B.KO.INT.3120-1/2010
Pismo z dnia 27 lipca 2010 r. Urząd Miasta w Opolu B.KO.INT.3120-1/2010
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14j w zw. z art. 14b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 nr 8, poz. 926 z poz. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 31 marca 2010 r. w sprawie udzielenia interpretacji indywidualnej zdarzenia przyszłego z zakresu ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 225, poz. 1635 z późn. zm.).
POSTANAWIAM
* uznać stanowisko strony w sprawie zdarzenia przyszłego z zastrzeżeniem, że gdy zmiana funkcjonowania instalacji ma charakter istotny lub nieistotny (w myśl stanowiska zainteresowanego) - ale dotyczy zmiany rodzaju działalności lub terminu, uzasadnione będzie stosowanie stawki określonej w ust. 46 części III załącznika do ustawy o opłacie skarbowej.
UZASADNIENIE
... w trybie przewidzianym ustawą skierował do Prezydenta Miasta Opola pisemny wniosek z dnia 31 marca 2010 r. w przedmiocie wydania interpretacji prawa podatkowego wskazując opis zdarzenia przyszłego oraz przedstawiając swoje stanowisko
w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego.
Strona zadaje pytanie:
W jakiej wysokości wnioskodawca winien wnieść opłatę skarbową za wydanie pozwolenia, decyzji zmieniającej pozwolenie zintegrowane jako nieistotna lub istotna zmiana?
Strona przedstawia opis zdarzenia przyszłego:
Ustawa - Prawo ochrony środowiska przewiduje zmiany pozwoleń zintegrowanych, jeżeli w tej instalacji następują zmiany:
nieistotne w sposobie funkcjonowania instalacji,
istotne w funkcjonowaniu instalacji.
Zmiany nieistotne w instalacji mogą być związane ze sposobem funkcjonowania instalacji i polegać np. na zwiększeniu i/lub zmniejszeniu ilości wytwarzanych odpadów, dodaniu nowych kodów odpadów, na wprowadzeniu zmian w wielkości dopuszczalnej emisji substancji do powietrza, na zmianie lokalizacji punktów monitoringowych emisji substancji do powietrza czy zmianie w ilościach i rodzajach energii, paliw i surowców.
Natomiast zmiana istotna pozwolenia rozumiana będzie jako zmiana sposobu jej funkcjonowania lub jej rozbudowa, która może powodować znaczące zwiększenie negatywnego oddziaływania na środowisko.
W takich przypadkach przepisy prawa materialnego przewidują wydanie decyzji zmieniającej pozwolenie zintegrowane w oparciu o art. 192, 211, 214 i 215 ustawy - Prawo ochrony środowiska i ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego.
Zatem zmiany pozwoleń zintegrowanych nie będą dotyczyć ani przedłużenia terminu ważności, ani rozszerzenia zakresu działalności, o czym mowa w części III pkt 46 pkt 1 załącznika) do ustawy o opłacie skarbowej.
Strona formułuje swoje stanowisko:
Zakres wnioskowanych zmian w instalacji, będący przyczyną wydania decyzji zmieniającej pozwolenie zintegrowane (istotnej lub nieistotnej), nie będzie dotyczył ani przedłużenia terminu ważności pozwolenia, ani rozszerzenia zakresu działalności instalacji, w ocenie nie ma podstaw do obligowania prowadzącego instalację do uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości określonej w części III pkt 46 pkt 1 załącznika) do ustawy o opłacie skarbowej, tj. 50% stawki określonej od pozwolenia, czyli odpowiednio 1005,50 zł lub 253 zł W tej sytuacji uzasadnione wydaje się stosowanie stawki 10 zł, zgodnie z częścią I pkt 53 załącznika do ustawy o opłacie skarbowej o treści: decyzja inna niż wymieniona w niniejszym załączniku, do której mają zastosowanie przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
Stan faktyczny został ustalany na podstawie wniosku o interpretację prawa podatkowego z dnia 31 marca 2010 r.
W stanowisku oceny zdarzenia przyszłego zainteresowany wskazał, iż w związku ze zmianą pozwolenia zintegrowanego w formie decyzji nie obejmującej przedłużenia terminu ważności pozwolenia, ani rozszerzenia zakresu działalności instalacji w jego ocenie nie znajdą zastosowania przepisy ustawy określające stawkę za zmianę pozwolenia - w III części złącznika do ustawy o opłacie skarbowej ust. 46 pkt 1 i wobec powyższego uzasadnione wydaje się zastosowanie stawki opłaty skarbowej odnoszącej się do decyzji innej, niż wymieniona w załączniku do ustawy o opłacie skarbowej, do której mają zastosowanie przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego - określonej w ust. 53 części I załącznika). Jednocześnie należy wskazać, iż zainteresowany nie wskazał zakresu zmiany treści decyzji w sprawie pozwolenia zintegrowanego jakie wiąże z przedstawionym przez siebie stanowiskiem w zakresie zastosowania stawki, o której mowa a ust. 53 części I załącznika) do ustawy o opłacie skarbowej.
Organ ochrony środowiska na podstawie przepisów ustawy o ochronie środowiska udziela pozwolenia zintegrowanego w formie decyzji administracyjnej wydawanej w trybie regulowanym przepisami kodeksu postępowania administracyjnego.
Przepisy art. 211 ustawy - Prawo ochrony środowiska określą iż:
Pozwolenie zintegrowane powinno spełniać wymagania określone dla pozwoleń, o których mowa w art. 181 ust. 1 pkt 2-4, oraz pozwolenia wodnoprawnego na pobór wód.
Pozwolenie zintegrowane powinno także określać, w odniesieniu do instalacji wymagającej pozwolenia zintegrowanego:
rodzaj prowadzonej działalności,
sposoby osiągania wysokiego poziomu ochrony środowiska jako całości,
sposoby ograniczania oddziaływań transgranicznych na środowisko,
wielkość emisji hałasu wyznaczoną dopuszczalnymi poziomami hałasu poza zakładem, wyrażonymi wskaźnikami hałasu LAeq D i LAeq N, w odniesieniu do rodzajów terenów, o których mowa w art. 113 ust. 2 pkt 1, oraz rozkład czasu pracy źródeł hałasu dla doby, wraz z przewidywanymi wariantami,
ilość, stan i skład ścieków, o ile ścieki nie będą wprowadzane do wód lub do ziemi,
ilość wykorzystywanej wody, o ile nie zachodzą warunki, o których mowa w art. 202 ust. 6,
sposoby zapobiegania występowaniu i ograniczania skutków awarii oraz wymóg informowania o wystąpieniu awarii, jeżeli nie dotyczy to zakładów, o których mowa w art. 248 ust. 1,
sposoby postępowania w przypadku zakończenia eksploatacji instalacji, w tym sposoby usunięcia negatywnych skutków powstałych w środowisku w wyniku prowadzonej eksploatacji, gdy są one przewidywane,
sposoby zapewnienia efektywnego wykorzystania energii.
Jeżeli spełnienie wymagań najlepszych dostępnych technik wiąże się z realizacją działań w okresie, na jaki ma być wydane pozwolenie, określając w pozwoleniu warunki, o których mowa w art. 188 ust. 3 pkt 3, ustala się harmonogram realizacji działań w okresie obowiązywania pozwolenia; w przypadku konieczności realizacji określonego działania w okresie dłuższym niż rok w pozwoleniu określa się etapy tego działania w okresach nie dłuższych niż roczne oraz terminy realizacji tych etapów.
W przypadku gdy strona zamierza dokonać zmian w funkcjonowaniu instalacji objętej pozwoleniem zintegrowanym - na żądanie organu ochrony środowiska zobowiązana jest do złożenia wniosku o zmianę decyzji w sprawie pozwolenia zintegrowanego w trybie art. 214 lub art. 215 ustawy prawo ochrony środowiska.
W związku ze złożeniem wniosku o zmianę decyzji w sprawie pozwolenia zintegrowanego - wnioskodawca zobowiązany jest m.in. do poniesienia opłaty skarbowej w związku ze zmianą decyzji.
Stawki opłat skarbowych określa ustawa o opłacie skarbowej poprzez wyliczenie stawek w załączniku do tej ustawy w zależności od czynności urzędowych podejmowanych przez organ administracji.
W ocenie opiniującego w przypadku, gdy zakres wnioskowanych zmian decyzji o pozwoleniu zintegrowanym obejmującym instalację nie dotyczy rodzaju działalności, o której mowa w art. 211 ust. 2 pkt 1 ustawy - Prawo ochrony środowiska lub/i nie dotyczy terminu na jaki zostało udzielone pozwolenie zintegrowane nie mogą znaleźć zastosowania stawki określone w ust. 46) III części załącznika do ustawy o opłacie skarbowej. Uzasadnione natomiast będzie w przedstawionym powyżej stanie prawnym zastosowanie stawki określonej w ust. 53 części I załącznika do ustawy o opłacie skarbowej - a to stawki od decyzji innej, niż wymieniona w załączniku, do której mają zastosowanie przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego w wysokości 10 zł.
Biorąc pod uwagę powyższe organ podatkowy postanawia jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia. Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej.
Na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu za pośrednictwem Prezydenta Miasta Opola w terminie 7 dni od daty doręczenia.