AE III/8012/7/FLL/08/5010 - Czy produkcja rozpuszczalnika i koncentratu do spryskiwaczy musi odbywać się na terenie składu podatkowego?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 października 2008 r. Ministerstwo Finansów AE III/8012/7/FLL/08/5010 Czy produkcja rozpuszczalnika i koncentratu do spryskiwaczy musi odbywać się na terenie składu podatkowego?

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) oraz art. 2 pkt 1 i 2, art. 72 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), § 18 ust. 1 pkt 2a i ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.), § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.)

Minister Finansów z urzędu zmienia interpretację indywidualną

z dnia 7 grudnia 2007 r. Nr IBPP3/443-97/07/k.p./KAN-971/07 wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w imieniu Ministra Finansów na wniosek Przedsiębiorstwa Produkcyjno-Handlowego "C." Edward M. (...) stwierdzając, że:

1.

nie jest prawidłowe stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach zawarte w interpretacji indywidualnej z dnia 7 grudnia 2007 r. Nr IBPP3/443-97/07/k.p./KAN-971/07 wydanej w imieniu Ministra Finansów, uznające za prawidłowe stanowisko Przedsiębiorstwa Produkcyjno-Handlowego "C." Edward M. (...) zawarte we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 12 września 2007 r.,

2.

nie jest prawidłowe stanowisko Przedsiębiorstwa Produkcyjno-Handlowego "C." Edward M. (...) zawarte we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z dnia 12 września 2007 r. w części dotyczącej uznania, iż wyrób o symbolu PKWiU ex 24.30.22-79, jak również koncentrat do spryskiwaczy nie będzie obciążony podatkiem akcyzowym.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2007 r. do Izby Skarbowej w Katowicach wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania produkcji wyrobu sklasyfikowanego do symbolu PKWiU 24.30.22-79.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowe "C." Edward M., zwane dalej Wnioskodawcą, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza importować z Ukrainy koncentrat do spryskiwaczy o kodzie CN 3820 00 00, a następnie przetwarzać ww. produkt na rozcieńczalnik.

W skład koncentratu do spryskiwacza wchodzi: alkohol etylowy, bitrex (benzoesan denatonium), środek powierzchniowo czynny. Zdaniem Wnioskodawcy rozpuszczalnik będzie klasyfikowany do symbolu PKWiU 24.30.22-79.8.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawca zadał m.in. pytanie:

"Jakie są obciążenia akcyzowe na tego typu wyrób, czy produkcja musi się odbywać w składzie podatkowym?"

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy produkowany rozpuszczalnik, jak również koncentrat do spryskiwaczy nie jest obciążony podatkiem akcyzowym. Jednocześnie produkcja rozpuszczalnika o symbolu PKWiU 24.30.22-79.8 nie musi odbywać się na terenie składu podatkowego.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach zawarte w interpretacji indywidualnej wydanej w imieniu Ministra Finansów:

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, w świetle obowiązującego stanu prawnego uznał za prawidłowe.

W uzasadnieniu swojego stanowiska wyjaśnił, iż ustawa z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) reguluje opodatkowanie wyrobów podatkiem akcyzowym oraz określa zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą i oznaczania niektórych z tych wyrobów znakami akcyzy (art. 1).

W myśl art. 3 ust. 1 i 2 ww. ustawy do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania wyrobów znakami akcyzy stosuje się odpowiednio: na terytorium kraju klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), w imporcie oraz w dostawie i nabyciu wewnątrzwspólnotowym klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Scalonej Nomenklaturze (CN).

Zgodnie z powołanym wyżej przepisem w celu określenia zakresu wyrobów podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, jak również regulacji dotyczących obrotu tymi wyrobami, ustawodawca odwołuje się do odpowiednich klasyfikacji statystycznych tj. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz Scalonej Nomenklatury Handlu Zagranicznego (CN).

Mając powyższe na uwadze, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wyjaśnił, iż w celu określenia, czy dany produkt stanowi wyrób akcyzowy, według jakiej stawki należy naliczyć podatek akcyzowy, czy dany wyrób akcyzowy jest obciążony dodatkowymi obowiązkami związanymi z jego produkcją i przemieszczeniem - niezbędne jest zaklasyfikowanie do odpowiedniego grupowania PKWiU lub CN.

Jednocześnie zważył, iż zgodnie z art. 2 pkt 1 i pkt 2 ww. ustawy wyrobami akcyzowymi są wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku Nr 1 do ustawy, a wyroby akcyzowe zharmonizowane to paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku Nr 2 do ustawy.

Organ podatkowy wziął pod uwagę, że we wniosku o wydanie interpretacji Wnioskodawca wskazał, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza produkować wyrób sklasyfikowany do symbolu PKWiU 24.20.22-79, i że wyrób ten wymieniony został w poz. 28 załącznika Nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym.

W konkluzji, wskazując na § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wyjaśnił, iż wyrób o symbolu PKWiU ex 24.30.22-79 nie będzie obciążony podatkiem akcyzowym, a jego produkcja nie będzie wymagała pozwolenia na prowadzenie składu podatkowego.

Po zapoznaniu się z materiałami sprawy Minister Finansów zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 2 pkt 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym, wyrobami akcyzowymi są wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku Nr 1 do ustawy, a wyroby akcyzowe zharmonizowane to paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku Nr 2 do ustawy.

W załączniku Nr 2 do ww. ustawy w pozycji 28 wymienione zostały wyroby akcyzowe zharmonizowane klasyfikowane do grupowania PKWiU ex 24.30.22-79 - rozpuszczalniki i rozcieńczalniki złożone organiczne pozostałe, zawierające w swym składzie alkohol etylowy (oznaczenie ex dotyczy tylko i wyłącznie danego wyrobu z danego grupowania).

W świetle powyższego, produkowany przez Wnioskodawcę wyrób jest wyrobem akcyzowym zharmonizowanym i podlega regulacjom ustawy o podatku akcyzowym.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na definicję alkoholu etylowego zawartą w art. 72 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. Na mocy przedmiotowej definicji alkoholem etylowym są wszelkie wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 1,2% objętości oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.91.10, 15.92.11 i 15.92.12 oraz kodami CN 2208 i 2207, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego grupowania PKWiU i kodu CN oraz napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony spirytus oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.91.10 i 15.92.11 oraz kodami CN 2208 i 2207 10 00, a także wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 22 % objętości, oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.93.11, 15.93.12, 15.94.10 i 15.95.10 oraz kodami CN 2204 10, 2204 21 10, 2204 29 10, 2204, 2206 00 i 2205.

W świetle powyższej definicji, w pełni zgodnej z definicją zawartą w art. 20 dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych, za alkohol etylowy uznaje się w każdym przypadku czysty alkohol etylowy i wszelkie wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.91.10, 15.92.11, 15.92.12 oraz kodami CN 2208 i 2207, a ponadto alkohol etylowy zawarty (w ilości powyżej 1,2% objętości) w innych wyrobach, objętych innymi symbolami PKWiU i kodami CN niż wskazane powyżej (np. alkohol etylowy zawarty w koncentracie płynu do spryskiwaczy, wyrobach czekoladowych, lekach, itp.).

Ponadto należy wyjaśnić, iż zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym opodatkowaniu akcyzą podlega import wyrobów akcyzowych. Natomiast art. 4 ust. 2 pkt 9 przedmiotowej ustawy stanowi, iż opodatkowaniu akcyzą podlega zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Przy czym, stosownie do treści art. 4 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1-3, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności określonej w tych przepisach, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

Jednocześnie na podstawie § 18 ust. 1 pkt 2a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.), zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy używany do produkcji rozpuszczalników i rozcieńczalników złożonych organicznych pozostałych, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.30.22-79 i kodem CN ex 3814 00 90, środków zapobiegających zamarzaniu i pozostałych płynów usuwających oblodzenie, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.66.33-50 i kodem CN ex 3820 00 00 oraz produktów ułatwiających rozpalanie ognia, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, bez względu na symbol PKWiU i kod CN i skażony:

a.

środkami dopuszczonymi do skażania na podstawie rozporządzenia Komisji Nr 3199/93/WE albo

b.

ketonem etylowo-metylowym w ilości nie mniejszej niż 3 dm3 na 100 dm3 100 % alkoholu etylowego, albo alkoholem izopropylowym (2-propanol) w ilości nie mniejszej niż 10 dm3 na 100 dm3 100 % alkoholu etylowego, do którego po skażeniu dodano, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych i rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65, poz. 598 z późn. zm.):

o octan etylu w ilości nie mniejszej niż 5 dm3 na 100 dm3 100 % alkoholu etylowego albo

o benzoesan denatonium ("Bitrex") w ilości nie mniejszej niż 1 gram na 100 dm3 100 % alkoholu etylowego.

Na podstawie natomiast § 18 ust. 7 przedmiotowego rozporządzenia, zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w importowanych rozpuszczalnikach i rozcieńczalnikach złożonych organicznych pozostałych, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.30.22-79 i kodem CN ex 3814 00 90, w środkach zapobiegających zamarzaniu i pozostałych płynach usuwających oblodzenie, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.66.33-50 i kodem CN ex 3820 00 00 oraz w produktach ułatwiających rozpalanie ognia, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, bez względu na symbol PKWiU i kod CN i skażony:

1.

środkami dopuszczonymi do skażania na podstawie rozporządzenia Komisji Nr 3199/93/WE albo

2.

ketonem etylowo-metylowym w ilości nie mniejszej niż 3 dm3 na 100 dm3 100 % alkoholu etylowego, albo alkoholem izopropylowym (2-propanol) w ilości nie mniejszej niż 10 dm3 na 100 dm3 100 % alkoholu etylowego, do którego po skażeniu dodano:

3.

octan etylu w ilości nie mniejszej niż 5 dm3 na 100 dm3 100 % alkoholu etylowego albo

4.

benzoesan denatonium ("Bitrex") w ilości nie mniejszej niż 1 gram na 100 dm3 100 % alkoholu etylowego.

W świetle powyższego skażony alkohol etylowy zawarty w importowanym wyrobie o kodzie CN 3820 00 00, a następnie wykorzystany do produkcji wyrobu o symbolu PKWiU ex 24.30.22-79 będzie mógł korzystać ze zwolnienia na podstawie § 18 ust. 7 ww. rozporządzenia, po spełnieniu warunków skażenia, o których mowa powyżej.

Alkohol etylowy zawarty w wyrobie stanowiącym przedmiot zapytania Wnioskodawcy nie spełnia ww. warunków, a zatem nie będzie korzystał ze zwolnienia od podatku akcyzowego. W stosunku do takiego alkoholu zawartego w produkowanym wyrobie stosowana powinna być obniżona stawka przewidziana na alkohol etylowy skażony w wysokości 4.550 zł, która określona została na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.).

Reasumując, zarówno stanowisko zawarte we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w części dotyczącej uznania, iż wyrób o symbolu PKWiU ex 24.30.22-79, jak również koncentrat do spryskiwaczy nie będą obciążone podatkiem akcyzowym, jak i wydaną z upoważnienia Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach interpretację indywidualną w tym zakresie - należy uznać za nieprawidłowe.

Zmieniona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 12 września 2007 r. i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienionej interpretacji.

Wnioskującemu przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od daty doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Minister Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl