DD/PB6/033-01108-1649/06/HM/JP - Zwolnienie z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu wynagrodzenia i dodatków wypłacanych przez Organizację Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO) z tytułu pełnienia funkcji urzędnika tej Organizacji
Pismo z dnia 14 września 2006 r. Ministerstwo Finansów DD/PB6/033-01108-1649/06/HM/JP Zwolnienie z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu wynagrodzenia i dodatków wypłacanych przez Organizację Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO) z tytułu pełnienia funkcji urzędnika tej Organizacji
Pytanie podatnika
Czy prawidłowe jest stanowisko Podatnika zgodnie z którym w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym 2006 wykaże on jedynie dochód osiągnięty w Y, a nie będzie wykazywał dochodu osiągniętego w ramach pracy w strukturach NATO. Natomiast w zeznaniu za rok podatkowy 2007 Podatnik nie wykaże żadnego dochodu, zakładając, że uzyska on jedynie dochód w ramach umowy o pracę w strukturach NATO.
Odpowiedź
Działając na podstawie art. 14e oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), udzielając interpretacji w zakresie postanowień umowy sporządzonej w Ottawie w dniu 20 września 1951 r. dotyczącej statusu Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, przedstawicieli narodowych i personelu międzynarodowego (Dz. U. z 2000 r. Nr 64, poz. 736),
Minister Finansów uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku Podatnika w sprawie zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu wynagrodzenia i dodatków wypłacanych mu przez Organizację Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO) z tytułu pełnienia funkcji urzędnika tej Organizacji.
Uzasadnienie
Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Pan X będący rezydentem polskim dla celów podatkowych w okresie od 1 stycznia do 30 czerwca 2006 r. pracował w Y na podstawie umowy o pracę. Od dnia 30 czerwca 2006 r. Podatnik pozostaje na urlopie bezpłatnym w Y, co jest związane z podjęciem pracy w międzynarodowych strukturach NATO.
Od dnia 1 lipca 2006 r. Podatnik jest zatrudniony jako pracownik cywilny w Agencji NATO w Holandii. Podatnik podpisał umowę o pracę na okres 3 lat z intencją przekształcenia tej umowy na umowę o pracę na czas nieokreślony. Wynagrodzenie wypłacane jest Podatnikowi przez NATO.
W zawartej przez Podatnika umowie o pracę sprecyzowano, że na podstawie Konwencji Ottawskiej wynagrodzenia oraz dodatki personelu międzynarodowego zwolnione są z podatku dochodowego.
W ocenie Podatnika w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym 2006 wykaże on jedynie dochód osiągnięty w Y, a nie będzie wykazywał dochodu osiągniętego w ramach pracy w strukturach NATO. Natomiast w zeznaniu za rok podatkowy 2007 Podatnik nie wykaże żadnego dochodu, zakładając, że uzyska on jedynie dochód w ramach umowy o pracę w strukturach NATO.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, zważono co następuje.
Stosownie do art. 19 Konwencji Ottawskiej urzędnicy Organizacji, uzgodnieni na mocy artykułu 17, są zwolnieni od podatku od wynagrodzenia i dodatków wypłacanych im przez Organizację z tytułu pełnienia funkcji urzędników tej Organizacji.
Z informacji uzyskanych przez Ministra Finansów od Stałego Przedstawiciela Rzeczypospolitej Polskiej przy NATO i UZE wynika, że Pan X od 1 lipca 2006 r. jest pracownikiem cywilnym w Agencji NATO w Holandii i jego uposażenia zwolnione są od podatku dochodowego.
Zgodnie z powyższym, dochody uzyskane przez Podatnika z tytułu wynagrodzenia i dodatków wypłacanych mu przez Organizację Traktatu Północnoatlantyckiego z tytułu pełnienia funkcji urzędnika tej Organizacji zwolnione są z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Oznacza to, że na Podatniku nie ciąży obowiązek wykazywania tych dochodów w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym 2006, jak również w kolejnych latach podatkowych.
Mając powyższe na uwadze, Minister Finansów postanowił jak w sentencji.
Minister Finansów informuje, że powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.
Odpowiedź nie jest wiążąca dla Podatnika, jest natomiast wiążąca dla właściwych organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie, na podstawie art. 14e § 2, art. 14a § 4 oraz art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Stronie przysługuje zażalenie do Ministra Finansów w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.