BPE-2-OP/31101/574/GW/14 - Zastosowanie stawki podatku od nieruchomości budynku szkoły.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 marca 2014 r. Urząd Miasta w Warszawie BPE-2-OP/31101/574/GW/14 Zastosowanie stawki podatku od nieruchomości budynku szkoły.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

1. Podstawa prawna interpretacji

Artykuł 14j § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. -Ordynacja podatkowa (D z. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.)

2. Rozstrzygnięcie

Po rozpatrzeniu wniosku (...) (dalej: "Wnioskodawca") z dnia 11 lutego 2014 r. (wpływ do organu podatkowego w dniu 11 lutego 2014 r.) w sprawie udzielenia indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości, uzupełnionego w dniu 27 lutego 2014 r. pismem z dnia 27 lutego 2014 r., postanawiam uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe w obowiązującym stanie prawnym.

3. Stan faktyczny/zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku

Wnioskodawca jest właścicielem budynku, położonego w Warszawie przy (...). Budynek wynajmowany jest przez Wnioskodawcę na prowadzenie prywatnej szkoły podstawowej oraz gimnazjum. W związku z powyższym, pytanie Wnioskodawcy brzmi:

"Czy nieruchomość wynajmowana na prowadzenie Szkoły Podstawowej i Gimnazjum będzie podlegała podatkowi od nieruchomości według stawki przewidzianej dla budynków pozostałych? ".

4. Stanowisko wnioskodawcy

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowa nieruchomość, zajęta na prowadzenie szkoły podstawowej oraz gimnazjum, podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości według stawki przewidzianej dla "budynków pozostałych".

5. Ocena stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm., dalej: "u.p.o.l."), opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają następujące nieruchomości lub obiekty budowlane:

1)

grunty;

2)

budynki lub ich części;

3)

budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Natomiast w myśl art. 1a ust. 1 pkt 3 u.p.o.l., za grunty i budynki oraz budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej uważa się grunty, budynki i budowle będące w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, z wyjątkiem budynków mieszkalnych oraz gruntów związanych z tymi budynkami, a także gruntów, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. b, chyba że przedmiot opodatkowania nie jest i nie może być wykorzystywany do prowadzenia tej działalności ze względów technicznych.

Z treści wniosku wynika, iż nieruchomość, opisana we wniosku o udzielenie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości, jest zajęta na prowadzenie szkoły podstawowej oraz gimnazjum.

Stosownie do postanowień ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.):

a)

system oświaty obejmuje (art. 2 pkt 2 lit. a) i b))

* szkoły podstawowe, w tym: specjalne/ integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,

* gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego

b)

prowadzenie szkoły lub placówki, zespołu, o którym mowa w art. 90a ust. 1, oraz innej formy wychowania przedszkolnego, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 14a ust. 7, nie jest działalnością gospodarczą (art. 83a ust. 1).

W związku z powyższym, wynajęcie przez Wnioskodawcę nieruchomości w celu prowadzenia na terenie tej nieruchomości przez podmiot wynajmujący szkoły podstawowej oraz gimnazjum, nie rodzi skutków w postaci opodatkowania tej nieruchomości podatkiem od nieruchomości wg stawki przewidzianej dla nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Jak już bowiem wyżej wskazano, działalność oświatowa w zakresie prowadzenia szkoły podstawowej oraz gimnazjum, nie jest działalnością gospodarczą.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy, zawarte w złożonym wniosku, uznać należy za prawidłowe w obowiązującym stanie prawnym.

6. Pouczenie

Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie po uprzednim wezwaniu na piśmie właściwego organu - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o wydaniu aktu lub podjęciu innej czynności - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm., dalej jako "p.p.s.a."). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa (art. 53 § 2 p.p.s.a.). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działalnie lub bezczynność są przedmiotem skargi.

Opublikowano: bip.warszawa.pl