BI/423-0165/07 - Czy refundacja części kosztów remontu, którą wspólnota mieszkaniowa otrzymana od gminy stanowić będzie dochód podlegający opodatkowaniu?
Pismo z dnia 22 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Gdańsku BI/423-0165/07 Czy refundacja części kosztów remontu, którą wspólnota mieszkaniowa otrzymana od gminy stanowić będzie dochód podlegający opodatkowaniu?
Decyzja
Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) - w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2007 r. w związku z art. 4 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), po zakończeniu postępowania wszczętego postanowieniem z dnia 27 grudnia 2007 r. Nr BI/423-0165/07 w sprawie zmiany postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sopocie z dnia 27 kwietnia 2007 r. Nr OP/423-14/07 wydanego dla,.., zawierającego pisemną interpretację co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego
postanawia się z urzędu zmienić postanowienie organu pierwszej instancji.
Uzasadnienie
Pismem z dnia 15 marca 2007 r. (uzupełnionym pismem z dnia 20 kwietnia 2007 r.) Podatnik reprezentowany przez ustanowionego pełnomocnika zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wspólnota Mieszkaniowej (Podatnik) postanowiła wykonać remont elewacji i ogrodzenia. Remont ten zostanie sfinansowany ze środków zgromadzonych na rachunku bankowym Podatnika oraz z przyznanej na ten cel dotacji z Urzędu Miasta Sopotu, która zostanie przelana na rachunek Wspólnoty po zakończeniu remontu i przedstawieniu faktury.
W związku z powyższym powstała wątpliwość, czy refundacja części kosztów remontu, którą otrzyma Wspólnota od gminy stanowić będzie dochód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, od którego należy odprowadzić podatek.
Zdaniem Podatnika - ponieważ refundacja przeznaczona jest na remont budynku, tym samym nie stanowi dochodu podlegającego opodatkowaniu.
Postanowieniem z dnia 27 kwietnia 2007 r. Nr OP/423-14/07 Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził, że stanowisko przedstawione przez Podatnika jest prawidłowe. W uzasadnieniu postanowienia stwierdził, że dotacja, którą otrzyma Podatnik z Urzędu Miasta na pokrycie części kosztów remontu będzie stanowiła przychód Wspólnoty, ale nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku po dokonaniu weryfikacji przedmiotowego postanowienia stwierdza, co następuje:
Wspólnota mieszkaniowa powstaje w celu realizacji wspólnych działań właścicieli lokali mieszkalnych w danej nieruchomości, związanych z utrzymaniem danej nieruchomości, w tym - dla rozliczenia na poszczególnych właścicieli ponoszonych w związku z tymi działaniami wydatków. Zakres i kompetencja działania wspólnoty mieszkaniowej zostały ściśle określone w ustawie z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.).
Zgodnie z treścią art. 6 tej ustawy ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości tworzy wspólnotę mieszkaniową. Poza lokalami, stanowiącymi odrębną własność, w skład nieruchomości wchodzą również części nieruchomości użytkowane wspólnie, tj. grunty i inne części budynku oraz urządzenia, które służą ogółowi właścicieli lokali (art. 3 pkt 2). Zasadniczym źródłem przychodów wspólnoty mieszkaniowej, zgodnie z art. 15 powołanej ustawy, są zaliczki wnoszone przez jej członków w formie bieżących opłat na pokrycie kosztów zarządu.
Obowiązujący od 1 stycznia 2007 r. przepis art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 z późn. zm.) stanowi, że wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyjątkiem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
Z powołanego przepisu wynika, że od dnia 1 stycznia 2007 r. istotny dla zwolnienia z podatku jest nie tylko cel, na jaki ma być przeznaczony dochód (związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych), ale również źródło pochodzenia tego dochodu. Dochody zwolnione z podatku dochodowego mogą pochodzić wyłącznie z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.
W przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych brak jest ustawowej definicji pojęcia zasobów mieszkaniowych.
Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi, prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 cytowanej ustawy podatkowej (jak wskazano w piśmie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2006 r. znak: DD6-8213-438/WK/06/339/391), składają się wpływy z opłat pobieranych od lokatorów (czynszów) oraz pokrywane z nich koszty.
Przez "zasoby mieszkaniowe", o których mowa w wyżej wymienionym przepisie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy rozumieć:
budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności:
dźwigi osobowe i towarowe,
aparaty do wymiany ciepła,
kotłownie i hydrofornie wbudowane,
klatki schodowe,
strychy, piwnice, komórki,
garaże,
pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.:
budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej,
kotłownie i hydrofornie wolno stojące,
osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,
urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, jak:
zbiorniki - doły gnilne, szamba,
rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej,
sieci elektroenergetyczne i telefoniczne,
budowle inżynieryjne (studnie itp.),
budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki,
inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia.
Związane z wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami opłaty (czynsze) oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.
Ze zwolnienia nie będą więc korzystały dochody wspólnot mieszkaniowych otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi - w tym refundacja części kosztów remontu, którą otrzyma Wspólnota od gminy - nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów, nie spełniony bowiem będzie jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 47 wyżej powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.
Udzielanie dotacji z budżetu państwa uregulowane zostało przepisami ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.). Stosownie do art. 106 ust. 2 tej ustawy dotacjami są, podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone na cele wymienione w pkt 1 - 5 tego przepisu. W myśl art. 107 pkt 2 tej samej ustawy dotacjami celowymi są także środki przekazywane przez jednostki, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 i 12, tj. państwowe i samorządowe fundusze celowe oraz inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, banków i spółek prawa handlowego, na finansowanie lub dofinansowanie zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz inne podmioty. Artykuł 29 ust. 1 ustawy o finansach publicznych stanowi, że funduszem celowym jest fundusz powołany ustawowo, którego przychody pochodzą ze środków publicznych, a wydatki są przeznaczone na realizacje wyodrębnionych zadań, z zastrzeżeniem ust. 9. Stosownie do art. 29 ust. 4 pkt 1 i 2 ww. ustawy fundusz celowy, który realizuje zadania wyodrębnione z budżetu państwa jest państwowym funduszem celowym, a z budżetu gminy, powiatu lub województwa gminnym, powiatowym lub wojewódzkim funduszem celowym.
Otrzymana przez Podatnika refundacja części kosztów remontu nie jest dotacją z budżetu jednostki samorządu terytorialnego w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych, a zatem nie jest wolna od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W stanie faktycznym sprawy - wbrew stanowisku Podatnika oraz Naczelnika Urzędu Skarbowego - refundacja części kosztów remontu, którą otrzyma Wspólnota od gminy stanowi dla niej przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Biorąc powyższe po uwagę, Dyrektor Izby Skarbowej - w związku z zaistnieniem przesłanek określonych w treści art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej - w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2007 r. - postanowił zmienić z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 27 kwietnia 2007 r. Nr OP/423-14/07.