BI/005-0056/05 - Wydatki na fundusz remontowy, a koszty uzyskania przychodów

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 21 lipca 2005 r. Izba Skarbowa w Gdańsku BI/005-0056/05 Wydatki na fundusz remontowy, a koszty uzyskania przychodów

Pytanie podatnika

1) Czy opłata eksploatacyjna uiszczona na rzecz spółdzielni mieszkaniowej jest kosztem uzyskania przychodu w pełnej wysokości to jest łącznie z opłatą na fundusz remontowy, czy tez ulega pomniejszeniu o fundusz?

2) Czy wpłaty na fundusz remontowy podlegają odliczeniu w zeznaniu rocznym od należnego podatku?

Stan faktyczny:

W zakres prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wchodzi między innymi wynajem powierzchni mieszkalnych i użytkowych. Podatnik jest właścicielem spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, które wynajmuje. Podatnik z tego tytułu ponosi koszty związane z eksploatacją i utrzymaniem lokalu oraz wpłaty na fundusz remontowy.

Ocena prawna stanu faktycznego:

Ad. 1) Ustawodawca w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) ustanowił generalną zasadę, iż kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Treść powyższego przepisu w sposób jednoznaczny wskazuje, że kosztami uzyskania przychodów są wydatki, które łącznie spełniają następujące warunki:

pozostają w związku przyczynowo-skutkowym ze źródłem przychodów (zostały poniesione w celu jego osiągnięcia),

nie zostały wymienione w treści art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r.,

ich poniesienie udokumentowane jest w sposób nie budzący wątpliwości.

Generalnie należy przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodu są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów. Aby wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów należy zatem ocenić jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz możliwość osiągnięcia przychodu. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu - w okresie ponoszenia kosztów lub w przyszłości. W takim ujęciu kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim. Należy przy tym podkreślić, iż obowiązek jednoznacznego wykazania związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem, a przychodem uzyskanym z działalności - każdorazowo spoczywa na podatniku.

W odniesieniu zatem do przedstawionego przez podatniczka stanu faktycznego oraz do obowiązującego stanu prawnego możliwe jest uznanie za koszt uzyskania przychodów z tytułu najmu mieszkania wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem lokalu a w tym wpłaty na fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej.

Ad.2) Stosownie do treści art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. - w brzmieniu obowiązującym w 2003 r.- podatek dochodowy (...) zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.

Przy czym odliczenie stosuje się jeśli zgodnie z art. 27a ust. 7pkt 1 tej ustawy wydatki te nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Zatem jeżeli podatnik nie zaliczy w koszty prowadzonej działalności gospodarczej wydatków z tytułu wpłat na fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej wówczas może wydatki te odliczyć od podatku w zeznaniu rocznym.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl