DAP-WN-0748-8/2012/AKo - Sposób określenia właściwego organu nadzoru dokonującego oceny legalności uchwał rad gmin podejmowanych w trybie przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 grudnia 2012 r. Ministerstwo Cyfryzacji DAP-WN-0748-8/2012/AKo Sposób określenia właściwego organu nadzoru dokonującego oceny legalności uchwał rad gmin podejmowanych w trybie przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach

W związku z wątpliwościami dotyczącymi określenia właściwego organu nadzoru dokonującego oceny legalności uchwał rad gmin podejmowanych w trybie przepisów ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 152, poz. 897, z późn. zm.) oraz w nawiązaniu do narady przeprowadzonej w dniu 4 grudnia 2012 r. z przedstawicielami Wojewodów oraz Regionalnych Izb Obrachunkowych, poniżej, uprzejmie przedstawiam, stanowisko wskazujące na właściwość wojewody.

Za objęciem nadzorem wojewody wszystkich uchwał podejmowanych przez radę gminy, o których mowa w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w tym uchwał wymienionych w art. 6j ust. 2 i 5, art. 6k ust. 1 pkt 1 i 2, art. 6l, art. 6n i art. 6r ust. 3 i 4 w brzmieniu ustalonym ustawą z dnia 1 lipca 2011 r., przemawia treść art. 10 ustawy z dnia 1 lipca 2011 r.

Na podstawie art. 10 ust. 1 tejże ustawy rady gmin zostały zobowiązane do podjęcia, w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w Życie ustawy, uchwały, o której mowa w art. 6k ust. 1, art. 6l, art. 6n ust. 1 i art. 6r ust. 3 ustawy. Jeżeli rada gminy nie podejmie uchwały w tym terminie, wojewoda wzywa organ stanowiący do jej podjęcia, wyznaczając w tym celu stosowny termin, a po jego bezskutecznym upływie wydaje zarządzenie zastępcze. Wojewodzie przysługuje zatem szczególny środek nadzoru w stosunku do gmin, jakim jest m.in. ustalenie (zarządzeniem zastępczym) opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, opłat za pojemnik o określonej pojemności, terminu i częstotliwości oraz trybu uiszczania opłat, czy też wzoru deklaracji o wysokości tych opłat na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego. Takich uprawnień, jak te przyznane wojewodzie, na mocy przywołanego art. 10 ww. ustawy, nie posiada regionalna izba obrachunkowa.

W przypadku przyjęcia, że regionalna izba obrachunkowa jest organem nadzoru właściwym w sprawach opłat za gospodarowanie odpadami, wojewoda pozbawiony byłby możliwości realizacji obowiązków przewidzianych w art. 10 ustawy, ponieważ przepisy nie wymagają od regionalnych izb obrachunkowych informowania wojewodów o niepodjęciu przedmiotowych uchwał lub stwierdzenia nieważności tych uchwał przez kolegium izby.

Reasumując, mając na względzie konieczność zapewnienia spójności oraz jednolitości działań organów administracji rządowej, w opinii Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji to Państwo Wojewodowie jesteście właściwi do dokonywania oceny legalności uchwał podejmowanych przez rady gmin w sprawach opłat za gospodarowanie odpadami, wprowadzonych ustawą z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach niektórych innych ustaw. Wpływ na takie rozwiązanie zaistniałego problemu miały także ustalenia przyjęte przez uczestników wspomnianej narady, wskazujące zgodnie na wojewodę, jako organ kompetentny w powyższych kwestiach.

Jednocześnie zwracam się do Państwa Prezesów o przekazanie Wojewodom uchwał, które wpłynęły do Izb, w tym również tych, poddanych już postępowaniu nadzorczemu.

Opublikowano: www.bydgoszcz.rio.gov.pl