DD/PB6/033-01108-1649/06/HM/JP - Zwolnienie z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu wynagrodzenia i dodatków wypłacanych przez Organizację Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO) z tytułu pełnienia funkcji urzędnika tej Organizacji

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 września 2006 r. Ministerstwo Finansów DD/PB6/033-01108-1649/06/HM/JP Zwolnienie z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu wynagrodzenia i dodatków wypłacanych przez Organizację Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO) z tytułu pełnienia funkcji urzędnika tej Organizacji

Pytanie podatnika

Czy prawidłowe jest stanowisko Podatnika zgodnie z którym w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym 2006 wykaże on jedynie dochód osiągnięty w Y, a nie będzie wykazywał dochodu osiągniętego w ramach pracy w strukturach NATO. Natomiast w zeznaniu za rok podatkowy 2007 Podatnik nie wykaże żadnego dochodu, zakładając, że uzyska on jedynie dochód w ramach umowy o pracę w strukturach NATO.

Odpowiedź

Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), udzielając interpretacji w zakresie postanowień umowy sporządzonej w Ottawie w dniu 20 września 1951 r. dotyczącej statusu Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, przedstawicieli narodowych i personelu międzynarodowego (Dz. U. z 2000 r. Nr 64, poz. 736),

Minister Finansów uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku Podatnika w sprawie zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu wynagrodzenia i dodatków wypłacanych mu przez Organizację Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO) z tytułu pełnienia funkcji urzędnika tej Organizacji.

Uzasadnienie

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Pan X będący rezydentem polskim dla celów podatkowych w okresie od 1 stycznia do 30 czerwca 2006 r. pracował w Y na podstawie umowy o pracę. Od dnia 30 czerwca 2006 r. Podatnik pozostaje na urlopie bezpłatnym w Y, co jest związane z podjęciem pracy w międzynarodowych strukturach NATO.

Od dnia 1 lipca 2006 r. Podatnik jest zatrudniony jako pracownik cywilny w Agencji NATO w Holandii. Podatnik podpisał umowę o pracę na okres 3 lat z intencją przekształcenia tej umowy na umowę o pracę na czas nieokreślony. Wynagrodzenie wypłacane jest Podatnikowi przez NATO.

W zawartej przez Podatnika umowie o pracę sprecyzowano, że na podstawie Konwencji Ottawskiej wynagrodzenia oraz dodatki personelu międzynarodowego zwolnione są z podatku dochodowego.

W ocenie Podatnika w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym 2006 wykaże on jedynie dochód osiągnięty w Y, a nie będzie wykazywał dochodu osiągniętego w ramach pracy w strukturach NATO. Natomiast w zeznaniu za rok podatkowy 2007 Podatnik nie wykaże żadnego dochodu, zakładając, że uzyska on jedynie dochód w ramach umowy o pracę w strukturach NATO.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, zważono co następuje.

Stosownie do art. 19 Konwencji Ottawskiej urzędnicy Organizacji, uzgodnieni na mocy artykułu 17, są zwolnieni od podatku od wynagrodzenia i dodatków wypłacanych im przez Organizację z tytułu pełnienia funkcji urzędników tej Organizacji.

Z informacji uzyskanych przez Ministra Finansów od Stałego Przedstawiciela Rzeczypospolitej Polskiej przy NATO i UZE wynika, że Pan X od 1 lipca 2006 r. jest pracownikiem cywilnym w Agencji NATO w Holandii i jego uposażenia zwolnione są od podatku dochodowego.

Zgodnie z powyższym, dochody uzyskane przez Podatnika z tytułu wynagrodzenia i dodatków wypłacanych mu przez Organizację Traktatu Północnoatlantyckiego z tytułu pełnienia funkcji urzędnika tej Organizacji zwolnione są z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Oznacza to, że na Podatniku nie ciąży obowiązek wykazywania tych dochodów w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym 2006, jak również w kolejnych latach podatkowych.

Mając powyższe na uwadze, Minister Finansów postanowił jak w sentencji.

Minister Finansów informuje, że powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Odpowiedź nie jest wiążąca dla Podatnika, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl