BI/415-0407/05 - Opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym świadczenia otrzymanego przez podatnika będącego na emeryturze.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 stycznia 2006 r. Izba Skarbowa w Gdańsku BI/415-0407/05 Opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym świadczenia otrzymanego przez podatnika będącego na emeryturze.

DECYZJA

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po dokonaniu weryfikacji wydanego na wniosek Pana ... postanowienia Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni z dnia 11 maja 2005 r. Nr PW-2/4111/415-0020/I/13171/05 zawierającego pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

postanawia się z urzędu zmienić postanowienie organu pierwszej instancji.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 15 marca 2005 r. (uzupełnionym 11 kwietnia 2005 r.) podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że podatnik będąc na emeryturze w 2004 r. otrzymał od następcy prawnego byłego pracodawcy w ramach środków pochodzących ze sprzedaży ośrodka wypoczynkowego świadczenie pieniężne w wysokości 470 zł z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Zdaniem podatnika otrzymane świadczenie stanowi przychód podlegający opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10 % należności, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Postanowieniem z dnia 11 maja 2005 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził, że stanowisko przedstawione w przedmiotowym wniosku jest nieprawidłowe.

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku po dokonaniu weryfikacji przedmiotowego postanowienia stwierdza, co następuje:

Stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 - w wysokości 10 proc. należności.

Z powyższego wynika, że opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym podlegają wszelkie świadczenia, które były pracodawca ustanawia na rzecz emerytów lub rencistów z wyłączeniem zwolnionych przedmiotowo świadczeń wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 26 i pkt 38 ustawy. W przedstawionym stanie faktycznym podatnik będący emerytem otrzymał od następcy prawnego byłego pracodawcy świadczenie pieniężne. Tym samym wszelkie warunki wynikające z treści powołanego art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. do opodatkowania otrzymanego przez niego świadczenia zryczałtowanym podatkiem dochodowym zostały spełnione.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 26.07.1991 r. wolne od podatku są zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł. Z treści wniosku podatnika nie wynika, aby otrzymana przez niego w 2004 r. kwota 470 zł stanowiła zapomogę, o której mowa w tym przepisie.

Zgodnie z brzmieniem art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.

Treść art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 26.07.1991 r. wskazuje, iż nie wszystkie świadczenia pieniężne wypłacane emerytom są wolne od podatku dochodowego, a jedynie te wypłacane w zamian świadczeń rzeczowych, które są ich ekwiwalentem. Ekwiwalent w znaczeniu słownikowym to rzecz równa innej wartością, odpowiednik, równoważnik. Świadczeniami rzeczowymi zaś są świadczenia w naturze (nie w pieniądzu), tj. przykładowo paczki żywieniowe, bilety na imprezy sportowe, kulturalne, oświatowe, itp.

Z powołanego uregulowania wynika jednoznacznie, że otrzymane przez podatnika świadczenie pieniężne w wysokości 470 zł wypłacone w związku ze sprzedażą przez byłego pracodawcę (w tym wypadku jego prawnego następcę) ośrodka wypoczynkowego nie będzie korzystało z przedmiotowego zwolnienia, bowiem nie było odpowiednikiem czy równoważnikiem świadczenia rzeczowego.

Reasumując, w przedstawionym stanie faktycznym otrzymane w 2004 r. przez podatnika będącego na emeryturze świadczenie pieniężne w związku z łączącym go uprzednio z zakładem pracy stosunkiem pracy, podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% należności. Tym samym stanowisko podatnika przedstawione we wniosku należy uznać za prawidłowe.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl