AE2/8012/1/CCA/11/18

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 maja 2011 r. Ministerstwo Finansów AE2/8012/1/CCA/11/18

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z art. 8 ust. 1 pkt 4 i art. 78 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 oraz ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.)

Minister Finansów z urzędu zmienia interpretację indywidualną

z dnia 23 września 2010 r. sygnatura IPPP3/443-753/10-2/KB, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, w imieniu Ministra Finansów, na wniosek Spółki, stwierdzając, że:

* nieprawidłowe jest stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, zawarte w interpretacji indywidualnej z dnia 23 września 2010 r. sygnatura IPPP3/443-753/10-2/KB, wydanej w imieniu Ministra Finansów, w części dotyczącej:

1. pytania nr 3 dotyczącego dokumentów wystawianych w innym państwie członkowskim przy wysyłce wyrobów akcyzowych objętych kodem CN 2710 19 81 - w zakresie wymagań (określonych w uzasadnieniu do odpowiedzi na pytanie nr 3), jakie powinien spełnić dokument handlowy, na podstawie którego przemieszcza się wewnątrzwspólnotowo te wyroby akcyzowe;

2. pytania nr 4 odnoszącego się do sposobu przyjmowania dostaw ww. wyrobów akcyzowych na terytorium kraju;

* prawidłowe jest stanowisko Spółki w zakresie:

1. pytania nr 3 dotyczącego dokumentów wystawianych w innym państwie członkowskim przy wysyłce wyrobów akcyzowych objętych kodem CN 2710 19 81, zgodnie z którym przy zakupie powyższych wyrobów wystarczające jest wystawienie faktury handlowej i dokumentu packing list;

2. pytania nr 4 odnoszącego się do sposobu przyjmowania dostaw ww. wyrobów akcyzowych na terytorium kraju, zgodnie z którym samochód z nabywanymi wyrobami akcyzowymi może wjeżdżać do magazynu Spółki bez wcześniejszego informowania o tym fakcie właściwego naczelnika urzędu celnego (przy zastrzeżeniu, że podmiot odbierający złożył uprzednio zgłoszenie o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu celnego).

UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2010 r. (data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku) został złożony wniosek Spółki (zwanej dalej "Wnioskodawcą") z dnia 26 lipca 2010 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych oznaczonych kodem CN 2710 19 81, wykorzystywanych do smarowania silników samochodów osobowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza zakupić we Francji oleje silnikowe syntetyczne (benzyna 5W40 - 4L i 1L) oraz oleje półsyntetyczne (benzyna 10W40 i benzyna diesel 10W40 - 4L i 1L), oznaczone kodem CN 2710 19 81, które będą wykorzystywane do smarowania silników samochodów osobowych. Zakupione oleje będą sprzedawane w sklepach Wnioskodawcy. Nie będą wprowadzane do składu podatkowego, gdyż Wnioskodawca takiego nie posiada.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym handlowcem (na mocy stosownego zezwolenia właściwego naczelnika urzędu celnego), posiada numer akcyzowy oraz numer akcyzowy miejsca odbioru wyrobów akcyzowych. W ramach posiadanego zezwolenia Wnioskodawca nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe takie jak: alkohol etylowy, piwo, wino, produkty pośrednie, które sprzedaje w swoich sklepach. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku akcyzowego i posiada zabezpieczenie akcyzowe, złożone w związku z wykonywaniem działalności jako zarejestrowany handlowiec.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy wskazane wyroby (oznaczone kodem CN 2710 19 81) są wyrobami akcyzowymi objętymi podatkiem akcyzowym.

2. Czy chcąc dokonać nabycia wewnątrzwspólnotowego z Francji Wnioskodawca musi uzyskać zezwolenie z urzędu celnego (którego).

3. Jakie dokumenty powinny być wystawione przy zakupie.

4. Czy i w jaki sposób odbywałoby się przyjęcie dostaw wyrobów przez urząd celny.

5. Czy i jaką ewidencję należy prowadzić.

6. Czy wymagana jest specjalna strefa do przechowywania tych wyrobów.

7. Jaką deklarację podatkową i w jakim terminie należy złożyć do urzędu celnego.

8. W jakim terminie i na czyje konto należy uiścić należny podatek akcyzowy.

9. Czy potrzebne jest zabezpieczenie akcyzowe.

Stanowisko Wnioskodawcy

Ad. 1. Według Wnioskodawcy ww. wyroby są to wyroby akcyzowe objęte podatkiem akcyzowym, pomimo że we Francji nie są one objęte akcyzą.

Ad. 2. Chcąc dokonać nabycia wewnątrzwspólnotowego Wnioskodawca nie musi informować o tym zamiarze urzędu celnego ani też uzyskiwać zezwolenia urzędu celnego.

Ad. 3. Przy zakupie wystawiana byłaby faktura handlowa + packing list.

Ad. 4. Samochód z wyrobami przyjeżdżałby do magazynu Wnioskodawcy bez wcześniejszego informowania urzędu celnego.

Ad. 5. Kolejne dostawy wyrobów nie byłyby wpisywane do ewidencji.

Ad. 6. Według Wnioskodawcy nie jest wymagana specjalna strefa. Wyroby byłyby przechowywane w magazynie w przeznaczonym miejscu do przechowywania tego typu wyrobów.

Ad. 7. Deklaracja podatkowa będzie złożona 25 dnia następnego miesiąca.

Ad. 8. Zapłata podatku akcyzowego będzie następowała 25 dnia od dnia przyjazdu samochodu (złożenia wyrobów w magazynie).

Ad. 9. Wnioskodawca złożyłby zabezpieczenie akcyzowe.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, wydając w imieniu Ministra Finansów interpretację indywidualną z dnia 23 września 2010 r. sygnatura IPPP3/443-753/10-2/KB, uznał stanowisko Wnioskodawcy za:

* prawidłowe w części dotyczącej pytań: 1, 3, 6 i 9,

* nieprawidłowe w części dotyczącej pytań: 2, 4, 5, 7 i 8.

W uzasadnieniu Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, że w myśl ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", wyroby akcyzowe oznaczone kodem CN 2710 19 81 są wyrobami akcyzowymi wymienionymi w poz. 27 załącznika nr 1 do ustawy, należącymi - zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy - do grupy wyrobów energetycznych. W niniejszej sprawie powyższe wyroby podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy, tj. z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego, które nie jest dokonywane do składu podatkowego. Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy, stawka akcyzy dla tych wyrobów wynosi 1.180,00 zł/1.000 litrów.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał, że ponieważ wyroby akcyzowe wymienione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie podlegają opodatkowaniu akcyzą w kraju ich pochodzenia (tj. we Francji), to do ich wewnątrzwspólnotowego nabycia zastosowanie znajdą zasady odpowiednie dla nabycia wyrobów, od których akcyza została już zapłacona w kraju ich pochodzenia, określone w art. 78 ust. 1 ustawy. Jeżeli więc Wnioskodawca będzie nabywał wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe o kodzie CN 2710 19 81, to będzie on zobowiązany do:

* złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu celnego zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym,

* złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe lub mogące powstać zobowiązanie podatkowe,

* złożenia deklaracji uproszczonej i zapłaty akcyzy w terminie 10 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego,

* prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych.

Wnioskodawca nie będzie natomiast zobowiązany do spełnienia warunku określonego w pkt 2 omawianego artykułu, tj. potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych na uproszczonym dokumencie towarzyszącym (UDT) oraz wystawienia i dołączenia do zwracanego UDT potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju, ponieważ czynności określone w tym przepisie mają na celu umożliwienie uzyskania zwrotu zapłaconej akcyzy na terytorium państwa członkowskiego, co w tym przypadku nie będzie miało zastosowania.

Jak zauważył Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, w przepisach ustawy oraz rozporządzeń dotyczących podatku akcyzowego nie przewidziano specjalnej strefy, w której należy przechowywać przedmiotowe wyroby, tak więc Wnioskodawca będzie mógł je przechowywać w sposób wskazany we wniosku.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził również, iż nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wskazanych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej może odbywać się na podstawie dokumentu handlowego, który w tym przypadku zastępuje UDT.

Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zauważył, że uproszczony dokument towarzyszący może być zastąpiony przez dokument handlowy w przypadku, gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla uproszczonego dokumentu towarzyszącego. Do dokumentu handlowego zastępującego uproszczony dokument towarzyszący stosuje się odpowiednio przepisy o uproszczonym dokumencie towarzyszącym (art. 77 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 158, poz. 1065), w przypadku zastąpienia uproszczonego dokumentu towarzyszącego przez dokument handlowy, dane zawarte w dokumencie handlowym powinny być opatrzone numerem odpowiadającym numerowi właściwej rubryki w uproszczonym dokumencie towarzyszącym. Ponadto, w myśl ust. 2 tego paragrafu, dokument handlowy powinien zawierać w widocznym miejscu napis: "UPROSZCZONY DOKUMENT TOWARZYSZĄCY DO CELÓW KONTROLI (WYROBY AKCYZOWE)".

Jak wynika z powyższego, zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie przemieszczanie nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych oznaczonych kodem CN 2710 19 81 może odbywać się jedynie na podstawie stosownie oznaczonego dokumentu handlowego, zawierającego określone i odpowiednio opatrzone dane, jakie są wymagane dla UDT.

Dodatkowo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zauważył, że od dnia 1 września 2010 r., podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe albo na jednorazowe nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, posiada status zarejestrowanego odbiorcy, a nie status zarejestrowanego handlowca lub odpowiednio niezarejestrowanego handlowca. Jednakże do dnia 31 grudnia 2010 r. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego odbiorcę z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy odbywa się na zasadach określonych dla ww. podmiotów, tj. odpowiednio dla zarejestrowanego handlowca i niezarejestrowanego handlowca. W niniejszej sprawie zastosowanie mają więc zasady określone w przepisach obowiązujących przed dniem wejścia w życie ww. ustawy zmieniającej.

W myśl art. 57 ust. 10 ustawy (w brzmieniu do dnia 31 sierpnia 2010 r.), jeżeli zarejestrowany handlowiec zamierza nabywać wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe należące do innej niż będąca przedmiotem dotychczasowej działalności grupy wyrobów akcyzowych wymienionej w art. 2 pkt 1, to jest obowiązany uzyskać nowe zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany handlowiec.

Jak wynika z powyższego, posiadane przez Wnioskodawcę zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe napojów alkoholowych nie ma w niniejszej sprawie znaczenia, a co za tym idzie Wnioskodawca nie będzie nabywał wyrobów akcyzowych oznaczonych kodem CN 2710 19 81 jako zarejestrowany handlowiec lub zarejestrowany odbiorca.

Po zapoznaniu się z materiałami sprawy Minister Finansów zważył, co następuje:

Ad. pyt. 3) - Dokumenty wystawiane przy wysyłce wyrobów akcyzowych oznaczonych kodem CN 2710 19 81 w państwie członkowskim

Stosownie do postanowień art. 78 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju, jest obowiązany:

1

przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu celnego i złożyć zabezpieczenie akcyzowe;

2

potwierdzić odbiór wyrobów akcyzowych na uproszczonym dokumencie towarzyszącym oraz wystawić i dołączyć do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego dokument potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju;

3

bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwej izby celnej, w terminie 10 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego;

4

prowadzić ewidencję nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych.

Zgodnie z art. 78 ust. 3 ustawy, przepisy ust. 1 pkt 1, 3 i 4 stosuje się odpowiednio do przypadków nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy (zawierającym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym), które są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.

Wskazane przez Wnioskodawcę wyroby akcyzowe oznaczone kodem CN 2710 19 81 nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, są jednak objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa (1.180,00 zł/1.000 litrów). W związku z powyższym podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego tych wyrobów (które nie są wprowadzane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy) obowiązany jest dochować warunków określonych w art. 78 ust. 1 pkt 1, 3 i 4, tj.:

1. przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu celnego i złożyć zabezpieczenie akcyzowe;

2. złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklarację uproszczoną oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwej izby celnej, w terminie 10 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego;

3. prowadzić ewidencję nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych.

Jak wynika z art. 78 ust. 3 ustawy, na podmiocie dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych, o których mowa w niniejszej sprawie, nie ciąży m.in. obowiązek w zakresie potwierdzania odbioru wyrobów na uproszczonym dokumencie towarzyszącym albo na dokumencie handlowym zastępującym uproszczony dokument towarzyszący. Przemieszczanie powyższych wyrobów odbywa się w tym przypadku na podstawie dokumentów handlowych. Nie wymaga się przy tym, aby dokumenty te zawierały takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu UDT, ani żeby dane te były opatrzone numerem odpowiadającym numerowi właściwej rubryki w UDT - są to dokumenty stosowane zwyczajowo w obrocie handlowym. Na dokumencie handlowym nie umieszcza się również adnotacji: "UPROSZCZONY DOKUMENT TOWARZYSZĄCY DO CELÓW KONTROLI (WYROBY AKCYZOWE)".

Przepisy dotyczące możliwości zastąpienia dokumentu UDT przez dokument handlowy (art. 77 ust. 2 ustawy) oraz warunków, na jakich dokument handlowy może zastąpić UDT (określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych), mogą mieć zastosowanie jedynie wtedy, gdy z przepisów o podatku akcyzowym wynika obowiązek przemieszczania wyrobów akcyzowych na podstawie dokumentu UDT, tj. w przypadku przemieszczania wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona akcyza.

Należy zauważyć, że wyroby akcyzowe oznaczone kodem CN 2710 19 81, należące do grupy olejów smarowych, nie są co do zasady opodatkowane podatkiem akcyzowym w państwach członkowskich Unii Europejskiej, a to oznacza że w przypadku tych wyrobów nie stosuje się uproszczonego dokumentu towarzyszącego (dokumentującego wewnątrzwspólnotowe przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą) ani zastępującego go dokumentu handlowego, który musi spełnić określone wymagania odnośnie zawartych w nim danych oraz oznaczenia. Uznanie, iż nabycie wewnątrzwspólnotowe przez podmiot krajowy, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych z grupy olejów smarowych (nie opodatkowanych akcyzą w państwie członkowskim wysyłki) powinno odbywać się na podstawie dokumentu handlowego, który zastępuje UDT, a więc spełnia określone prawem wymagania, prowadziłoby do nieuzasadnionego nałożenia obowiązku w zakresie wystawienia takiego dokumentu przez podmiot wysyłający w państwie członkowskim wysyłki.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że nieprawidłowe jest stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, zgodnie z którym nabycie wewnątrzwspólnotowe przez Wnioskodawcę wyrobów akcyzowych oznaczonych kodem CN 2710 19 81 może odbywać się na podstawie dokumentu handlowego, pod warunkiem zawarcia w nim takich samych danych, jakie są wymagane dla UDT, opatrzenia ich numerem odpowiadającym numerowi właściwej rubryki w UDT oraz umieszczenia w dokumencie handlowym w widocznym miejscu napisu: "UPROSZCZONY DOKUMENT TOWARZYSZĄCY DO CELÓW KONTROLI (WYROBY AKCYZOWE)".

Należy przy tym zauważyć, że powyższe stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nie odpowiada rozstrzygnięciu tego organu w zakresie pytania nr 3. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał bowiem za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, iż przy zakupie wyrobów we Francji wystawiana byłaby jedynie faktura handlowa (stosowana zwyczajowo w obrocie handlowym) + packing list.

Ad. pyt. 4) - Sposób przyjęcia dostaw wyrobów akcyzowych oznaczonych kodem CN 2710 19 81 do magazynu Wnioskodawcy

Jak wynika z powołanego wyżej art. 78 ust. 1 pkt 1 ustawy (w zw. z art. 78 ust. 3), na podmiocie dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych oznaczonych kodem CN 2710 19 81 ciąży m.in. obowiązek dokonania zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym. Zgłoszenia tego należy dokonać do właściwego naczelnika urzędu celnego przed dokonaniem nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Wyjaśnienia Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w zakresie obowiązku dokonania zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym należy powiązać z pytaniem nr 2, dotyczącym ewentualnego obowiązku uzyskania zezwolenia właściwego naczelnika urzędu celnego lub poinformowania tego organu o zamiarze nabycia wyrobów. W tym zakresie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - wskazując na konieczność dokonania zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym - zajął prawidłowe stanowisko.

Jednakże pytanie nr 4, które - jak się wydaje - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał za tożsame z pytaniem nr 2, dotyczy w ocenie Ministra Finansów innej kwestii, tj. sposobu przyjmowania dostaw nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych już po dokonaniu zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym. Z przepisów o podatku akcyzowym, jak również z przepisów o kontroli w zakresie wyrobów akcyzowych nie wynika obowiązek informowania właściwego naczelnika urzędu celnego (po dokonaniu zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym) o dostawach wyrobów akcyzowych przemieszczanych w trybie art. 78 ustawy do magazynu podmiotu, ani dokonywania odbioru tych wyrobów w obecności funkcjonariusza urzędu celnego. Z tego względu stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie odnośnie pytania nr 4 uznano za nieprawidłowe.

Dodatkowo należy zauważyć, że w dniu wydania interpretacji indywidualnej zastosowanie miał przepis art. 57 ust. 10 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 września 2010 r. (tj. od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 22 lipca 2010 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw), a nie w brzmieniu obowiązującym do dnia 1 września 2010 r.

Zgodnie z art. 11 ww. ustawy zmieniającej do dnia 31 grudnia 2010 r. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego odbiorcę z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy odbywało się na zasadach obowiązujących przed dniem wejścia w życie tej ustawy, określonych odpowiednio dla zarejestrowanego handlowca lub niezarejestrowanego handlowca. Przepis ten miał na celu umożliwienie stosowania do dnia 31 grudnia 2010 r. (tj. przez okres, w którym nie obowiązywał jeszcze krajowy elektroniczny system służący do obsługi przemieszczeń wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy) zasad dotyczących przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do zarejestrowanego odbiorcy na podstawie papierowego administracyjnego dokumentu towarzyszącego (ADT). Art. 11 ustawy zmieniającej nie miał natomiast zastosowania w przypadku ubiegania się przez podmiot, w trybie art. 57 ust. 10 ustawy, o uzyskanie nowego zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca.

Należy również podkreślić, że w niniejszej sprawie, w stosunku do wyrobów akcyzowych wskazanych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej (oznaczonych kodem CN 2710 19 81), które po dokonanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym nie są wprowadzane do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, zawsze będzie miał zastosowanie tryb określony w art. 78 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 w zw. z art. 78 ust. 3 ustawy. Ponieważ do powyższych wyrobów akcyzowych nie stosuje się na terytorium Unii Europejskiej procedury zawieszenia poboru akcyzy, nie mogą być one nabywane wewnątrzwspólnotowo przez podmioty działające na terytorium kraju w ramach zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca. W związku z powyższym, nawet gdyby Wnioskodawca uzyskał nowe zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, które obejmowałoby, oprócz napojów alkoholowych, np. produkty rafinacji ropy naftowej, to nie mógłby nabywać w ramach tego zezwolenia (czyli w procedurze zawieszenia poboru akcyzy) ww. wyrobów akcyzowych oznaczonych kodem CN 2710 19 81.

Zmieniona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 26 lipca 2010 r. i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienionej interpretacji.

Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od daty doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Minister Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl