AE2/8012/1/KWG/10/11/12/1160 - Przemieszczanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy lub w procedurze z zapłaconą akcyzą w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wiśni w zalewie alkoholowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 marca 2012 r. Ministerstwo Finansów AE2/8012/1/KWG/10/11/12/1160 Przemieszczanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy lub w procedurze z zapłaconą akcyzą w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wiśni w zalewie alkoholowej.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z art. 93 ust. 1 pkt 3 i art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d) ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (w dniu złożenia wniosku Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11, obecnie Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą"

Minister Finansów z urzędu zmienia interpretację indywidualną

z dnia 15 września 2009 r. sygnatura IPPP3/443-504/09-2/KB, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, w imieniu Ministra Finansów, na wniosek Spółki, stwierdzając, że:

1.

nie jest prawidłowe stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, zawarte w interpretacji indywidualnej z dnia 15 września 2009 r. sygnatura IPPP3/443-504/09-2/KB, wydanej w imieniu Ministra Finansów, zgodnie z którym w świetle postanowień ustawy wiśnie w zalewie alkoholowej o kodzie CN 2008 60 19 nie mogą być uznane za wyrób akcyzowy, w konsekwencji w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego przedmiotowego wyrobu nie ma obowiązku stosowania procedur stosowanych przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych, a alkohol etylowy zawarty w przedmiotowym wyrobie może korzystać ze zwolnienia od akcyzy określonego w art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy, pod warunkiem że jego zawartość nie będzie przekraczać 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu;

2.

nie jest prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z dnia 22 czerwca 2009 r., zgodnie z którym w opisanym w tym wniosku stanie faktycznym Spółka może korzystać ze zwolnienia od akcyzy, zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy, a nabycie wewnątrzwspólnotowe wiśni w zalewie alkoholowej o kodzie CN 2008 60 19 może odbywać się bez żadnych warunków.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2009 r. (data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku) został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie stosowania przepisów ustawy, dotyczących przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy lub w procedurze z zapłaconą akcyzą, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wiśni w zalewie alkoholowej o kodzie CN 2008 60 19.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie.

Spółka (zwane dalej Wnioskodawcą) są producentem wyrobów czekoladowych z nadzieniem, do których dodawany jest czysty alkohol etylowy, aromaty alkoholowe i wiśnie w zalewie alkoholowej o kodzie CN 2008 60 19.

W związku z przedstawionym zdarzeniem zadano następujące pytanie:

Czy nabycie wewnątrzwspólnotowe wiśni w zalewie alkoholowej o kodzie CN 2008 60 19 powinno nastąpić na uproszczonym dokumencie towarzyszącym (UDT) w procedurze zapłaconej akcyzy, o której mowa w art. 78 ustawy, czy też powinno nastąpić w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, o której mowa w art. 40 ust. 6 ustawy, czy też wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy w stosunku do przedmiotowych nabyć.

Stanowisko Wnioskodawcy

Zdaniem Wnioskodawcy w jego przypadku wyrobem trafiającym do konsumpcji są wyroby czekoladowe zawierające alkohol etylowy zawarty w półprodukcie - wiśniach w zalewie alkoholowej o kodzie CN 2008 60 19. W związku z tym nabywany wewnątrzwspólnotowo półprodukt - wiśnie w zalewie, powinien być rozliczany na etapie produkcji gotowego wyrobu. To gotowy wyrób nie może zawierać więcej niż 8,5 litra 100% alkoholu etylowego na 100 kg wyrobu czekoladowego. W przypadku przekroczenia tej normy powstaje obowiązek podatkowy. W związku z powyższym półprodukt - wiśnie w zalewie alkoholowej, który nie trafia do konsumpcji, podczas nabycia może zawierać więcej niż 8,5 litra 100% alkoholu etylowego na 100 kg produktu, kontrahent sprzedający półprodukt korzysta ze zwolnienia od akcyzy. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że jest podmiotem, który może korzystać ze zwolnienia od akcyzy, zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy, a nabycie wewnątrzwspólnotowe półproduktu - wiśnie w zalewie alkoholowej może odbywać się bez żadnych warunków.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, wydając w imieniu Ministra Finansów interpretację indywidualną z dnia 15 września 2009 r. sygnatura IPPP3/443-504/09-2/KB, uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe. W uzasadnieniu Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, co następuje.

Stosownie do postanowień art. 2 pkt 1 ustawy wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do tej ustawy. Jednocześnie, zgodnie z art. 92 ustawy, do napojów alkoholowych zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane i produkty pośrednie.

Załącznik nr 1 do ustawy zawiera wykaz wyrobów akcyzowych, z kolei załącznik nr 2 wymienia wyroby akcyzowe, o których mowa w dyrektywie 92/12/EWG, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym.

Z analizy przedmiotowych załączników wynika, że wyrób o kodzie CN 2008 60 19, do którego sklasyfikowano wiśnie w zalewie alkoholowej, nie został wymieniony ani w załączniku nr 1, ani w załączniku nr 2 do ustawy. Przedmiotowy wyrób, w świetle przepisów ustawy nie może być zatem uznany za wyrób akcyzowy. W konsekwencji, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego takiego wyrobu nie ma obowiązku stosowania procedur stosowanych przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych tj. zarówno procedury zawieszenia poboru akcyzy (art. 40 i następne ustawy), jak i procedury przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą (art. 78 ustawy).

Tym niemniej, w przedmiotowej sprawie na uwagę zasługuje poz. 43 załącznika nr 1 do ustawy, zgodnie z którą, wyrobem akcyzowym jest alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj. Z opisu stanu faktycznego sprawy wynika, że podczas nabycia wewnątrzwspólnotowego zawartość alkoholu etylowego w wyrobie - wiśnie w zalewie alkoholowej może przekraczać 8,5 litra alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu. Zatem jakkolwiek przedmiotowy wyrób, w związku z klasyfikacją do kodu CN 2008 60 19 nie może być uznany za wyrób akcyzowy, to jednak w świetle załącznika nr 1 poz. 43, wyrobem akcyzowym będzie alkohol etylowy w nim zawarty, który podlegać będzie opodatkowaniu z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Jeśli chodzi o kwestię możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego dla alkoholu etylowego zawartego w wyrobie - wiśnie w zalewie alkoholowej, na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy, wyjaśniono, że zgodnie z postanowieniami tego przepisu, zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w artykułach spożywczych lub półproduktach, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d) ustawy.

Z treści art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d) ustawy wynika, że zwolnieniu, o którym mowa w art. 30 ust. 9 pkt 6 tej ustawy, mógłby podlegać alkohol etylowy, w sytuacji gdyby jego zawartość nie przekraczała 8,5 litra alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów.

Jeśli zawartość alkoholu w wyrobie - wiśnie w zalewie alkoholowej będzie przekraczać 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu, nie będzie podstawy do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy, a zatem będzie istniała konieczność zapłaty podatku akcyzowego, z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego znajdującego się w wyrobie (wiśnie w zalewie alkoholowej).

Po zapoznaniu się z materiałami sprawy Minister Finansów zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy. Jednocześnie, w myśl postanowień art. 92 ustawy do napojów alkoholowych zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane i produkty pośrednie.

Stosownie do postanowień art. 93 ust. 1 ustawy do alkoholu etylowego w rozumieniu tej ustawy zalicza się:

1.

wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;

2.

wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205, 2206 o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;

3.

napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Zaznaczyć w tym miejscu należy, że o ile w punktach 1 i 2 przedmiotowego przepisu zawarto odniesienia do pozycji CN, to w punkcie 3 tego przepisu takiego odniesienia nie ma. Oznacza to, że alkoholem etylowym są napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy, bez względu na to do jakiej pozycji CN napoje te są klasyfikowane. Wiśnie w zalewie alkoholowej o kodzie CN 2008 60 19, będąc napojem zawierającym rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy, odpowiadają definicji alkoholu etylowego, zawartej w art. 93 ust. 1 pkt 3 ustawy i w związku z tym są wyrobem akcyzowym (alkoholem etylowym), którego nabycie wewnątrzwspólnotowe wiąże się z obowiązkiem stosowania procedur stosowanych przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych, tj. procedury zawieszenia poboru akcyzy (art. 40 i następne ustawy) lub procedury przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą (art. 78 ustawy).

W związku z faktem, iż wiśnie w zalewie alkoholowej odpowiadają definicji alkoholu etylowego, w opisanym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym nie znajdzie zastosowania przepis art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy, który przewiduje zwolnienie od akcyzy dla alkoholu etylowego zawartego w artykułach spożywczych lub półproduktach, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d) ustawy. Może natomiast zostać zastosowane zwolnienie od akcyzy przewidziane w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d) ustawy, tj. zwolnienie od akcyzy dla napojów alkoholowych używanych bezpośrednio do wytwarzania artykułów spożywczych lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych.

Stosownie do postanowień art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d) ustawy zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie napoje alkoholowe używane bezpośrednio do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, pod warunkiem, że w każdym przypadku zawartość alkoholu w tych artykułach spożywczych nie przekracza 8,5 litra alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów. Przedmiotowe zwolnienie od akcyzy stosuje się wyłącznie w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1, 4 i 8 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy. W przypadku podmiotu zużywającego, zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b) oraz ust. 2 pkt 1 lit. b) ustawy.

W związku z powyższym, jeżeli wiśnie w zalewie alkoholowej o kodzie CN 2008 60 19 są używane przez Wnioskodawcę bezpośrednio do wytwarzania wyrobów czekoladowych, a zawartość alkoholu w tych wyrobach czekoladowych nie przekracza 8,5 litra alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu i spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1, 4 i 8 oraz w art. 32 ust. 5-13 ustawy, to znajdzie zastosowanie do tych wiśni zwolnienie od akcyzy określone w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d) ustawy.

Zmieniona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 22 czerwca 2009 r. i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienionej interpretacji.

Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od daty doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Minister Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl