AE2/8012/5/CCA/08/09/2111 - Obowiązek naliczania i uiszczania akcyzy od nabywanych ze składu podatkowego biokomponentów stanowiących samoistne paliwo, od których akcyzę zapłacił producent.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 kwietnia 2009 r. Ministerstwo Finansów AE2/8012/5/CCA/08/09/2111 Obowiązek naliczania i uiszczania akcyzy od nabywanych ze składu podatkowego biokomponentów stanowiących samoistne paliwo, od których akcyzę zapłacił producent.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w związku z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) oraz § 12 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.)

Minister Finansów z urzędu zmienia interpretację indywidualną

z dnia 17 września 2008 r. sygnatura ITPP3/443-157/08/ZG, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, w imieniu Ministra Finansów, na wniosek O., ul. (...), (...), stwierdzając, że:

1.

nie jest prawidłowe stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, zawarte w interpretacji indywidualnej z dnia 17 września 2008 r. sygnatura ITPP3/443-157/08/ZG, wydanej w imieniu Ministra Finansów, zgodnie z którym O. obowiązana jest do zapłaty akcyzy od nabywanych ze składu podatkowego biokomponentów stanowiących samoistne paliwo, od których akcyza została zapłacona przez ich producenta;

2.

prawidłowe jest stanowisko O., zawarte we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z dnia 19 czerwca 2008 r., w części dotyczącej uznania, iż Spółka nie ma obowiązku naliczania i uiszczania akcyzy od nabywanych ze składu podatkowego biokomponentów stanowiących samoistne paliwo, od których akcyza została zapłacona przez ich producenta.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2008 r. (data stempla pocztowego) został złożony wniosek O. z dnia 19 czerwca 2008 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania tym podatkiem biokomponentów stanowiących samoistne paliwo, przeznaczonych do napędu silników spalinowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

O. (zwana dalej Wnioskodawcą) zamierza nabywać bezpośrednio od producenta ze składu podatkowego na terytorium kraju biokomponenty stanowiące samoistne paliwo, spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczone do napędu silników spalinowych. Od powyższych paliw podatek akcyzowy zostanie zapłacony przez producenta (podmiot prowadzący skład podatkowy), zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym. Nabyte ze składu podatkowego biokomponenty stanowiące samoistne paliwo Wnioskodawca będzie sprzedawał podmiotom wykorzystującym je bezpośrednio do napędu silników spalinowych lub podmiotom dokonującym odsprzedaży tych biokomponentów.

W związku z przedstawionym zdarzeniem przyszłym zadano następujące pytanie:

1.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym będą miały zastosowanie przepisy:

a.

§ 12 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.), który przewiduje stosowanie zwolnienia od akcyzy biokomponentów stanowiących samoistne paliwo w wysokości 1.680 zł/1000 l, oraz

b.

art. 65 ust. 1b pkt 5 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), w brzmieniu wprowadzonym przez ustawę z dnia 17 maja 2007 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 99, poz. 666) - wówczas gdy przepis ten zacznie obowiązywać;

2.

Czy po uiszczeniu podatku akcyzowego przez producenta biokomponentów stanowiących samoistne paliwo, Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty akcyzy od tych wyrobów.

Stanowisko Wnioskodawcy

Zdaniem Wnioskodawcy, w omawianym przypadku nie będzie on podmiotem zobowiązanym do zapłaty akcyzy od wyprowadzanych ze składu podatkowego biokomponentów stanowiących samoistne paliwo. Jeżeli powyższe biokomponenty zostaną przeznaczone do napędu silników spalinowych, będą podlegały zwolnieniu od akcyzy w wysokości 1.680 zł/1000 l, a w przypadku jak zacznie być stosowany art. 65 ust. 1b pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym - obniżona stawka akcyzy będzie wynosiła 10 zł/1000 l.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, wydając w imieniu Ministra Finansów interpretację indywidualną z dnia 17 września 2008 r. sygnatura ITPP3/443-157/08/ZG, uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe. W uzasadnieniu Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy stwierdził, co następuje.

Ad. 1) Odnośnie pytania ujętego w pkt 1 Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy zgodził się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że zwolnienie od akcyzy dla biokomponentów stanowiących samoistne paliwo stosuje się w wysokości 1.680 zł/1000 l - zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Natomiast zgodnie z art. 65 ust. 1b pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym (w przypadku, gdy przepis ten zacznie obowiązywać), obniżona stawka akcyzy będzie wynosić 10 zł/1000 l.

Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy zauważył, że obniżona stawka akcyzy określona w art. 65 ust. 1b pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym będzie stosowana od dnia ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej przewidzianej w tym przepisie ze wspólnym rynkiem.

Ad. 2) Odnosząc się do stanowiska Wnioskodawcy przedstawionego w pytaniu 2, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy uznał, że biokomponenty stanowiące samoistne paliwo są zwolnione od akcyzy ze względu na przeznaczenie. W związku z tym, warunkiem stosowania przedmiotowego zwolnienia jest objęcie ww. biokomponentów procedurą zawieszenia poboru akcyzy - zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Jak zauważył Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, objęcie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych procedurą zawieszenia poboru akcyzy stanowi konieczny warunek stosowania zwolnień od akcyzy realizowanych bezpośrednio (nie w formie zwrotu zapłaconej akcyzy). W konsekwencji wyroby korzystające ze zwolnienia muszą być produkowane w składzie podatkowym lub być wprowadzane na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. W związku z powyższym, podmiotami uprawnionymi do korzystania ze zwolnienia od akcyzy nie mogą być podmioty nabywające wyroby nieobjęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, nabycie przez Wnioskodawcę ze składu podatkowego biokomponentów stanowiących samoistne paliwo w celu ich dalszej odsprzedaży wykluczy stosowanie zwolnienia od akcyzy na podstawie § 12 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Powyższe biokomponenty, wyprowadzane ze składu podatkowego w celu ich dalszej odsprzedaży, nie będą bowiem mogły być objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, która stanowi podstawowy warunek stosowania zwolnień od akcyzy. Biokomponenty te byłyby zwolnione od akcyzy, gdyby obrotu nimi dokonywał podmiot prowadzący skład podatkowy lub korzystający ze składu podatkowego innego podmiotu.

Po zapoznaniu się z materiałami sprawy Minister Finansów zważył, co następuje:

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zwalnia się od akcyzy biokomponenty stanowiące samoistne paliwo, spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - w wysokości 1.680 zł/1.000 l, z tym że zwolnienie nie może być wyższe niż należna kwota akcyzy z tytułu sprzedaży tych biokomponentów.

Z powyższego przepisu wynika, że warunkiem stosowania zwolnienia od akcyzy biokomponentów stanowiących samoistne paliwo jest jedynie spełnienie wymagań jakościowych określonych dla tych wyrobów w odrębnych przepisach. Jednocześnie, w ww. rozporządzeniu w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, dla przedmiotowego zwolnienia od akcyzy nie zostały określone inne warunki, od których dodatkowo uzależnione byłoby stosowanie tego zwolnienia.

Mając jednak na uwadze całokształt przepisów o podatku akcyzowym, a zwłaszcza regulację zawartą w art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, wskazać należy, że warunkiem stosowania przedmiotowego zwolnienia jest również objęcie biokomponentów stanowiących samoistne paliwo procedurą zawieszenia poboru akcyzy. W konsekwencji korzystające ze zwolnienia biokomponenty stanowiące samoistne paliwo muszą być produkowane w składzie podatkowym lub być wprowadzane na terytorium kraju z zastosowaniem tej procedury.

W przypadku biokomponentów stanowiących samoistne paliwo, nabywanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, ich wysyłka może mieć miejsce wyłącznie ze składu podatkowego (na terytorium kraju lub na terytorium innego państwa członkowskiego). Wynika to z faktu, że tylko podmiot prowadzący skład podatkowy może dokonywać wysyłki wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Za podmioty uprawnione do zwolnienia należy uznać: podmioty prowadzące składy podatkowe, produkujące lub nabywające biokomponenty stanowiące samoistne paliwo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (ze składu podatkowego na terytorium kraju lub na terytorium innego państwa członkowskiego) oraz zarejestrowanych handlowców i niezarejestrowanych handlowców, nabywających ww. biokomponenty w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (ze składu podatkowego na terytorium innego państwa członkowskiego).

W przypadku biokomponentów stanowiących samoistne paliwo znajdujących się w składzie podatkowym na terytorium kraju, zwolnienie od akcyzy, którego istotą jest de facto obniżenie należnej kwoty akcyzy, ma zastosowanie wówczas, gdy są one wyprowadzane z tego składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, przez podmiot, który uprzednio je nabył lub wyprodukował. Wyprowadzenie ww. biokomponentów ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy rodzi obowiązek podatkowy wobec podmiotu prowadzącego skład podatkowy, dlatego też, co do zasady, tylko ten podmiot może skorzystać z przedmiotowego zwolnienia od akcyzy (realizowanego poprzez odliczenie od należnej do zapłaty kwoty akcyzy kwoty zwolnienia w wysokości 1.680 zł/1.000 l).

Ponieważ biokomponenty stanowiące samoistne paliwo, od których akcyza została zapłacona (z uwzględnieniem przysługującego zwolnienia), są wyprowadzane ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w celu udostępnienia ich w powszechnym obrocie, za nieuzasadnione należy uznać stanowisko, zgodnie z którym podmiot nabywający te biokomponenty ze składu podatkowego powinien zapłacić od nich akcyzę. W przypadku uznania takiego stanowiska za prawidłowe, ww. biokomponenty byłyby przedmiotem podwójnego opodatkowania akcyzą, co byłoby niezgodne z przepisami.

Zgodnie z art. 4 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności wymienionych w ust. 1-3, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności określonej w tych przepisach, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

W sytuacji więc, gdy akcyza zostanie zapłacona przez podmiot prowadzący skład podatkowy (w związku z wyprowadzeniem biokomponentów stanowiących samoistne paliwo ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy), to nie powstanie już obowiązek podatkowy z tytułu późniejszej sprzedaży tych biokomponentów przez podmiot, który nabył je ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Reasumując stwierdzić należy, że w przedstawionym we wniosku o wydanie interpretacji stanie faktycznym i prawnym, na Wnioskodawcy nabywającym ze składu podatkowego na terytorium kraju biokomponenty stanowiące samoistne paliwo, od których akcyza została zapłacona przez ich producenta (podmiot prowadzący skład podatkowy), nie ciąży obowiązek naliczenia i zapłaty akcyzy od tych biokomponentów.

Zmieniona interpretacja dotyczy stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 19 czerwca 2008 r. i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienionej interpretacji.

Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od daty doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Minister Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl