BI/005/0994/03 - W którym roku podatkowym podatniczka, która dokonała zakupu w systemie ratalnym, będzie mogła odliczyć od podatku poniesione wydatki - w roku w którym została wystawiona faktura, czy też w roku spłaty całości zaciągniętego zobowiązania podatkowego?

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 30 stycznia 2004 r. Izba Skarbowa w Gdańsku BI/005/0994/03 W którym roku podatkowym podatniczka, która dokonała zakupu w systemie ratalnym, będzie mogła odliczyć od podatku poniesione wydatki - w roku w którym została wystawiona faktura, czy też w roku spłaty całości zaciągniętego zobowiązania podatkowego?

Stan faktyczny:

Podatniczka w październiku 2003 r. dokonała w systemie ratalnym zakupu i wymiany okien. Na potwierdzenie tego faktu posiada fakturę VAT wystawioną w październiku 2003 r. na całą sumę, pomimo że w 2003 roku spłaciła tylko część tej kwoty a pozostała część ceny ma zostać spłacona do końca 2004 roku.

Ocena prawna stanu faktycznego:

Stosownie do treści art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) - w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku - podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.

W myśl art. 27a ust. 3 pkt 2 ww. ustawy kwota, o którą zmniejsza się podatek nie może przekroczyć w każdym okresie trzech kolejnych lat, poczynając od dnia 1 stycznia 2003 r. - w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 - 19% kwoty poniesionych wydatków, nie więcej jednak niż:

a.

3% kwoty, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem ust. 2a, obowiązującej w pierwszym r. każdego okresu trzyletniego - jeżeli wydatki dotyczą budynków mieszkalnych lub wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, (w latach 2003-2005 kwota ta wynosi 5.670 zł)

b.

2,5% kwoty, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem ust. 2a, obowiązującej w pierwszym r. każdego okresu trzyletniego - jeżeli wydatki dotyczą lokali mieszkalnych (w latach 2003-2005 kwota ta wynosi 4.725 zł)

*

z tym że w razie zbiegu uprawnień do odliczeń z tytułu wydatków, o których mowa w lit. a) i b), łączna kwota odliczeń nie może przekroczyć kwoty limitu określonego w lit. a).

Stosownie do treści art. 27a ust. 5 ustawy zmniejszenie podatku na zasadach określonych w ust. 3 pkt 2 i w ust. 4 może być dokonane w r. podatkowym, w którym suma wydatków poniesionych przez podatnika od początku każdego okresu trzyletniego wynosi co najmniej 0,3% kwoty, o której mowa w ust. 2, obowiązującej w pierwszym roku tego okresu (minimalna kwota wydatków w latach 2003-2005 wynosi 567 zł).

W świetle zapisu art. 27a ust. 6 pkt 1 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wysokość wydatków na cele określone w ust. 1 ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie, z tym że wydatki poniesione na cele wymienione w ust. 1 pkt 1 ustala się na podstawie faktury wystawionej przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodu odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - na podstawie dowody tej wpłaty.

Rodzaje wydatków mieszczących się w zakresie ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego zawiera rozporządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. Nr 156, poz. 788).

W myśl postanowień § 1 tego rozporządzenia, za wydatki na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, uważa się wydatki poniesione na:

1.

zakup materiałów i urządzeń,

2.

zakup usług obejmujących:

a)

wykonanie ekspertyzy, opinii, projektu,

b)

transport materiałów i urządzeń,

c)

wykonawstwo robót,

3.

najem sprzętu budowlanego,

4.

opłaty administracyjne i inne opłaty wynikające z odrębnych przepisów, w związku z robotami określonymi w załącznikach do rozporządzenia.

Załącznik Nr 2 w pkt 1 wskazanego rozporządzenia w wykazie robót zaliczanych do remontu i modernizacji lokalu mieszkalnego wymienia remont, modernizację lub wykonanie nowych elementów okien, świetlików i drzwi.

Jak wynika z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego, Podatniczka poniosła wydatki na zakup i wymianę okien na potwierdzenie czego posiada fakturę VAT.

Zgodnie zaś z § 35 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268) faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, z zastrzeżeniem § 37, powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy,

2.

numery identyfikacji podatkowej albo numery tymczasowe sprzedawcy i nabywcy,

3.

dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT"; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży towarów o charakterze ciągłym,

4.

nazwę towaru lub usługi,

5.

jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług,

6.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto),

7.

wartość sprzedanych towarów lub wykonanych usług bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto),

8.

stawki podatku,

9.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatkowe i zwolnionych od podatku,

10.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatkowych,

11.

wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatkowych lub zwolnionych od podatku,

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie,

13.

czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.

Przedłożona przez Podatniczkę faktura na zakup i wymianę okien spełnia powyższe wymogi, zatem o ile pozostałe warunki nałożone przez ustawę umożliwiające skorzystanie z przedmiotowej ulgi zostały spełnione, to podstawę do odliczenia od podatku dochodowego od osób fizycznych wydatków ponoszonych z tytułu zakupu okien w 2003 roku stanowi faktura stwierdzająca poniesienie przez Podatniczkę wydatków z tego tytułu w pełnej wysokości wynikającej z faktury, nie zaś kwota faktycznie spłaconego zobowiązania w 2003 roku, zaciągniętego na sfinansowanie tychże wydatków. Źródło finansowania wydatków ponoszonych z tyt. ulgi remontowej (w tym przypadku jest to firma wykonująca zlecenie) pozostaje bowiem bez wpływu na możliwość ich odliczenia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Reasumując wydatki poniesione przez Podatniczkę w 2003 roku na zakup i montaż okien w systemie ratalnym, przy spełnieniu wszystkich wymogów ustawowych będą podlegały odliczeniu od podatku w ramach "ulgi remontowej" w 2003 roku, a nie w momencie spłaty zobowiązania finansowego zaciągniętego na pokrycie zakupu tych okien tj. częściowo w roku 2003 a częściowo w roku 2004.

Jednocześnie zauważa się, że jeżeli spółdzielnia mieszkaniowa - po przedłożeniu rachunku za zakup okien - dokona częściowego zwrotu kosztów ich zakupu i wymiany wówczas zgodnie z postanowieniami art. 27a ust. 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r.- w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku - jeżeli podatnik skorzystał z odliczeń od dochodu (przychodu) lub podatku z tytułów wydatków poniesionych na cele określone w ust. 1, a następnie po roku, w którym dokonano odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, z wyjątkiem gdy zwrócone kwoty zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu, do dochodu (przychodu) lub podatku należnego za rok, w którym zaistniały te okoliczności, dolicza się odpowiednio kwoty poprzednio odliczone.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl