BI/005-0403/04 - Ograniczenia kwotowe odliczeń od podstawy obliczenia podatku przy darowiznach na działalność charytatywną Kościoła Katolickiego. Kwalifikacja wpłat na działalność "Radia Maryja" i "Telewizji Trwam" jako wpłat na rzecz organizacji pożytku publicznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 lutego 2006 r. Izba Skarbowa w Gdańsku BI/005-0403/04 Ograniczenia kwotowe odliczeń od podstawy obliczenia podatku przy darowiznach na działalność charytatywną Kościoła Katolickiego. Kwalifikacja wpłat na działalność "Radia Maryja" i "Telewizji Trwam" jako wpłat na rzecz organizacji pożytku publicznego.

Stan faktyczny:

Podatnicy prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą w formie spółki jawnej realizują nieodpłatnie dostawy pieczywa i wyrobów ciastkarskich na rzecz Schroniska im. Brata Alberta i "Caritas-u" przy Parafii Kościoła Katolickiego.

Ponadto Podatnicy zamierzają dokonać wpłaty na działalność "Radia Maryja" lub "Telewizji Trwam".

Ocena prawna stanu faktycznego:

Ad 1)

Stosownie do treści art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.; w brzmieniu obowiązującym w 2004 r.) podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3 i art. 28-30, oraz art. 30a-30c stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1 i 2, 4, 4a-4e, ust. 5c, 6, 8, ust. 10-12 lub art. 24b ust. 1 i 2 lub art. 25, po odliczeniu kwot darowizn przekazanych na cele:

a. określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie, realizującym te cele,

b. kultu religijnego,

- w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż 350 zł.

W myśl dalszych postanowień zawartych w treści art. 26 ust. 5 ustawy z 26 lipca 1991 r. łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 9 nie może przekroczyć w roku podatkowym 350 zł (...). Zaś jeżeli przedmiotem darowizny są towary opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę darowizny uważa się wartość uwzględniającą należny podatek od towarów i usług. Przy określaniu wartości tych darowizn stosuje się odpowiednio art. 19 (art. 26 ust. 6 tej ustawy).

Zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego (Dz. U. Nr 96, poz. 873) działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez: osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego.

Przy czym sfera zadań publicznych, o której mowa w ustawie, obejmuje zadania w zakresie działalności charytatywnej (art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r.).

Uregulowanie zawarte w art. 55 ust. 7 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 29, poz. 154 z późn. zm.), stanowi, iż darowizny na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą są wyłączone z podstawy opodatkowania darczyńców podatkiem dochodowym (...), jeżeli kościelna osoba prawna przedstawi darczyńcy pokwitowanie odbioru oraz - w okresie dwóch lat od dnia przekazania darowizny - sprawozdanie o przeznaczeniu jej na tę działalność. W odniesieniu do darowizn na inne cele mają zastosowanie ogólne przepisy podatkowe. W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy osobami prawnymi są następujące terytorialne jednostki organizacyjne Kościoła, w tym m.in. parafie.

Z cytowanego przepisu wynika, iż darowizny na działalność charytatywno-opiekuńczą podlegają odliczeniu od dochodu przed opodatkowaniem - bez limitów jakie określa art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. - jednakże do wysokości podstawy opodatkowania. Darowizny te muszą zostać przekazane rzecz kościelnych osób prawnych wyszczególnionych w powołanej ustawie z dnia 17 maja 1989 r. Przy czym istotnym jest również, aby darczyńca przekazujący darowiznę otrzymał od obdarowanego potwierdzenie odbioru darowizny, zaś w okresie dwóch lat od dnia przekazania darowizny, otrzymał sprawozdanie od obdarowanego o przeznaczeniu otrzymanej kwoty na tę działalność.

Zatem, realizując nieodpłatne dostawy pieczywa i wyrobów ciastkarskich na rzecz Schroniska im. Brata Alberta i "Caritas-u" przy Parafii Kościoła Katolickiego darczyńcy mogą skorzystać z obniżenia dochodu przed opodatkowaniem podatkiem dochodowym o wartość przekazanej darowizny.

Ad 2)

Zgodnie z art. 27d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy wynikający z zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1, od dochodów uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 1, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-4, jeżeli podatnik w terminie od dnia 1 stycznia roku podatkowego, w którym składane jest zeznanie, do dnia złożenia tego zeznania, nie później jednak niż do dnia upływu terminu określonego dla złożenia zeznania, dokonał wpłaty na rzecz organizacji pożytku publicznego działającej na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego, zwanej dalej "organizacją pożytku publicznego". Zmniejszenie, o którym mowa w ust. 1, nie może przekroczyć kwoty dokonanej wpłaty, jednak nie więcej niż kwoty stanowiącej 1% podatku należnego, wykazanego w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1 (art. 27d ust. 2 ustawy z 26 lipca 1991 r.).

W myśl art. 27d ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zmniejszenie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się, jeżeli dokonane wpłaty:

1. zostały udokumentowane dowodem wpłaty na rachunek bankowy organizacji pożytku publicznego, z którego w szczególności wynika: imię i nazwisko oraz adres wpłacającego, kwota dokonanej wpłaty, nazwa organizacji pożytku publicznego, na rzecz której dokonana została wpłata,

2. nie zostały odliczone od dochodu na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 9 oraz od przychodu lub podatku na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Powołane przepisy wskazują, że jednym z warunków skorzystania ze zmniejszenia podatku należnego, o którym mowa w treści art. 27d ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. jest dokonanie wpłaty na rzecz organizacji pożytku publicznego działającej na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego.

Stosownie do treści art. 22 ust. 1 i 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie organizacja pozarządowa oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 2, wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego uzyskują status organizacji pożytku publicznego z chwilą wpisania do tego Rejestru informacji o spełnieniu wymagań, o których mowa w art. 20, na zasadach i w trybie określonych w ustawie z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 17, poz. 209 z późn. zm.). Organizacja pozarządowa inna niż wymieniona w ust. 1 oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 1, uzyskują status organizacji pożytku publicznego z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego, na zasadach i w trybie określonych w ustawie, o której mowa w ust. 1.

Z powyższego przepisu wynika zatem, że dla uznania określonego podmiotu za organizację pożytku publicznego niezbędne jest m.in. uzyskanie przez ten podmiot statusu organizacji pożytku publicznego poprzez dokonanie stosownego wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego.

Radio Maryja i Telewizja Trwam nie uzyskały takiego statusu, co wynika z wykazu organizacji pożytku publicznego Ministerstwa Sprawiedliwości zamieszczonego na stronie internetowej: http://opp.ms.gov.pl/opp/query.php (wykaz aktualny na dzień 26 września 2005 r.). Skoro zatem Radio Maryja i Telewizja Trwam nie są organizacjami pożytku publicznego wpisanymi do Krajowego Rejestru Sądowego, to wpłaty dokonane na ich rzecz nie stanowią podstawy do zmniejszenia kwoty należnego podatku dochodowego od osób fizycznych w sposób przewidziany w art. 27d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl