BD-F/415-1/06/z - Ustalenie momentu nabycia nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 lutego 2006 r. Izba Skarbowa w Poznaniu BD-F/415-1/06/z Ustalenie momentu nabycia nieruchomości.

Podatnicy wnioskiem z dnia 7 listopada 2005 r. zwrócili się do Naczelnika Urzędu Skarbowego Poznań-Winogrady o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że podatnicy od 14 lipca 1982 r. byli właścicielami działki na zasadach współwłasności małżeńskiej. Działka, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy, przeznaczona została pod tereny zieleni ochronnej wzdłuż cieku wodnego stanowiącego własność Gminy. Jak wynika z uchwały Zarządu Gminy, nabycie przedmiotowej działki miało pozwolić Gminie na docelowe zagospodarowanie terenu na cele publiczne. W protokole uzgodnień sporządzonym w dniu 1 października 2002 r. podatnicy wyrazili zgodę na zamianę przedmiotowej działki na działkę zaoferowaną im przez Wójta Gminy. Następnie w dniu 12 grudnia 2002 r. dokonano zamiany działek w trybie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543).

Wnioskujący wyrazili pogląd, iż sprzedając uzyskaną w drodze zamiany działkę po upływie trzech lat od momentu zamiany, nie mają obowiązku zapłaty 10% zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu sprzedaży nieruchomości.

Organ podatkowy pierwszej instancji nie zgodził się ze stanowiskim podatników i postanowieniem wyjaśnił, że sprzedaż nieruchomości zamiennej dokonana przed upływem 5 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło nabycie, czyli przed 31 grudnia 2007 r. podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym pdatkiem dochodowym.

Na postanowienie to Podatnicy złożyli zażalenie, w którym zarzucają naruszenie art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, który mówi, że Polska jest demokratycznym państwem prawnym, urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu po rozpatrzeniu zażalenia stwierdza co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłem przychodu jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W świetle cytowanego wyżej przepisu, w przedmiotowej sprawie kwestią sporną jest ustalenie momentu nabycia nieruchomości, która następnie została przez właścicieli sprzedana.

Jak wynika z przedłożonego przez podatników aktu notarialnego umowy zamiany zawartej w dniu 12 grudnia 2002 r. pomiędzy Podatnikami a Wójtem Gminy, zamiany gruntów dokonano w trybie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543). W myśl art. 112 ust. 2 tej ustawy, wywłaszczenie nieruchomości polega na pozbawieniu albo ograniczeniu, w drodze decyzji, prawa własności, prawa użytkowania wieczystego lub innego prawa rzeczowego na nieruchomości. Wywłaszczenie własności nieruchomości lub innych praw do nieruchomości następuje za odszkodowaniem na rzecz osoby wywłaszczonej odpowiadającym wartości tych praw (art. 128 cyt. ustawy). Zgodnie zaś z art. 114 tejże ustawy, wszczęcie postępowania wywłaszczeniowego należy poprzedzić rokowaniami o nabycie w drodze umowy praw do nieruchomości. W trakcie prowadzenia rokowań może być zaoferowana nieruchomość zamienna. Kwestię tę reguluje przepis art. 131, który stanowi, że w ramach odszkodowania właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu wywłaszczonej nieruchomości może być przyznana, za jego zgodą, odpowiednia nieruchomość zamienna, zaś różnicę między wysokością ustalonego odszkodowania a wartością nieruchomości zamiennej wyrównuje się przez dopłatę pieniężną.

W niniejszej sprawie, w drodze rokowań pomiędzy właścicielami działki przeznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na cele publiczne a Wójtem Gminy ustalono, że Podatnicy przyjmą w ramach odszkodowania inną działkę zaoferowaną im przez Gminę. Różnicę w wartości obu działek wyrównano w ten sposób, że Podatnicy dopłacili na konto Gminy kwotę 500 zł.

Z treści aktu notarialnego (§ 4), zgodnie z przepisem art. 112 ustawy o gospodarce nieruchomościami wynika, że zamiany dokonano w ten sposób, że Gmina nabyła wyłączną własność nieruchomość stanowiącej działkę należącą wcześniej do Podatników, zaś Podatnicy nabyli na prawach wspólności ustawowej na wyłączną własność działkę należącą wcześniej do Gminy.

Zatem bezsporne jest, że nabycie przez podatników działki zamiennej nastąpiło w drodze umowy zamiany w dniu 12 grudnia 2002 r. Jeśli więc sprzedaż działki nastąpiła w roku 2005, tj. przed upływem 5 lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło nabycie, to stanowi ona źródło przychodu podlegające zgodnie z art. 28 ustawy - o podatku dochodowym od osób fizycznych, 10% zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu.

W świetle powyższych rozważań, argumenty podaników jakoby organ podatkowy pierwszej instancji naruszył konstytucyjną zasadę demokratycznego państwa prawa, urzeczywistniającego zasady sprawiedliwości społecznej, należy uznać za bezzasadne. Podatnicy dokonali zamiany działki na mocy obowiązujących przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami i nabyli własność gruntu z chwilą dokonania zamiany. Z kolei na podstawie przepisów prawa podatkowego, organ pierwszej instancji stwierdził, że sprzedaż nieruchomości dokonana przez podatników przed upływem pięciu lat od końca roku, w którym nastąpiło nabycie podlega opodatkowaniu. Zarówno nabycie zamiennej działki, jak i opodatkowanie sprzedaży tej działki nastąpiło na podstawie i w granicach obowiązujących przepisów prawa.

Wskazana przez podatników zasada konstytucyjna wytycza kierunki działania i stanowi nakaz dla całego aparatu państwowego, w tym aparatu skarbowego, by jego działalność służyła realizacji tej zasady. W demokratycznym państwie prawa przepisy prawa są wytyczną do działania zarówno dla organów państwowych jak i dla społeczeństwa. Realizując tę właśnie zasadę, jak również zasadę wyrażoną w art. 120 ustawy - Ordynacja podatkowa, w myśl której organy podatkowe działają na podstawie przepisów prawa, organ podatkowy pierwszej instancji przeanalizował stany faktyczny przedstawiony przez podatników oraz przedłożone przez nich dokumenty. Tak dokonana analiza stanowiła podstawę dla dokonania interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego mających zastosowanie w indywidualnej sprawie.

Podsumowując, organ podatkowy drugiej instancji stwierdza, iż rozstrzygnięcie dokonane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego Poznań-Winogrady jest prawidłowe.

Niniejsza interpretacja prawa podatkowego została wydana w oparciu o przedstawiony przez wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujący w dniu jej wydania stan prawny.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl