D2/443-65/06 - Czy Spółdzielnia postępuje prawidłowo pomniejszając kwotę podatku należnego o część podatku naliczonego wynikającego z proporcji przy przeprowadzaniu remontu i konserwacji w obiekcie budownictwa mieszkaniowego, w którym znajdują się również lokale użytkowe i garaże?
Pismo z dnia 13 lutego 2007 r. Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie D2/443-65/06 Czy Spółdzielnia postępuje prawidłowo pomniejszając kwotę podatku należnego o część podatku naliczonego wynikającego z proporcji przy przeprowadzaniu remontu i konserwacji w obiekcie budownictwa mieszkaniowego, w którym znajdują się również lokale użytkowe i garaże?
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 7 grudnia 2006 r. wpłynął wniosek Spółdzielni "...", uzupełniony w dniu 31 stycznia 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Przedstawiono następujący stan faktyczny:
W spółdzielni znajdują się budynki mieszkalne wielorodzinne w których znajdują się również lokale użytkowe i garaże (w suterenie poza piwnicami znajdują się garaże, na parterze oraz na 5 piętrze znajdują się lokale usługowe).
Remonty i konserwacje przeprowadzane przez firmy zewnętrzne są opodatkowane stawką 7%.
Postawiono pytanie:
czy Spółdzielnia postępuje prawidłowo stosując art. 90 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług pomniejszając kwotę podatku należnego o część podatku naliczonego wynikającą z proporcji?
i zajęto następujące stanowisko:
Zdaniem Spółdzielni w obiekcie budownictwa mieszkaniowego w którym znajdują się również lokale użytkowe i garaże, Spółdzielnia może skorzystać z art. 90 ust. 2 cytowanej ustawy o VAT.
Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, następująco:
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zmianami) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W myśl art. 88 ust. 1 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.
Z kolei przepis art. 90 ust. 1 ustawy stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. W sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego, związanego z czynnościami dającymi prawo do odliczenia, w myśl regulacji art. 90 ust. 2 tej ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10. Proporcję, tę ustala się na podstawie rocznych obrotów osiągniętych przez podatnika w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego ustalona jest proporcja (art. 90 ust. 3 i 4 ustawy), jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Zatem na podstawie wyżej cytowanych przepisów oraz przedstawionego we wniosku stanu faktycznego przyjąć należy, iż Spółdzielnia ma prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie w takiej części w jakiej zakup towarów i usług związanych z remontami i konserwacjami wykorzystywany jest do realizacji czynności opodatkowanych, tj. odnoszących się do lokali usługowych i garaży.
POUCZENIE
Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.