BP1/4071/140/FLN/2009/5537 - Charakter i klasyfikowanie wydatków gmin na rzecz izb rolniczych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 grudnia 2009 r. Ministerstwo Finansów BP1/4071/140/FLN/2009/5537 Charakter i klasyfikowanie wydatków gmin na rzecz izb rolniczych.

(...)

Przepisy art. 35 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 i 3 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o izbach rolniczych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 927 z późn. zm.) jednoznacznie określają charakter i wysokość odpisu, jak również tryb jego odprowadzania na rachunki bankowe izb rolniczych. Zgodnie z powyższym, gminy obowiązane są do przekazania na rachunek bankowy właściwej terytorialnie izby rolniczej środków w wysokości 2 % od uzyskanych wpływów gminy z tytułu podatku rolnego w terminie 21 dni od dnia, w którym upływa termin płatności danej raty podatku rolnego, bądź od wpływów gminy z tytułu zaległości podatkowych w podatku rolnym oraz odsetek za zwłokę od tych zaległości - również w terminie 21 dni od dnia przypadającego po dniu wpływu tych dochodów na rachunek bankowy gminy.

Wymienioną zasadę Finansowania działalności izb rolniczych Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 30 czerwca 2003 r. (sygn. akt K 8/02; OTK-A 2003/6757) zdefiniował jako publiczne prawo do partycypowania w podatku lokalnym, będącego dochodem własnym gminy w rozumieniu przepisu art. 4 ust. 1 pkt 1 lit b) ustawy z dnia z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2008 r. Nr 88, poz. 539 z późn. zm.).

Trybunał Konstytucyjny w uzasadnieniu do ww. wyroku wskazał również na fakt, iż taki rodzaj finansowania - odmienny od poprzedniego, opartego o dotacje z budżetu państwa - de facto nadaje izbie rolniczej (samorządowi rolniczemu) pozycję niezależną od administracji państwowej.

Klasyfikacja budżetowa, określona przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 107, poz. 726 z późn. zm.) nie stanowi podstawy prawnej ponoszenia określanego wydatku, a ma jedynie charakter technicznego narzędzia ułatwiającego ewidencjowanie w tak przyjętej systematyce określonych zdarzeń (ekonomicznych, społecznych, gospodarczych, administracyjnych etc), rozstrzygniętych co do zasady przepisami prawa materialnego.

Co do zasady określone w załączniku nr 4 - Klasyfikacja paragrafów wydatków i środków do przywołanego rozporządzenia nazwy grup odwołują się do typologii wydatków zdefiniowanej w art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.). Niezależnie od powyższego, dokonując szczegółowej analizy zakresu przedmiotowego powołanego załącznika należy wskazać, iż użyta w rozporządzeniu nazwa własna grupy wydatków "Dotacje i subwencje", której oznaczenie zawarte jest w obszarze klasyfikacyjnym o numeracji paragrafów 200-300, zawiera nie tylko transfery publiczne mające stricte charakter dotacji i subwencji lecz również transfery mające charakter wpłat (np. zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych), w tym także wpłat dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego np. paragraf "290 Wpłaty gmin i powiatów na rzecz innych jednostek samorządu terytorialnego oraz związków gmin lub związków powiatów na dofinansowanie zadań bieżących" umożliwiający klasyfikowanie składek członkowskich do związków gmin, powiatów, bądź paragraf "293 Wpłaty jednostek samorządu terytorialnego do budżetu państwa", w którym ujmowane są wpłaty określonego typu jednostek samorządu terytorialnego z przeznaczeniem na części: równoważącą lub regionalną subwencji ogólnej, jak również omawiany paragraf "285 Wpłaty gmin na rzecz izb rolniczych w wysokości 2 % uzyskanych wpływów z podatku rolnego".

W związku z powyższym o charakterze przepływu na rzecz izby rolniczej nie będzie przesądzać przyjęta określona systematyka w ww. rozporządzeniu, a stosowne rozstrzygnięcia ustawodawcy, ściśle definiującego charakter przepływu finansowego (tj. 2 % odpis odprowadzony na rachunek bankowy izby, a nie dotacja jednostki samorządu terytorialnego dla jednostki spoza sektora finansów publicznych) oraz działalność orzecznicza Trybunału Konstytucyjnego potwierdzająca intencje i działania ustawodawcy w tej materii.

Opublikowano: www.poznan.rio.gov.pl