BI/423-0263/07 - Opodatkowanie różnicy pomiędzy uzyskaną w przetargu kwotą a wartością rynkową wkładu budowlanego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Gdańsku BI/423-0263/07 Opodatkowanie różnicy pomiędzy uzyskaną w przetargu kwotą a wartością rynkową wkładu budowlanego.

DECYZJA

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) - w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2007 r. w związku z art. 4 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), po zakończeniu postępowania wszczętego postanowieniem z dnia 30 listopada 2007 r. nr BI/423-0263/07 w sprawie zmiany postanowienia Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni z dnia 10 lipca 2007 r. nr DP/423-10/07 wydanego dla ..., zawierającego pisemną interpretację co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego

* postanawia się z urzędu zmienić postanowienie organu pierwszej instancji.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 16 kwietnia 2007 r. Podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółdzielnia Mieszkaniowa (Podatnik) ustanawia spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego w trybie przetargu, a wniesiona przez osobę wygrywającą przetarg kwota przewyższa ustalony na podstawie operatu szacunkowego wkład budowlany.

W związku z powyższym powstała wątpliwość, czy środki uzyskane przez Podatnika będą wolne od podatku dochodowego od osób prawnych w razie ich przekazania na fundusz remontowy.

Zdaniem Podatnika uzyskane w ten sposób środki są wolne od podatku dochodowego.

Postanowieniem z dnia 10 lipca 2007 r. nr DP/423-10/07 Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził, że stanowisko przedstawione przez Podatnika jest nieprawidłowe. W uzasadnieniu postanowienia stwierdził, że różnica pomiędzy uzyskaną w przetargu kwotą a wartością rynkową wkładu budowlanego pomniejszoną o rekompensatę dla poprzedniego użytkownika podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku po dokonaniu weryfikacji przedmiotowego postanowienia stwierdza, co następuje:

Działalność spółdzielni mieszkaniowych regulują przepisy ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 260, poz. 2184). W zakresie nieuregulowanym w tej ustawie, do spółdzielni mieszkaniowej stosuje się przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 1995 r. Nr 54, poz. 288 z późn. zm.)

W myśl art. 171 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. przez umowę o ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu spółdzielnia zobowiązuje się oddać członkowi lokal do używania, a członek zobowiązuje się wnieść wkład budowlany oraz uiszczać opłaty określone w ustawie i w statucie spółdzielni.

Zgodnie z art. 171 ust. 1 tej ustawy w wypadku wygaśnięcia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu spółdzielnia obowiązana jest uiścić uprawnionemu wartość rynkową tego prawa. Przysługująca uprawnionemu wartość własnościowego prawa do lokalu, ustalona w sposób przewidziany w ust. 2, nie może być wyższa od kwoty, jaką spółdzielnia jest w stanie uzyskać od następcy obejmującego dany lokal w trybie przetargu przeprowadzonego przez spółdzielnię.

Stosownie do treści art. 8 pkt 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych w sprawach nieuregulowanych w ustawie prawa i obowiązki członków spółdzielni dotyczące m.in. wnoszenia, ustalania i waloryzacji wkładu mieszkaniowego i budowlanego, określają postanowienia statutu.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W myśl art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Zarówno w doktrynie, jak i orzecznictwie przyjmuje się, że przychodem w rozumieniu wskazanych przepisów są jedynie trwałe, bezzwrotne i definitywne przysporzenia majątkowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wniesiona przez osobę wygrywającą przetarg kwota za ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego przewyższa ustalony na podstawie operatu szacunkowego wkład budowlany. Ponieważ w stosunku do przedmiotowego lokalu mieszkalnego zostało ustanowione spółdzielcze własnościowe prawo, to nadwyżka, która nie została odniesiona na konto wkładów budowlanych stanowi trwałe przysporzenie majątkowe dla Podatnika, a zatem jest przychodem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przepis art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach nakłada na spółdzielnię mieszkaniową obowiązek tworzenia funduszu na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi stanowiącymi mienie spółdzielni. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że uzyskana nadwyżka ponad wkład budowlany zwiększa fundusz remontowy.

Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej, kwoty pochodzące z przedmiotowej nadwyżki, przeznaczone na fundusz, z którego finansowane są remonty zasobów mieszkaniowych, zaliczane są do przychodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi wolnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od podatku dochodowego na warunkach przewidzianych w tym przepisie.

Biorąc powyższe po uwagę, Dyrektor Izby Skarbowej - w związku z zaistnieniem przesłanek określonych w treści art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej - w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2007 r. - postanowił zmienić z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 10 lipca 2007 r. nr DP/423-10/07.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl