AE3/8012/4/FLL/11/6595

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 lipca 2011 r. Ministerstwo Finansów AE3/8012/4/FLL/11/6595

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z § 10 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228)

Minister Finansów z urzędu zmienia interpretację indywidualną

z dnia 10 sierpnia 2010 r., Nr IPPP3/443-448/10-5/KB wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w imieniu Ministra Finansów na wniosek Spółki stwierdzając, że:

1.

nie jest prawidłowe stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie zawarte w interpretacji indywidualnej z dnia 10 sierpnia 2010 r., Nr IPP3/443-448/10-5/KB wydanej w imieniu Ministra Finansów, uznające za prawidłowe stanowisko Spółki zawarte we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 28 kwietnia 2010 r., iż wyroby akcyzowe o kodzie CN 2710 19 41 wykorzystywane do czyszczenia, odtłuszczania, technicznego mycia bez spłukiwania korzystają ze zwolnienia określonego w § 10 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego,

2.

nie jest prawidłowe stanowisko Spółki zawarte we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 28 kwietnia 2010 r.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku akcyzowego wyrobów o kodach CN 2710 19 29, 2710 19 11 - 2710 19 49, 2710 19 41, 2710 99 00. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 czerwca 2010 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IPPP3/443-448/10-2/KB z dnia 7 czerwca 2010 r.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Czeska Firma zwana dalej Wnioskodawcą sprzedaje produkty oznaczone kodem CN 2710 19 29 do odbiorcy na terenie Polski. Wnioskodawca sporządzając miesięcznie akcyzowe deklaracje rozliczeniowe do Urzędu Celnego płaci podatek akcyzowy z tytułu sprzedaży przedmiotowych wyrobów na terenie Polski.

Natomiast, gdy przedmiotowe wyroby sprzedaje do odbiorcy na terenie Czech akcyzy nie płaci. Wnioskodawca dnia 4 sierpnia 2009 r. otrzymał od Dyrektora Urzędu Celnego zezwolenie na sprzedaż ww. produktów bez podatku akcyzowego na terenie Czech. W ww. zezwoleniu wymieniono następujące produkty, które podlegają specjalnemu zwolnieniu od podatku akcyzowego:

* produkty z kodem 2710 19 11 do 2710 19 49, przy chemicznym składzie CAS: 68551-17-7, 64742-47-8, 64742-48,

* specjalny środek czystości, pozostałe oleje mineralne do innych celów - 27 10 19 29,

* produkty ciężkie oleje gazowe z kodem 2710 19 11 do 2710 19 49, odpady olejowe z kodem 2710 91 do 2710 99.

Produkty służą wyłącznie dla zakładów przemysłowych do odtłuszczania i technicznego mycia bez spłukiwania.

W ww. specjalnym zezwoleniu Dyrektor Urzędu Celnego wyraził zgodę na transport ww. produktów do innych krajów Unii Europejskiej bez opłacania podatku akcyzowego. Urząd Celny poinformował Wnioskodawcę, że jeżeli przedłoży pismo z Urzędu Celnego lub innego urzędu z Polski, z którego będzie jasno wynikało że produkty o kodzie 2710 19 11 do 2710 19 49, 2710 19 41, 2710 99 00 są również zwolnione z podatku akcyzowego, to wówczas zwolni Wnioskodawcę z płacenia akcyzy dla towarów wysyłanych i sprzedawanych na teren Polski.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Czy wyroby o kodzie CN: 2710 19 29, 2710 19 11 do 2710 19 49, 2710 19 41, 2710 99 00, które są wykorzystywane do czyszczenia, odtłuszczania, technicznego mycia bez spłukiwania, właśnie z powodu ostatecznego przeznaczenia są zwolnione z podatku akcyzowego na terenie Polski.

Jeżeli tak, to Wnioskodawca prosi o podanie podstawy prawnej, oraz daty od kiedy zwolnienie obowiązuje. Jeżeli Spółka, która ma również siedzibę w Niemczech, założy w Polsce samodzielny podmiot gospodarczy jako spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, rozpocznie sprzedaż produktów o kodach: 2710 19 11 do 2710 19 49, 2710 19 29, 2710 19 41, 2710 99 00, które przeznaczone są tylko do odtłuszczania, technicznego mycia produktów w przemyśle będzie z mocy ustawy od razu zwolniona z podatku akcyzowego.

Czy Spółka powinna najpierw postarać się o specjalne zezwolenie polskiego Urzędu Celnego na zwolnienie od akcyzy ww. produktów.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy wyroby o kodzie CN 2710 19 29, 2710 19 11 do 2710 19 49, 2710 19 41, 2710 99 00, które służą ostatecznie i wyłącznie do odtłuszczania i do technicznego mycia bez spłukiwania produktów wykorzystywanych w przemyśle, gdzie decydujący jest cel wykorzystywania produktu, na podstawie ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, oraz na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. są zwolnione na teranie Polski z podatku akcyzowego. Zdaniem Wnioskodawcy, skoro otrzymała od Dyrektora Urzędu Celnego specjalne zezwolenie z opłaty podatku akcyzowego na ww. produkty, to również te same identyczne produkty podlegają zwolnieniu na terenie Polski. Wnioskodawca uważa, że jeżeli stworzy nowy podmiot gospodarczy na terenie Polski i rozpocznie sprzedaż ww. produktów na terenie Polski, dla polskich odbiorców będzie zwolniona z akcyzy na mocy ustawy, bez potrzeby ubiegania się o specjalne zezwolenia.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej zawarte w interpretacji indywidualnej w imieniu Ministra Finansów:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11) do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

1.

objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

2.

objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;

3.

objęte pozycjami CN 2901 i 2902;

4.

oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

5.

objęte pozycją CN 3403;

6.

objęte pozycją CN 3811;

7.

objęte pozycją CN 3817;

8.

oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

9.

pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;

10.

pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

Stosownie do art. 89 ust. 1 ww. ustawy stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla:

1.

węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);

2.

benzyn silnikowych o kodach CN 2710 11 45 lub 2710 11 49 - 1565,00 zł/1.000 litrów;

3.

wyrobów powstałych ze zmieszania benzyn, o których mowa w pkt 2, z biokomponentami, zawierających powyżej 2% biokomponentów, wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - stawka akcyzy określona w pkt 2, obniżona o 1,565 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych benzyn, z tym że kwota należnej akcyzy nie może być niższa niż 10,00 zł/1.000 litrów;

4.

benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 11 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz nafty pozostałej o kodzie CN 2710 19 25 - 1.822,00 zł/1.000 litrów;

5.

paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 - 1.401,00 zł/1.000 litrów;

6.

olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 41 - 1.048,00 zł/1.000 litrów;

7.

wyrobów powstałych ze zmieszania olejów napędowych, o których mowa w pkt 6, z biokomponentami, zawierających powyżej 2% biokomponentów, wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - stawka akcyzy określona w pkt 6, obniżona o 1,048 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych olejów napędowych, z tym że kwota należnej akcyzy nie może być niższa niż 10,00 zł/1.000 litrów;

8.

biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN - 10,00 zł/1.000 litrów;

9.

olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1.000 litrów;

10.

olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69:

a.

z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1.000 litrów,

b.

pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 60,00 zł/1.000 kilogramów;

11.

olejów smarowych o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 - 1.180,00 zł/1.000 litrów;

12.

gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:

a.

gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:

* skroplonych - 695,00 zł/1.000 kilogramów,

* w stanie gazowym - 11,04 zł/1 gigadżul (GJ),

b.

wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach:

* biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł,

* wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 - 0 zł;

13.

gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);

14.

pozostałych paliw silnikowych - 1.822,00 zł/1.000 litrów;

15.

pozostałych paliw opałowych:

a.

w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest:

* niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1.000 litrów,

* równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 64,00 zł/1.000 kilogramów,

b.

gazowych - 1,28 zł/gigadżul (GJ).

Zgodnie z art. 89 ust. 2 ww. ustawy stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

W myśl art. 39 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, wprowadzić zwolnienia od akcyzy w przypadku, gdy:

1.

uzasadnia to ważny interes związany z bezpieczeństwem publicznym, obronnością państwa, bezpieczeństwem paliwowym państwa lub ochroną środowiska,

2.

wynika to z przepisów prawa Wspólnoty Europejskiej,

3.

wynika to z umów międzynarodowych,

4.

wynika to z konieczności uniknięcia wielokrotnego opodatkowania wyrobów akcyzowych,

5.

na podstawie przepisów prawa celnego wyroby akcyzowe są zwolnione od należności celnych przywozowych

* określając szczegółowy zakres oraz warunki i tryb ich stosowania, uwzględniając specyfikę obrotu zwolnionymi wyrobami akcyzowymi oraz konieczność zapewnienia właściwej kontroli.

W myśl § 10 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228), zwalnia się od akcyzy oleje napędowe oznaczone kodem CN 2710 19 41 wykorzystywane na cele olejów elektroizolacyjnych-transformatorowych oraz olejów procesowych-technologicznych, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 8 ustawy, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Zgodnie z art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 8 ustawy zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

* dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub

* dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub

* dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub

* zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.

Stosownie do art. 32 ust. 5-13 ustawy, warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

1.

objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego handlowca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

2.

dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej "dokumentem dostawy";

3.

prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego handlowca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia.

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy.

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona.

Dokument dostawy może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Wspólnoty Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy.

Nabywca wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy.

Podmiot zużywający będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nabywającą wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do okazania dostarczającemu dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, w celu potwierdzenia jego tożsamości.

Podmiot, który dostarcza wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi zużywającemu, o którym mowa w ust. 12, jest obowiązany odmówić wydania tych wyrobów w przypadku, gdy podmiot zużywający odmawia okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość lub gdy dane podane przez podmiot zużywający do dokumentu dostawy nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość.

Z treści przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka sprzedaje produkty oznaczone kodem CN: 2710 19 29 do odbiorcy na terenie Polski. W sytuacji, gdy Wnioskodawca sprzedaje ww. produkt do odbiorcy na terenie Czech nie ma obowiązku zapłaty akcyzy. Spółka podkreśla, że produkty, które sprzedaje służą wyłącznie dla zakładów przemysłowych do odtłuszczania i technicznego mycia bez spłukiwania.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii zwolnienia ze względu na przeznaczenie wyrobów o kodzie CN: 2710 19 11 do 2710 19 49, 2710 19 41, 2710 99 00, które są wykorzystywane do czyszczenia, odtłuszczania, technicznego mycia bez spłukiwania.

Należy zauważyć, że przedmiotowe wyroby, z wyjątkiem wyrobów o kodzie CN 2710 19 21 i 2710 19 41, nie zostały wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy, w związku z tym nie może mieć do nich zastosowania żadna ze stawek akcyzy określonych w tych przepisach. Powyższe wyroby, z uwagi na ich przeznaczenie (do czyszczenia, odtłuszczania, technicznego mycia bez spłukiwania), nie mogą być również opodatkowane według stawek akcyzy określonych dla "pozostałych paliw silnikowych" lub "pozostałych paliw opałowych". Natomiast, dla wyrobów o kodzie CN 2710 19 21 oraz CN 2710 19 41 stawki zostały określone w art. 89 ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy, jedynie poprzez odwołanie się do kodów CN wyrobów, bez odnoszenia się do ich przeznaczenia.

W myśl powyższego dla wyrobów o kodach CN od 2710 19 11 do 2710 19 20, od 2710 19 22 do 2710 19 40, od 2710 19 42 do 2710 19 49 oraz 2710 99 00 przeznaczonych do czyszczenia, odtłuszczania i technicznego mycia bez spłukiwania tj. do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych stawka wynosi 0 zł.

Natomiast stawka akcyzy na wyroby o kodzie CN 2710 19 21 wynosi 1401 zł/1.000 litrów, a na wyroby o kodzie CN 2710 19 41 wynosi 1048 zł/1.000 litrów.

Jednak, z uwagi na fakt, że wyroby o kodzie CN 2710 19 41 są przeznaczone do czyszczenia, odtłuszczania, technicznego mycia bez spłukiwania tj. na cele olejów procesowo-technologicznych, korzystają ze zwolnienia z podatku akcyzowego, w myśl § 10 pkt 3 ww. rozporządzenia. Jednakże przedmiotowe zwolnienie ma zastosowanie tylko w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 8 ustawy, przy spełnionych warunkach, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Reasumując Dyrektor Izby Skarbowej stwierdził, że ze wskazanych przez Wnioskodawcę wyrobów wykorzystywanych do czyszczenia, odtłuszczania i technicznego mycia bez spłukiwania ze zwolnienia od podatku akcyzowego może korzystać jedynie wyrób o kodzie 2710 19 41, w myśl § 10 pkt 3 ww. rozporządzenia, przy spełnionych warunkach określonych w tym przepisie. Przepisy ww. rozporządzenia obowiązują od 1 marca 2009 r.

Ponadto wskazał, iż utworzony przez Spółkę podmiot również będzie podlegać przepisom wymienionym w niniejszej interpretacji i będzie mógł korzystać z preferencyjnych stawek akcyzy oraz zwolnień przy spełnionych warunkach określonych w tych przepisach.

Po zapoznaniu się z materiałami sprawy Minister Finansów zważył, co następuje:

W myśl § 10 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228), zwalnia się od akcyzy oleje napędowe oznaczone kodem CN 2710 19 41 wykorzystywane na cele olejów elektroizolacyjnych-transformatorowych oraz olejów procesowych-technologicznych, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 8 ustawy, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Z literalnego brzmienia ww. przepisu wynika zatem jednoznacznie, iż zwolnieniu od akcyzy podlegają oleje napędowe oznaczone kodem CN 2710 19 41 wykorzystywane na cele olejów elektroizolacyjnych-transformatorowych oraz olejów procesowych-technologicznych.

W tym miejscu należy zauważyć, iż co do zasady znaczenie określenia olejów "elektroizolacyjno-transformatorowych" dotyczy olejów mineralnych lub olejów syntetycznych stosowany w transformatorach jako izolator oraz pełniący funkcje chłodzące, natomiast "olejów procesowych-technologicznych" dotyczy olejów wykorzystywanych w procesie technologicznym, tj. podczas czynności (proces) zmieniających własności fizyczne (kształt, wielkość), formę występowania lub własności chemiczne określonej substancji (materiału), przy wykorzystaniu całokształtu wiedzy dotyczącej konkretnej metody wytworzenia jakiegoś dobra lub uzyskania określonego efektu przemysłowego lub usługowego (technologii).

Wykorzystanie olejów napędowych oznaczonych kodem CN 2710 19 41 na cele oczyszczania, odtłuszczania, technicznego mycia bez spłukiwania nie jest tożsame z wykorzystaniem na cele olejów elektroizolacyjnych-transformatorowych oraz na cele olejów procesowych-technologicznych.

Zatem, biorąc pod uwagę analizowany przepis i znaczenie określeń w nim zawartych stwierdzić należy, iż skoro w opisanym stanie faktycznym olej napędowy zostanie dostarczony wyłącznie w celu wykorzystania do mycia (płukania) instalacji, nie wypełni dyspozycji przepisu § 10 pkt 3 rozporządzenia, a Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia ze od akcyzy.

Reasumując Minister Finansów stwierdza, iż stanowisko zawarte we wniosku z dnia 28 kwietnia 2010 r., jak i dokonaną z upoważnienia Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie interpretację indywidualną w części dotyczącej uznania, iż wyroby akcyzowe o kodzie CN 2710 19 41 wykorzystywane do czyszczenia, odtłuszczania, technicznego mycia bez spłukiwania korzystają ze zwolnienia określonego w § 10 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego - należy uznać za nieprawidłowe.

Zmieniona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 28 kwietnia 2010 r. i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienionej interpretacji.

Wnioskującemu przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od daty doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Minister Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl