BM.ZI.162.38.2018 - Zawieranie umów ze studentami, jak również przesłanki skreślenia z listy studentów - w świetle ustawy 2.0

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 lutego 2019 r. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego BM.ZI.162.38.2018 Zawieranie umów ze studentami, jak również przesłanki skreślenia z listy studentów - w świetle ustawy 2.0

W odpowiedzi na pismo Pana Rektora dotyczące zawierania umów ze studentami, jak również przepisy określające przesłanki skreślenia z listy studentów.

Powyższe przepisy zaczną jednakże obowiązywać od roku akademickiego 2019/2020, bowiem zgodnie z przepisem przejściowym, określonym w art. 264 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce: "uczelnia zawiera z osobami rozpoczynającymi studia w roku akademickim 2018/2019 umowy określające warunki pobierania opłat związanych z odbywaniem studiów oraz opłat za usługi edukacyjne, a także wysokość tych opłat, na zasadach dotychczasowych".

Adresatem cytowanej normy jest uczelnia i na nią ustawodawca nałożył obowiązek zawierania pisemnych umów ze studentami rozpoczynającymi studia w roku akademickim 2018/2019. Zgodnie z dotychczasowymi przepisami, tj. § 4 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia MNiSW z dnia 16 września 2016 r. w sprawie dokumentacji przebiegu studiów, uczelnia ma również obowiązek przechowywania w teczce akt osobowych studenta umowy albo kopii umowy, o której mowa powyżej.

Ponadto, obowiązujące rozporządzenie MNiSW z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów w § 44 ust. 1 wskazuje, w jaki sposób uczelnie powinny prowadzić teczki akt osobowych studentów - wobec studentów przyjętych na studia na rok akademicki 2018/2019 teczki te są prowadzone na podstawie przepisów dotychczasowych (tj. rozporządzenia z dnia 16 września 2016 r. w sprawie dokumentacji przebiegu studiów).

Z powyższego wynika, że wobec studentów przyjętych na studia na rok akademicki 2018/2019 uczelnia winna stosować wszystkie dotychczasowe przepisy dotyczące zawierania umów. Do czasu wejścia w życie nowego regulaminu studiów, uwzględniającego przepisy nowej ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, decyzje władz uczelni podejmowane w indywidualnych sprawach studentów, a taką jest m.in. decyzja o skreśleniu z listy studentów, winny być wydawane w oparciu o postanowienia zawarte w dotychczasowym regulaminie studiów uchwalonym zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym, a tym samym uwzględniającym zapisy art. 190 tej ustawy.

Opublikowano: NB: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego