AE III/0812/4/FLL/08/3472 - Stawka podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia antyobladzaczy i ochładzaczy silników.
Pismo z dnia 5 sierpnia 2008 r. Ministerstwo Finansów AE III/0812/4/FLL/08/3472 Stawka podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia antyobladzaczy i ochładzaczy silników.
ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ
Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z art. 72 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 25 z późn. zm.), § 18 ust. 1 pkt 1, ust. 2, ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.)
Minister Finansów z urzędu zmienia interpretację indywidualną
z dnia 24 stycznia 2008 r. Nr ITPP3/443-102/07/WW wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w imieniu Ministra Finansów na wniosek Pana Mariana D. ul. (...) stwierdzając, że:
nie jest prawidłowe stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej wydanej w imieniu Ministra Finansów z dnia 24 stycznia 2008 r. Nr ITPP3/443-102/07/WW uznające za prawidłowe stanowisko Pana Mariana D. zawarte we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 29 listopada 2007 r. w części dotyczącej nabycia wewnątrzwspólnotowego antyobladzaczy i ochładzaczy silników zawierających w swym składzie alkohol etylowy,
nie jest prawidłowe stanowisko Pana Mariana D. zawarte we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z dnia 29 listopada 2007 r. w części dotyczącej nabycia wewnątrzwspólnotowego antyobladzaczy i ochładzaczy silników zawierających w swym składzie alkohol etylowy oraz zwolnienia od podatku akcyzowego nabycia wewnątrzwspólnotowego, na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym olejów hydraulicznych, olejów przekładniowych, płynów do automatycznych skrzyń biegów, przemysłowych olejów przekładniowych, olejów do obróbki metalu, olejów formierskich, olejów transformatorowych.
UZASADNIENIE
W dniu 29 listopada 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku akcyzowego oraz stawki podatku akcyzowego.
We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Pan Marian D. zwany dalej Wnioskodawcą zamierza dokonać nabycia wewnątrzwspólnotowego następujących wyrobów:
oleje silnikowe, oleje do turbin, oleje do sprężarek i urządzeń ręcznych o napędzie pneumatycznym (CN 2710 19 81),
oleje hydrauliczne (CN 2710 19 83),
oleje przekładniowe, płyny do automatycznych skrzyń biegów, przemysłowe oleje przekładniowe (CN 2710 19 91),
oleje do obróbki metalu, oleje formierskie (CN 2710 19 91),
oleje transformatorowe (CN 2710 19 93),
smary morskie, smary do prowadnic i obrabiarek, smary stałe, oleje przetwórcze, oleje specjalne- czyszczące (CN 2710 19 99),
płyn do sprzęgieł i hamulców (CN 3819 00 00),
antyobladzacze i ochładzacze silników (CN 3820 00 00).
Wnioskodawca wyjaśnił, że kody CN przypisał na podstawie brzmienia pozycji i uwag do sekcji numer V i VI oraz uwag dodatkowych do działów 27 i 38 Taryfy Celnej oraz biorąc pod uwagę właściwości wyrobów.
Ponadto wyjaśnił, że wyroby o kodzie CN 2710 stanowią produkty zawierające nie mniej niż 70% masy olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych. Z produktów tych mniej niż 85% objętościowo (włącznie ze stratami) destyluje w temperaturze 350°C. Jednocześnie produkty te nie spełniają warunków umożliwiających ich klasyfikację jako oleje opałowe. Antyobladzacze i ochładzacze silników zaklasyfikowane do kodu CN 3820 00 00 stanowią produkty niezawierające lub zawierające mniej niż 70% masy olejów otrzymywanych z ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych.
W związku z zaistniałym stanem faktycznym zadał następujące pytanie:
"Które z wyżej wymienionych wyrobów będą zwolnione z podatku akcyzowego, do których będzie zastosowana stawka podatku 0%, a które będą obciążone inną stawką podatku i w jakiej wysokości?"
Stanowisko Wnioskodawcy:
Zdaniem Wnioskodawcy:
nabycie wewnątrzwspólnotowe następujących wyrobów:
oleje hydrauliczne (CN 2710 19 83),
oleje przekładniowe, płyny do automatycznych skrzyń biegów, przemysłowe oleje przekładniowe (CN 2710 19 91),
oleje do obróbki metalu, oleje formierskie (CN 2710 19 91),
oleje transformatorowe (CN 2710 19 93)
będzie podlegało zwolnieniu od podatku akcyzowego na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym i przy spełnieniu warunków określonych w § 13 ust. 2d rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego,
nabycie wewnątrzwspólnotowe następujących wyrobów (jeśli chodzi o rok 2007):
oleje silnikowe, oleje do turbin, oleje do sprężarek i urządzeń ręcznych o napędzie pneumatycznym (CN 2710 19 81),
smary morskie, smary do prowadnic i obrabiarek, smary stałe, oleje przetwórcze, oleje specjalne- czyszczące (CN 2710 19 99)
jest obciążone podatkiem akcyzowym w wysokości 1.180,00 zł/1000l- zgodnie z poz. 2 załącznika Nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego,
nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów:
płyn do sprzęgieł i hamulców (CN 3819 00 00),
antyobladzacze i ochładzacze silników (CN 3820 00 00)
będzie podlegało stawce podatku akcyzowego w wysokości 0% zgodnie z poz. 24 załącznika numer 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego.
Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy zawarte w interpretacji indywidualnej wydanej w imieniu Ministra Finansów:
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy wydając interpretację indywidualną Nr ITPP3/443-102/07/WW z dnia 24 stycznia 208 r. stwierdził, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest prawidłowe.
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w uzasadnieniu swojej decyzji stwierdził m.in., iż nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów o kodach CN 3819 00 00 i CN 3820 00 00 podlega stawce podatku akcyzowego w wysokości 0% - stawka określona w poz. 24 załącznika Nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego.
Po zapoznaniu się z materiałami sprawy Minister Finansów zważył, co następuje:
Zgodzić się należy ze stanowiskiem Wnioskodawcy dotyczącym oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego odnośnie pkt 1 i 2 oraz pkt 3 odnośnie płynu do sprzęgieł i hamulców. Natomiast stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w części dotyczącej pytania nt. stawki podatku akcyzowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego antyobladzaczy i ochładzaczy silników zawierających w swym składzie alkohol etylowy należy uznać za nieprawidłowe.
Powyższe twierdzenie związane jest z brzmieniem definicji alkoholu etylowego zawartej w art. 72 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.). W rozumieniu ustawy alkoholem etylowym są wszelkie wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 1,2 % objętości oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.91.10, 15.92.11 i 15.92.12 oraz kodami CN 2208 i 2207, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego grupowania PKWiU i kodu CN oraz napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony spirytus oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.91.10 i 15.92.11 oraz kodami CN 2208 i 2207 10 00, a także wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 22 % objętości, oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.93.11, 15.93.12, 15.94.10 i 15.95.10 oraz kodami CN 2204 10, 2204 21 10, 2204 29 10, 2204, 2206 00 i 2205.
W świetle tej definicji wyrobem akcyzowym objętym akcyzą jest alkohol etylowy zawarty w antyobladzaczach i ochładzaczach objętych kodem CN 3820 00 00.
Jednocześnie należy wyjaśnić, iż zgodnie z § 18 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn zm.) zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy wprowadzany do obrotu handlowego w postaci alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji Nr 3199/93/WE z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz. Urz. WE L 288 z 23.11.1993; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 249, z późn. zm.).
Stosownie do § 18 ust. 2 zwolnienie, o którym mowa powyżej ma zastosowanie pod warunkiem, że:
podmiot uprawniony do zwolnienia, nabywający alkohol etylowy, dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupiony alkohol zostanie zużyty do celów, o których mowa w ust. 1;
podmiot uprawniony do zwolnienia, wykorzystujący wyprodukowany w zakresie swojej działalności gospodarczej alkohol etylowy do celów, o których mowa w ust. 1, będzie przekazywał do właściwego naczelnika urzędu celnego do dnia 25 miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, oświadczenia o ilości i sposobie wykorzystania zwolnionego alkoholu etylowego;
podmiot uprawniony posiada zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór alkoholu etylowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy;
nabycie alkoholu etylowego nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy;
podmiot korzystający ze zwolnienia prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu wykorzystania wyrobów zwolnionych.
Ponadto na mocy § 18 ust. 8 przedmiotowego rozporządzenia, zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w nabywanych wewnątrzwspólnotowo, w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów, rozpuszczalnikach i rozcieńczalnikach złożonych organicznych pozostałych, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.30.22-79 i kodem CN ex 3814 00 90, w środkach zapobiegających zamarzaniu i pozostałych płynach usuwających oblodzenie, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.66.33-50 i kodem CN ex 3820 00 00 oraz w produktach ułatwiających rozpalanie ognia, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, bez względu na symbol PKWiU i kod CN.
W konkluzji należy stwierdzić, iż zwalnia się od podatku akcyzowego alkohol etylowy zawarty w antyobladzaczach i ochładzaczach objętych kodem CN 3820 00 00 po spełnieniu odpowiednio warunków, o których mowa w § 18 ust. 2 lub w § 18 ust. 8 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.
Natomiast alkohol etylowy, co do którego nie zostały spełnione warunki, o których mowa powyżej nie może korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego i w stosunku do takiego wyrobu należy stosować podstawową stawkę podatku akcyzowego przewidzianą na alkohol etylowy skażony w wysokości 4.550 zł.
W świetle powyższego zasadnym stało się, z urzędu, zmienić wydaną interpretację indywidualną, którą dokonano odmiennej interpretacji przepisu prawa w części dotyczącej nabycia wewnątrzwspólnotowego antyobladzaczy i ochładzaczy silników zawierających w swym składzie alkohol etylowy.
Artykuł 14e § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa stanowi, iż minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Sprawiedliwości.
Reasumując, zarówno stanowisko Pana Mariana D. zawarte we wniosku z dnia 29 listopada 2007 r., jak i dokonaną z upoważnienia Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy interpretację indywidualną nt. stawki podatku akcyzowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego antyobladzaczy i ochładzaczy silników - należy uznać za nieprawidłowe.
Zmieniona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 29 listopada 2007 r. i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienionej interpretacji.
W tym miejscu należy powtórzyć za Dyrektorem Izby Skarbowej, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych.
W świetle powyższego klasyfikacja wskazana przez Wnioskodawcę była przyjmowana przy dokonywaniu interpretacji przepisów prawa podatkowego.
Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od daty doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Minister Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.