BP10/4170/55/BKB/08/353 - Zasady rachunkowania przychodów oraz sporządzania sprawozdań budżetowych przez jst.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 sierpnia 2008 r. Ministerstwo Finansów BP10/4170/55/BKB/08/353 Zasady rachunkowania przychodów oraz sporządzania sprawozdań budżetowych przez jst.

W związku z pismem RIO-I-0717/1209/08 z dnia 15 lipca 2008 r., w sprawie zasad rachunkowości przychodów oraz sporządzania sprawozdań budżetowych przez jednostki samorządu terytorialnego. Departament Budżetu Państwa Ministerstwa Finansów informuje w kolejności poruszonych problemów:

1.

Przedstawiony w piśmie sposób interpretacji § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020 i z 2008 r. Nr 72, poz. 422) jest zgodny z materialną treścią tego przepisu.

Załączony sposób księgowania operacji księgowych mogących wystąpić w praktyce w trakcie realizacji tego przepisu jest poprawny, z wyjątkiem podanego jako alternatywny wariant przeksięgowania zrealizowanych dochodów budżetowych. Wn 800/Ma 130 i Wn 800/Ma 221. Ten wariant księgowania nie spełnia wymogów przepisu art. 4 ust. 2 ustawy o rachunkowości, zgodnie z którym operacje gospodarcze ujmuje się w księgach. rachunkowych i wykazuje w sprawozdaniu finansowym zgodnie z ich treścią ekonomiczną.

2.

Podany w piśmie sposób księgowania operacji gospodarczych w zakresie niewygasających wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego nie narusza obowiązujących przepisów prawa.

Natomiast rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020 i z 2008 r. Nr 72, poz. 422) nie normuje zasad działania rachunków bankowych, w zakresie środków dotyczących niewygasających wydatków, W tym zakresie należy stosować postanowienia ustawy o finansach publicznych.

3.

W sprawozdaniu Rb-N, sporządzanym na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 115. poz. 781 z późn. zm.), w wierszu N5 pozostałe należności powinny być wykazane wszystkie należności niewymagalne jednostki.

W związku z powyższym należności z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych za miesiąc czerwiec, które wpływają na rachunek jednostki samorządu terytorialnego w lipcu powinny być prezentowane w sprawozdaniu Rb-N w wierszu N5.2 w kolumnie 5 - grupa I, niezależnie od tego, czy jednostka otrzymała od urzędu skarbowego sprawozdanie Rb-27S, czy też nie.

Analogicznie należy traktować dochody zrealizowane przez urzędy skarbowe, wykazane w sprawozdaniu Rb-27S jako dochody wykonane, które jeszcze nie zostały przekazane na rachunek jednostki samorządu terytorialnego.

Zgodnie z zasadami sporządzania sprawozdania Rb-27S, określonymi w § 3 ust. 5 instrukcji stanowiącej załącznik nr 34 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 115, poz. 781 z późn. zm.), dane w kolumnie "Należności" sprawozdania Rb-27S w zakresie dochodów otrzymanych przez jednostki z tytułu udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych, z tytułu subwencji ogólnej oraz dotacji celowych powinny być ujmowane dla celów sprawozdawczych w wysokości zrealizowanych dochodów.

Opublikowano: www.warszawa.rio.gov.pl