypadająca na każdą osobę i właśnie ta część stanowić będzie jej przychód.

W przedmiotowej interpretacji z dnia 4 kwietnia 2008 r. Nr IPPB1/415-4/07-9/AG Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów, uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe, w tym również w zakresie niezaliczania do przychodów pracowników i zleceniobiorców opłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne członków ich rodzin.

Po przeanalizowaniu akt sprawy oraz obowiązujących przepisów prawa Minister Finansów stwierdza, co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 11 ust. 1 ustawy stanowi, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunkiem pracy lub stosunkiem pokrewnym.

Na podstawie art. 13 pkt 8 ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a.

osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b.

właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

* z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

A zatem wszelkie wypłaty i świadczenia otrzymane przez podatnika w związku umową zlecenia czy umową o dzieło, zawartą z osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, osobą prawną i jej jednostką organizacyjną oraz jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, stanowią przychód z działalności wykonywanej osobiście.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że w przypadku, gdy Wnioskodawca oprócz opłacania dodatkowego ubezpieczenia zdrowotnego na rzecz swoich pracowników i zleceniobiorców opłaca również składki na ubezpieczenie zdrowotne członków ich rodzin, wówczas przychodem pracownika (ze stosunku pracy) oraz zleceniobiorcy (z działalności wykonywanej osobiście) jest łączna wartość składek poniesionych przez Wnioskodawcę, przypadająca na pracownika i członków jego rodziny oraz odpowiednio na zleceniobiorcę i członków jego rodziny. Ubezpieczenie zdrowotne dla członków rodziny pracownika jak również zleceniobiorcy jest świadczeniem w naturze otrzymywanym przez tego pracownika i odpowiednio zleceniobiorcę. Należy zwrócić uwagę, że gdyby nie łączący pracownika i zleceniobiorcę z Wnioskodawcą stosunek pracy i umowa zlecenia, członkowie ich rodzin nie otrzymywaliby tego świadczenia. Stąd też nie ma uzasadnienia, aby w takim przypadku przychód przypisywać osobie trzeciej, jako przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy. W konsekwencji brak jest podstaw, aby Wnioskodawca wystawiał dla członków rodziny pracowników i zleceniobiorców informację o przychodach z innych źródeł (PIT-8C).

Reasumując, opłata za wykupienie dodatkowego ubezpieczenia zdrowotnego przez Wnioskodawcę na rzecz pracownika i zleceniobiorcy oraz członków ich rodzin będzie stanowić odpowiednio przychód pracownika i zleceniobiorcy. Wnioskodawca ma zatem obowiązek doliczyć do przychodu pracownika oraz zleceniobiorcy łączną kwotę poniesionych wydatków na ich dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne oraz na ubezpieczenie zdrowotne członków ich rodzin i od łącznej wartości obliczyć, pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy.

W świetle powyższego należało zmienić z urzędu interpretację indywidualną z dnia 4 kwietnia 2008 r. Nr IPPB1/415-4/07-9/AG, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość w zakresie w jakiej uznaje, że w przypadku członków rodzin pracowników i zleceniobiorców wartość otrzymywanego od Wnioskodawcy ubezpieczenia zdrowotnego stanowi dla tych osób przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy.

Zmieniona interpretacja indywidualna dotyczy zdarzenia przyszłego, przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienianej interpretacji.

POUCZENIE

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą zmianę interpretacji przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał zmianę interpretacji indywidualnej, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi; Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl