BC3/033/455/JŁ/05/994 - Numer Identyfikacji Podatkowej

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 sierpnia 2005 r. Ministerstwo Finansów BC3/033/455/JŁ/05/994 Numer Identyfikacji Podatkowej

W odpowiedzi na pismo ROW/ws/rz-823/3795/05 z 14 lipca br., dotyczące problematyki uznawania podatku VAT za koszt kwalifikowany Działania 2.3. "Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego realizowanego w ramach SPO Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004 -- 2006" uprzejmie informuję o podtrzymaniu stanowiska, wyrażonego w piśmie BC2/033/168/JO/05/859 z dnia 30 czerwca br., zgodnie z którym projekty realizowane w ramach SPO rolniczego mogą być wdrażane zarówno przez jednostki samorządu terytorialnego- j.s.t. (jako beneficjentów SPO) i przez jednostki organizacyjne jednostek samorządu terytorialnego (jako jednostki obsługujące beneficjentów SPO).

Przysługująca j.s.t. oraz jednostkom organizacyjnym j.s.t możliwość realizacji inwestycji w ramach SPO rolniczego pozostaje jednak niezależna od prawa tych podmiotów do uznawania podatku VAT za koszt kwalifikowany. Zgodnie z Zasadą 7 Rozporządzenia Komisji (WE) 448/2004 (Dz. Urz. WE L 72, 11.3.2004), uprawnienie do kwalifikacji tego podatku jest uzależnione od braku możliwości do jego odzyskania. W świetle polskich przepisów, podatek VAT będzie mógł stanowić koszt kwalifikowany, m.in. jeżeli podmiot realizujący współfinansowane przedsięwzięcie nie będzie miał statusu podatkowego podatnika podatku VAT, zatem nie będzie mógł go odzyskać.

Uprawnienie do kwalifikacji podatku VAT, w świetle § 4 ust. 4 Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 grudnia 2004 r. w sprawie trybu składania i wzoru wniosku o dofinansowanie realizacji projektu w ramach SPO "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004 - 2006" w zakresie działania "Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego" (Dz. U. Nr 284, poz. 2846 z późn. zm.), przysługuje j.s.t., jako podmiotom, które ze względu na brak statusu podatnika podatku VAT oraz brak możliwości jego uzyskania, nie mają prawa do odliczenia tego podatku ani jego zwrotu. W związku z powyższym uprzejmie informują, iż podzielam pogląd wyrażony w piśmie Pana Ministra, zgodnie z którym podatek VAT będzie mógł stanowić koszt kwalifikowany, po spełnieniu warunków wprowadzonych na mocy § 4 ust. 4 ww. Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi tj. po przedstawieniu przez j.s.t. realizującą działania w ramach SPO rolniczego zaświadczenia z Urzędu Skarbowego o nieposiadaniu przez nią statusu podatnika podatku VAT.

Podzielam również pogląd, iż w przypadku gmin, które przedłożyły wniosek o dofinansowanie realizacji projektu i nie posiadają numeru NIP, faktury, rachunki i inne dowody dokonanych płatności mogą być wystawiane na urząd gminy, z tym. że VAT w takim przypadku nie będzie stanowił kosztu kwalifikowalnego dla beneficjenta.

Jednocześnie pragnę zauważyć, iż praktyka ubiegania się przez j.s.t. o nadanie numeru NIP w celu uzyskania statusu beneficjenta SPO rolniczego nie zasługuje na aprobatę. Wprowadza ona do systemu podatkowego zbędną komplikację, polegającą na sztucznym występowaniu w obrocie prawnym dwóch podatników: j.s.t. oraz jednostki organizacyjnej j.s.t. Jednostki samorządu terytorialnego nie posiadają własnych struktur organizacyjnych, a nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem swoich jednostek organizacyjnych (np. urzędów). Urzędy te zapewniają realizację zadań j.s.t. i ich obsługę techniczno -organizacyjną (np. odprowadzanie składek ZUS, rozliczanie się z podatków, zawieranie umów). Tym samym, praktyka Urzędów Skarbowych, polegająca na odmawianiu nadawania gminom numerów NIP, zgodna z pismem Ministra Finansów PPI-062-10/OP/BM6-138/2005 z dnia 2 marca 2005 r. oraz pismem OS5-065-171-MG/2633/05 z dnia 18 maja 2005 r., jest prawidłowa.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że Ministerstwo Finansów podjęło działania zmierzające do nowelizacji ustaw regulujących zagadnienia ustroju samorządu terytorialnego. Należy się spodziewać, iż jednym ze skutków nowelizacji będzie doprecyzowanie zagadnień związanych z podatkowym statusem j.s.t. oraz jednostek organizacyjnych j.s.t.

Opublikowano: www.poznan.rio.gov.pl