BD-F/415-31/06/Z - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów uzyskanych w związku z zatrudnieniem na podstawie umowy o pracę przy realizacji zadań związanych z programem współfinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 sierpnia 2006 r. Izba Skarbowa w Poznaniu BD-F/415-31/06/Z Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów uzyskanych w związku z zatrudnieniem na podstawie umowy o pracę przy realizacji zadań związanych z programem współfinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Pismem z dnia 2 marca 2006 r. podatniczka zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego Poznań-Winogrady o interpretację zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Zapytanie dotyczyło kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów uzyskanych w związku z zatrudnieniem na podstawie umowy o pracę przy realizacji zadań związanych z programem współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Z przedstawionego w przedmiotowym wniosku stanu faktycznego wynika, że podatniczka dnia 1 marca 2004 r. zawarła umowę o pracę z Wojewódzkim Urzędem Pracy. W ramach powyższego stosunku pracy od dnia 1 maja 2004 r. podatniczka jest zatrudniona w ramach projektów: Pomoc Techniczna - Wsparcie zarządzania SPO RZL, które w 75% współfinansowane są z Europejskiego Funduszu Społecznego.

W ocenie podatniczki, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, ta część dochodów ze stosunku pracy, która jest finansowana ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż ma w tym przypadku zastosowanie zwolnienie określone w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Organ podatkowy pierwszej instancji, w oparciu o przedstawiony przez stronę stan faktyczny, postanowieniem z dnia 16 maja 2006 r. uznał stanowisko podatniczki za nieprawidłowe. W ocenie Naczelnika Urzędu Skarbowego Poznań-Winogrady, aby otrzymane przez podatniczkę wynagrodzenie z tyt. stosunku pracy podlegało zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych, musi być wypłacane bezpośrednio ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W dniu 9 czerwca 2006 r. (data wpływu) podatniczka złożyła zażalenie. W jej ocenie forma rozliczeń finansowych w ramach SPO RZL angażujących środki Europejskiego Funduszu Społecznego ma wyłącznie charakter techniczny, wynikający z procedur unijnych, a tym samym nie może mieć wpływu na zastosowanie przedmiotowego zwolnienia. Ponadto w ocenie podatniczki zażalenie zasługuje na uwzględnienie z uwagi na pozytywne interpretacje wydane przez Ministerstwo Finansów oraz inne organy skarbowe.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu po rozpatrzeniu zażalenia stwierdza, co następuje:

Zgodnie z brzmieniem art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Wniosek, o którym mowa w § 1, składa się do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, (...). Składając wniosek, podatnik, (...) jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie (§ 2 cyt. art.).Z powyższego wynika, że podany we wniosku stan faktyczny stanowi jedyną, faktyczną podstawę udzielonej interpretacji i tym samym wyznacza granice, w jakich interpretacja ta będzie mogła wywołać określone w ustawie skutki prawne.

W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sytuacji nie mają zastosowania określone w ustawie - Ordynacja podatkowa przepisy dotyczące postępowania podatkowego, a w szczególności te dotyczące dowodów. Zauważyć bowiem należy, że wniosek podatnika skierowany do organu podatkowego w trybie omawianego przepisu art. 14a nie wszczyna postępowania podatkowego określonego w Dziale IV (Postępowanie podatkowe) omawianej ustawy. Tym samym organy podatkowe nie są zobligowane do prowadzenia postępowania mającego na celu zebranie i rozpatrzenie materiału dowodowego. A zatem kluczowe znaczenie dla prawidłowego rozstrzygnięcia ma właściwe i wyczerpujące przedstawienie przez podatnika stanu faktycznego sprawy.

Mając na względzie powyższe rozważania stwierdzić należy, że stosownie do treści art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21 i 52 (...).

Dochodem ze źródła przychodów jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. W wyżej cytowanej ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wymieniono w art. 10 ust. 1 źródła przychodów, do których między innymi w pkt 1 zaliczono także stosunek pracy.

Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 46 cyt. ustawy, wolne od podatku dochodowego są do-chody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a)

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b)

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z powyższego przepisu wynika, że zwolnienie od podatku ma zastosowanie tylko wtedy, gdy spełnione zostaną łącznie następujące przesłanki:

-

wynagrodzenia osób zatrudnionych finansowane są ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz

-

osoby te realizują bezpośrednio cel programu.

Ponadto aby uznać otrzymywane przez podatnika wynagrodzenie za wolne od podatku dochodowego, winno ono pochodzić z rachunku beneficjenta (bezpośredniego wykonawcy), na którym ulokowane są wyłącznie środki pomocowe, a zatem musi ono pochodzić wprost ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a nie z jakichkolwiek środków będących w dyspozycji pracodawcy. W tym miejscu należy podkreślić, że zgodnie z utrwalonym w orzecznictwie sądowo-administracyjnym poglądem przepisy dotyczące wszelkiego rodzaju ulg i zwolnień podatkowych, jako odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania, powinny być interpretowane ściśle, w oparciu o wykładnię gramatyczną przepisów ustawy, z wyłączeniem wykładni rozszerzającej. Uwzględniając zatem powyższe uregulowania prawne należy stwierdzić, że do dochodu uzyskanego ze stosunku pracy będzie miało zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w prze-pisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem, że wynagrodzenie to otrzymywane jest w związku z umową o pracę zawartą z podmiotem, który pierwszy otrzymał środki z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a której przedmiotem jest bezpośrednia realizacja celu programu i pochodzą wprost ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Z przedstawionego przez podatniczkę stanu faktycznego niniejszej sprawy wynika jedynie, że podatniczka jest zatrudniona w Wojewódzkim Urzędzie Pracy i w ramach stosunku pracy wykonuje zadania związane z realizacją zadań, które w 75% finansowane są ze środków Unii Europejskiej.

Jednakże z wniosku strony nie wynikają inne (tj. wyżej wskazane) istotne dla sprawy kwestie mające wpływ na ewentualne zastosowanie przedmiotowego zwolnienia. W świetle powyższego, jeśli uprawniające do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunki nie są spełnione, to dochód ze stosunku pracy podlega opodatkowaniu według zasad wynikających z powołanej wyżej ustawy podatkowej.

W kwestii załączonych do zażalenia pism Naczelników Urzędów Skarbowych oraz pisma Ministerstwa Finansów z dnia 23 listopada 2004 r. stwierdzić należy, że stanowią one odpowiedzi w konkretnej sprawie, w oparciu o indywidualny stan faktyczny i dlatego nie mogą mieć wpływu na rozstrzygnięcie przedmiotowej sprawy.

Interpretacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym w dniu jej sporządzenia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl