BI/4218-0026/07 - Dochód uzyskany ze sprzedaży poza obszarem specjalnej strefy ekonomicznej towarów wytwarzanych w tej strefie a zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 sierpnia 2007 r. Izba Skarbowa w Gdańsku BI/4218-0026/07 Dochód uzyskany ze sprzedaży poza obszarem specjalnej strefy ekonomicznej towarów wytwarzanych w tej strefie a zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych.

Decyzja

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) - w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2007 r. w związku z art. 4 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), po rozpatrzeniu zażalenia Sp. z o.o. na postanowienie Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z dnia 19 czerwca 2007 r. Nr DP/423-0052/07/k.k. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

*

uznając, że zażalenie nie zasługuje na uwzględnienie utrzymuje się w mocy postanowienie organu pierwszej instancji.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 1 marca 2007 r. (data wpływu do urzędu - 21 marca 2007 r.) Podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Podatnik w listopadzie 2003 r. uzyskał zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że jego działalność polega na produkcji stolarki okiennej i drzwiowej. Część produktów sprzedawana jest podmiotom zagranicznym, m.in. odbiorcom mającym siedzibę lub miejsce zamieszkania w Czechach. Cena towarów obejmuje koszty dostawy, którą zajmuje się wyłącznie Podatnik. Sprzedaż na terenie Czech wykonywana jest z pomocą pośrednika - przedsiębiorcy mającego siedzibę na terenie Czech. Zgodnie z umową pośrednik zajmuje się wyszukiwaniem odbiorców oraz zawieraniem w imieniu i na rzecz Podatnika umów sprzedaży stolarki.

Celem ograniczenia kosztów związanych z transportem stolarki na terytorium Czech Podatnik postanowił, że jego kierowcy będą dowozić zamówione okna i drzwi do jednego miejsca na terytorium Czech, gdzie będą umieszczane w specjalnie w tym celu wynajętym przez niego pomieszczeniu (skład tranzytowy). Odbiorem stolarki oraz jej dalszym rozwożeniem do poszczególnych odbiorców znajdujących się w różnych miastach Czech zajmować się będzie odpłatnie ww. pośrednik. Na miejscu nie będzie pracował jakikolwiek pracownik Podatnika.

W związku z powyższym powstała wątpliwość, czy przychody uzyskiwane ze sprzedaży stolarki okiennej i drzwiowej na terytorium Czech będą zaliczone do przychodu zwolnionego w związku z prowadzeniem działalności w Strefie.

Zdaniem Podatnika przychody ze sprzedaży stolarki okiennej i drzwiowej na rzecz odbiorców czeskich zaliczyć należy do przychodu zwolnionego z opodatkowania w związku z prowadzeniem działalności na terenie Strefy.

Postanowieniem z dnia 19 czerwca 2007 r. Nr DP/423-0052/07/k.k. Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził, że stanowisko przedstawione we wniosku nie jest prawidłowe. W uzasadnieniu przedmiotowego postanowienia wskazał, że korzystanie z usług pośrednika, który zawiera z czeskimi kontrahentami w imieniu i na rzecz Podatnika umowy sprzedaży stolarki okiennej i drzwiowej, skutkuje uznaniem, że handel produktem strefowym odbywa się poza obszarem Strefy. Pośrednik ten bowiem de facto stanowi stałą placówkę handlową Podatnika. To z kolei wyłącza możliwość zwolnienia dochodu uzyskanego ze sprzedaży towarów na terytorium Czech spod opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych i rodzi obowiązek wyodrębnienia organizacyjnego jednostki prowadzącej działalność w strefie.

Podatnik, reprezentowany przez ustanowionego pełnomocnika, korzystając z przysługującego prawa wniósł zażalenie, w którym przedmiotowemu postanowieniu zarzucił błędną wykładnię art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych.

Uzasadniając powyższe podniósł, że działania Podatnika zmierzające tylko i wyłącznie do usprawnienia dystrybucji produktów na terytorium Czech z pomocą pośrednika nie dają żadnych podstaw do uznania, iż przychód uzyskiwany ze sprzedaży na rzecz odbiorców w Czechach jest tzw. przychodem pozastrefowym. Zwrócił uwagę, że nie tworzy na terytorium Czech nowej jednostki organizacyjnej, obsługiwanej przez pracowników w rodzaju filii, zakładu, czy tez biura sprzedaży, które samodzielnie generuje przychód, niezależnie od zakładu położonego w strefie. Stwierdził, że skład tranzytowy nie jest magazynem w potocznym tego słowa rozumieniu. Jest miejscem, gdzie działający w jego imieniu i na jego rzecz pośrednik reorganizuje dalszy transport w taki sposób, aby usprawnić logistykę dostaw do miejscowości położonych w różnych częściach Czech.

W złożonym uzupełnieniu zażalenia - w celu właściwej oceny sprawy dodatkowo wyjaśnił, czego dotyczy jego produkcja w Strefie oraz na czym polegają czynności pośrednika. Stwierdził, że wynagrodzenie pośrednika uzależnione jest wyłącznie od liczby odbiorców, których wyszuka. Ponadto załączył opublikowane na stronie internetowej Ministerstwa Finansów interpretacje organów podatkowych dotyczące funkcjonowania magazynów umiejscowionych poza strefą oraz działu marketingu zlokalizowanego poza strefą. W jego ocenie organa podatkowe nie miały żadnych wątpliwości, że opisana wyżej działalność nie stanowi podstawy do wyodrębnienia przychodów pozastrefowych.

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku po rozpatrzeniu zażalenia stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.) dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne (...) są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych (...).

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Stosownie do treści ust. 4 art. 17 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Aktualne przepisy wykonawcze dla Specjalnej Strefy Ekonomicznej uregulowane są w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie pomorskiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 228, poz. 1667 z późn. zm.)

Przedsiębiorcy, którzy uzyskali zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie Strefy po dniu 1 stycznia 2001 r., mogą korzystać z pomocy regionalnej z tytułu kosztów nowej inwestycji lub tworzenia nowych miejsc pracy - zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia z dnia 5 grudnia 2006 r.

Stosownie do postanowień § 5 ust. 3 rozporządzenia w sprawie pomorskiej specjalnej strefy ekonomicznej zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 2, przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy.

Przy ustalaniu wielkości zwolnienia od podatku dochodowego, przysługującego przedsiębiorcy prowadzącemu działalność na terenie strefy za pośrednictwem jednostki organizacyjnej, o której mowa w ust. 3, przepisy art. 25 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych albo art. 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych stosuje się odpowiednio. (§ 5 ust. 4 wym. rozporządzenia Rady Ministrów).

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz przywołane przepisy - Dyrektor Izby Skarbowej uznaje za prawidłowe stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego wyrażone w postanowieniu z dnia 19 czerwca 2007 r.

Zgodnie z cytowanymi przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie pomorskiej specjalnej strefy ekonomicznej zwolnienie podatkowe przewidziane w ust. 1 i 2 § 5 tego rozporządzenia dotyczą dochodów przedsiębiorców, które zostały uzyskane wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie Strefy. W sytuacji, gdy podatnik prowadzi działalności gospodarczej również poza obszarem Strefy, wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej tego podatnika prowadzącej działalność wyłącznie na terenie Strefy i to pod warunkiem wyodrębnienia jej pod względem organizacyjnym.

Dyrektor Izby Skarbowej zauważa, że wniosek Podatnika o wydanie interpretacji dotyczy w swej istocie wykładni pojęcia "prowadzenie przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy".

Podatnik we wniosku o interpretację stwierdził, że prowadzi swą działalność gospodarczą na terenie Strefy. Część produktów sprzedawana jest podmiotom zagranicznym, m.in. odbiorcom mającym siedzibę lub miejsce zamieszkania w Czechach. Cena towarów obejmuje koszty dostawy, którą zajmuje się wyłącznie Podatnik. Sprzedaż na terenie Czech wykonywana jest z pomocą pośrednika - przedsiębiorcy mającego siedzibę na terenie Czech. Zgodnie z umową pośrednik zajmuje się wyszukiwaniem odbiorców oraz zawieraniem w imieniu i na rzecz Podatnika umów sprzedaży stolarki.

Zgodnie z art. 5 ust. 5 Modelowej Konwencji w sprawie podatku od dochodu i majątku OECD - przedsiębiorstwo powinno być traktowane jako posiadające zakład w danym państwie, jeżeli w tym państwie, ramach określonych warunków, działa na jego rzecz osoba, nawet gdy przedsiębiorstwo to nie ma stałej placówki w rozumieniu ust. 1 i 2. Osoby, których działalność może stanowić zakład przedsiębiorstwa, nazywa się zależnymi przedstawicielami, bez względu na to czy są zatrudnione czy nie. Mogą to być osoby fizyczne lub spółki. Tak więc utrzymywanie osób mających uprawnienia do zawierania kontraktów może prowadzić do powstania zakładu przedsiębiorstwa. Osoba ta ma dostateczne uprawnienia do angażowania przedsiębiorstwa w działalność gospodarczą w danym państwie. Użycie określenia "zakład" w tym kontekście oznacza, że ta osoba korzysta ze swych uprawnień w sposób ciągły, a nie tylko w pojedynczych przypadkach. Uprawnienie do podpisywania kontraktów musi obejmować kontrakty dotyczące operacji stanowiących istotę działalności przedsiębiorstwa. Uprawnienia muszą zazwyczaj być realizowane w innym państwie i dla stwierdzenia, czy taki przypadek ma miejsce, należy odwołać się do konkretnej sytuacji handlowej. W tym stanie faktycznym nie można podzielić stanowiska podatnika.

Ponadto należy zauważyć, że w uzupełnieniu zażalenia wskazano, że pośrednik wyszukuje odbiorców na terenie Czech, następnie składa im ofertę Podatnika i pomaga im wypełnić druk zamówienia na stolarkę. Druk zamówienia podpisany przez kupującego wysyłany jest faksem do Podatnika osobiście przez kupującego lub przez pośrednika. Tak przedstawiony zakres czynności pośrednika jest inny niż w złożonym wniosku o udzielenie interpretacji. Nie może on być więc uwzględniony w niniejszym postępowaniu zażaleniowym. Rolą organu odwoławczego jest bowiem ocena zgodności z przepisami prawa podatkowego postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego wydanego podatnikowi w jego indywidualnej sprawie, przy czym zakres tej oceny ograniczony jest do stanu faktycznego przedstawionego w złożonym przez podatnika wniosku.

Również przywołane przez składającego zażalenie interpretacje organów podatkowych nie mogą być przedmiotem oceny w postępowaniu zażaleniowym, przy czym Dyrektor Izby Skarbowej zauważa, że zostały one udzielone w innym niż wynikający z wniosku stanie faktycznym.

Końcowo Dyrektor Izby Skarbowej informuje, że w stanie prawnym obowiązującym na dzień złożenia przez Podatnika wniosku jak i wydania postanowienia przez Naczelnika Urzędu Skarbowego właściwym do wydania indywidualnej interpretacji w zakresie postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz innych ratyfikowanych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej był Minister Finansów.

W tym stanie faktycznym i prawnym argumenty Podatnika zawarte w zażaleniu pozostają bez wpływu na stanowisko zajęte przez organ I instancji.

Decyzja niniejsza jest ostateczna.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl