B.KO.INT.3120-1/2010

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lipca 2010 r. Urząd Miasta w Opolu B.KO.INT.3120-1/2010

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14j w zw. z art. 14b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 nr 8, poz. 926 z poz. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 31 marca 2010 r. w sprawie udzielenia interpretacji indywidualnej zdarzenia przyszłego z zakresu ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 225, poz. 1635 z późn. zm.).

POSTANAWIAM

* uznać stanowisko strony w sprawie zdarzenia przyszłego z zastrzeżeniem, że gdy zmiana funkcjonowania instalacji ma charakter istotny lub nieistotny (w myśl stanowiska zainteresowanego) - ale dotyczy zmiany rodzaju działalności lub terminu, uzasadnione będzie stosowanie stawki określonej w ust. 46 części III załącznika do ustawy o opłacie skarbowej.

UZASADNIENIE

... w trybie przewidzianym ustawą skierował do Prezydenta Miasta Opola pisemny wniosek z dnia 31 marca 2010 r. w przedmiocie wydania interpretacji prawa podatkowego wskazując opis zdarzenia przyszłego oraz przedstawiając swoje stanowisko

w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego.

Strona zadaje pytanie:

W jakiej wysokości wnioskodawca winien wnieść opłatę skarbową za wydanie pozwolenia, decyzji zmieniającej pozwolenie zintegrowane jako nieistotna lub istotna zmiana?

Strona przedstawia opis zdarzenia przyszłego:

Ustawa - Prawo ochrony środowiska przewiduje zmiany pozwoleń zintegrowanych, jeżeli w tej instalacji następują zmiany:

1)

nieistotne w sposobie funkcjonowania instalacji,

2)

istotne w funkcjonowaniu instalacji.

Zmiany nieistotne w instalacji mogą być związane ze sposobem funkcjonowania instalacji i polegać np. na zwiększeniu i/lub zmniejszeniu ilości wytwarzanych odpadów, dodaniu nowych kodów odpadów, na wprowadzeniu zmian w wielkości dopuszczalnej emisji substancji do powietrza, na zmianie lokalizacji punktów monitoringowych emisji substancji do powietrza czy zmianie w ilościach i rodzajach energii, paliw i surowców.

Natomiast zmiana istotna pozwolenia rozumiana będzie jako zmiana sposobu jej funkcjonowania lub jej rozbudowa, która może powodować znaczące zwiększenie negatywnego oddziaływania na środowisko.

W takich przypadkach przepisy prawa materialnego przewidują wydanie decyzji zmieniającej pozwolenie zintegrowane w oparciu o art. 192, 211, 214 i 215 ustawy - Prawo ochrony środowiska i ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego.

Zatem zmiany pozwoleń zintegrowanych nie będą dotyczyć ani przedłużenia terminu ważności, ani rozszerzenia zakresu działalności, o czym mowa w części III pkt 46 pkt 1 załącznika) do ustawy o opłacie skarbowej.

Strona formułuje swoje stanowisko:

Zakres wnioskowanych zmian w instalacji, będący przyczyną wydania decyzji zmieniającej pozwolenie zintegrowane (istotnej lub nieistotnej), nie będzie dotyczył ani przedłużenia terminu ważności pozwolenia, ani rozszerzenia zakresu działalności instalacji, w ocenie nie ma podstaw do obligowania prowadzącego instalację do uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości określonej w części III pkt 46 pkt 1 załącznika) do ustawy o opłacie skarbowej, tj. 50% stawki określonej od pozwolenia, czyli odpowiednio 1005,50 zł lub 253 zł W tej sytuacji uzasadnione wydaje się stosowanie stawki 10 zł, zgodnie z częścią I pkt 53 załącznika do ustawy o opłacie skarbowej o treści: decyzja inna niż wymieniona w niniejszym załączniku, do której mają zastosowanie przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.

Stan faktyczny został ustalany na podstawie wniosku o interpretację prawa podatkowego z dnia 31 marca 2010 r.

W stanowisku oceny zdarzenia przyszłego zainteresowany wskazał, iż w związku ze zmianą pozwolenia zintegrowanego w formie decyzji nie obejmującej przedłużenia terminu ważności pozwolenia, ani rozszerzenia zakresu działalności instalacji w jego ocenie nie znajdą zastosowania przepisy ustawy określające stawkę za zmianę pozwolenia - w III części złącznika do ustawy o opłacie skarbowej ust. 46 pkt 1 i wobec powyższego uzasadnione wydaje się zastosowanie stawki opłaty skarbowej odnoszącej się do decyzji innej, niż wymieniona w załączniku do ustawy o opłacie skarbowej, do której mają zastosowanie przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego - określonej w ust. 53 części I załącznika). Jednocześnie należy wskazać, iż zainteresowany nie wskazał zakresu zmiany treści decyzji w sprawie pozwolenia zintegrowanego jakie wiąże z przedstawionym przez siebie stanowiskiem w zakresie zastosowania stawki, o której mowa a ust. 53 części I załącznika) do ustawy o opłacie skarbowej.

Organ ochrony środowiska na podstawie przepisów ustawy o ochronie środowiska udziela pozwolenia zintegrowanego w formie decyzji administracyjnej wydawanej w trybie regulowanym przepisami kodeksu postępowania administracyjnego.

Przepisy art. 211 ustawy - Prawo ochrony środowiska określą iż:

1.

Pozwolenie zintegrowane powinno spełniać wymagania określone dla pozwoleń, o których mowa w art. 181 ust. 1 pkt 2-4, oraz pozwolenia wodnoprawnego na pobór wód.

2.

Pozwolenie zintegrowane powinno także określać, w odniesieniu do instalacji wymagającej pozwolenia zintegrowanego:

1)

rodzaj prowadzonej działalności,

2)

sposoby osiągania wysokiego poziomu ochrony środowiska jako całości,

3)

sposoby ograniczania oddziaływań transgranicznych na środowisko,

3a)

wielkość emisji hałasu wyznaczoną dopuszczalnymi poziomami hałasu poza zakładem, wyrażonymi wskaźnikami hałasu LAeq D i LAeq N, w odniesieniu do rodzajów terenów, o których mowa w art. 113 ust. 2 pkt 1, oraz rozkład czasu pracy źródeł hałasu dla doby, wraz z przewidywanymi wariantami,

3b)

ilość, stan i skład ścieków, o ile ścieki nie będą wprowadzane do wód lub do ziemi,

3c)

ilość wykorzystywanej wody, o ile nie zachodzą warunki, o których mowa w art. 202 ust. 6,

4)

sposoby zapobiegania występowaniu i ograniczania skutków awarii oraz wymóg informowania o wystąpieniu awarii, jeżeli nie dotyczy to zakładów, o których mowa w art. 248 ust. 1,

5)

sposoby postępowania w przypadku zakończenia eksploatacji instalacji, w tym sposoby usunięcia negatywnych skutków powstałych w środowisku w wyniku prowadzonej eksploatacji, gdy są one przewidywane,

6)

sposoby zapewnienia efektywnego wykorzystania energii.

2a.

Jeżeli spełnienie wymagań najlepszych dostępnych technik wiąże się z realizacją działań w okresie, na jaki ma być wydane pozwolenie, określając w pozwoleniu warunki, o których mowa w art. 188 ust. 3 pkt 3, ustala się harmonogram realizacji działań w okresie obowiązywania pozwolenia; w przypadku konieczności realizacji określonego działania w okresie dłuższym niż rok w pozwoleniu określa się etapy tego działania w okresach nie dłuższych niż roczne oraz terminy realizacji tych etapów.

W przypadku gdy strona zamierza dokonać zmian w funkcjonowaniu instalacji objętej pozwoleniem zintegrowanym - na żądanie organu ochrony środowiska zobowiązana jest do złożenia wniosku o zmianę decyzji w sprawie pozwolenia zintegrowanego w trybie art. 214 lub art. 215 ustawy prawo ochrony środowiska.

W związku ze złożeniem wniosku o zmianę decyzji w sprawie pozwolenia zintegrowanego - wnioskodawca zobowiązany jest m.in. do poniesienia opłaty skarbowej w związku ze zmianą decyzji.

Stawki opłat skarbowych określa ustawa o opłacie skarbowej poprzez wyliczenie stawek w załączniku do tej ustawy w zależności od czynności urzędowych podejmowanych przez organ administracji.

W ocenie opiniującego w przypadku, gdy zakres wnioskowanych zmian decyzji o pozwoleniu zintegrowanym obejmującym instalację nie dotyczy rodzaju działalności, o której mowa w art. 211 ust. 2 pkt 1 ustawy - Prawo ochrony środowiska lub/i nie dotyczy terminu na jaki zostało udzielone pozwolenie zintegrowane nie mogą znaleźć zastosowania stawki określone w ust. 46) III części załącznika do ustawy o opłacie skarbowej. Uzasadnione natomiast będzie w przedstawionym powyżej stanie prawnym zastosowanie stawki określonej w ust. 53 części I załącznika do ustawy o opłacie skarbowej - a to stawki od decyzji innej, niż wymieniona w załączniku, do której mają zastosowanie przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego w wysokości 10 zł.

Biorąc pod uwagę powyższe organ podatkowy postanawia jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia. Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej.

Na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu za pośrednictwem Prezydenta Miasta Opola w terminie 7 dni od daty doręczenia.

Opublikowano: www.bip.um.opole.pl