AE III/033/13/FLL/08/2241 - Stawka podatku akcyzowego dla oleju zużywanego na potrzeby prac serwisowych w odwiertach.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 maja 2008 r. Ministerstwo Finansów AE III/033/13/FLL/08/2241 Stawka podatku akcyzowego dla oleju zużywanego na potrzeby prac serwisowych w odwiertach.

Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) oraz art. 62 ust. 1, art. 65 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) i § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.), Minister Finansów zmienia interpretację indywidualną z dnia 5 grudnia 2007 r., sygnatura IP-PP2-443-285/07-2/MS wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w imieniu Ministra Finansów dla P. SA z siedzibą w W., ul. (...), (...) stwierdzając, że:

1.

stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie zawarte w interpretacji indywidualnej z 5 grudnia 2007 r., sygnatura IP-PP2-443-285/07-2/MS jest nieprawidłowe,

2.

stanowisko zawarte we wniosku P. SA o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z dnia 20 września 2007 r. jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2007 r. P. SA z siedzibą w W., zwana dalej Wnioskującym złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku akcyzowego zużywanego na potrzeby prac serwisowych w odwiertach oleju opałowego o kodzie CN 2710.

W przedmiotowym piśmie wskazane zostało, iż olej jest medium roboczym - płuczącym stosowanym w czasie prac serwisowych w odwiertach. Prace te mają na celu skuteczne oczyszczenie rur wydobywczych i spodu odwiertu z zanieczyszczeń stałych, przemycie strefy przyodwiertowej oraz wykonanie zabiegu kwasowania. Efektem zabiegów jest przywrócenie zdolności wydobywczych odwiertów, czyli zwiększenie wydobycia ropy naftowej i gazu ziemnego. Ilość oleju potrzebnego do prawidłowego wykonania zabiegu szacuje się na około 90 m3 (90.000 l.) na jeden odwiert. Dobór cieczy zabiegowych - oleju opałowego powinien przede wszystkim uwzględniać konieczność zapewnienia bezpiecznych warunków pracy zarówno dla załogi jak i środowiska. Zwrócono uwagę na właściwości hydrauliczne, reologiczne, chemiczne i korozyjne cieczy oraz rodzaj jej oddziaływania na strefę złożową. Proponowane medium (olej opałowy) spełnia odpowiednie wymogi przeciwpożarowe, zapewniające minimalizację ryzyka zapłonu lub wybuchu podczas tłoczenia do odwiertu. Powszechnie stosowanym na świecie jest wymóg aby wartość temperatury zapłonu danej cieczy była wyższa co najmniej o 5°C od temperatury w jakiej będzie pompowana dana ciecz. Olej opałowy ma temperaturę zapłonu +65°C. Może więc być stosowany z powodzeniem jako bezpieczna ciecz zabiegowa. W przemyśle naftowym na świecie olej opałowy (lub ekwiwalent) stosowany jest powszechnie jako bezpieczne medium robocze.

Dla wskazanego powyżej stanu faktycznego Wnioskujący zadał pytanie, czy w odniesieniu do zużywanego na potrzeby prac serwisowych w odwiertach podatnika oleju opałowego o kodzie CN 2710 znajdzie zastosowanie art. 24 § 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym w związku z § 11 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, a w konsekwencji czy olej opałowy zużywany na inne cele niż opałowe będzie podlegać zwolnieniu od akcyzy?

Jednocześnie Wnioskujący zwrócił się z zapytaniem, cyt. "czy w przypadku negatywnej odpowiedzi na powyższe pytanie, dopuszczalne będzie obniżenie stawki podatku akcyzowego dla zużywanego nie na cele opałowe oleju napędowego na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego w, którym stawkę akcyzy obniżono między innymi dla towarów z pozycji CN 2710?".

Wnioskujący przedstawił własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego.

W ocenie Wnioskującego fakt zużywania oleju opałowego na cele niezwiązane z opałem, czy jako domieszka do paliw uzasadnia możliwość stosowania zwolnienia od akcyzy tego oleju na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym w związku z § 11 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydając interpretację indywidualną sygnatura IP-PP2-443-285/07-2/MS z dnia 5 grudnia 2007 r. stwierdził, że stanowisko przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest prawidłowe.

W wyniku weryfikacji przedmiotowej interpretacji indywidualnej okazało się, iż w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskującego w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego nie jest prawidłowe.

Zgodnie bowiem z brzmieniem art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn zm.), zwalnia się od akcyzy dodatki lub domieszki do paliw silnikowych oraz towary przeznaczone do użycia jako paliwa silnikowe inne niż paliwa silnikowe lub oleje opałowe wymienione w poz. 5 załącznika Nr 1 do ustawy, w przypadku gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Zgodnie z brzmieniem załącznika Nr 1 do ustawy wyroby akcyzowe klasyfikowane według CN 2710 wprost ujęte zostały w pozycji 5 tego załącznika.

Ujęcie oleju opałowego w poz. 5 załącznika Nr 1 do ustawy wyklucza, w stosunku do oleju opałowego zużywanego na potrzeby prac serwisowych w odwiertach stosownie zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

W związku z powyższym zasadnym stało się, z urzędu zmienić wydaną interpretację indywidualną, którą dokonano odmiennej interpretacji przepisu prawa.

Artykuł 14e § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stanowi, iż minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Sprawiedliwości.

Reasumując należy stwierdzić, iż w tym zakresie zarówno stanowisko P. SA zawarte we wniosku z dnia 20 września 2007 r., jak i dokonaną z upoważnienia Ministra Finansów przez Dyrektora Iż by Skarbowej w Warszawie interpretację indywidualną- należy uznać za nieprawidłowe.

Odnośnie natomiast drugiego pytania Wnioskującego dotyczącego możliwości stosowania obniżonej stawki podatku akcyzowego, cyt. " (...) dla zużywanego nie na cele opałowe oleju napędowego na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, w którym stawkę akcyzy obniżono między innymi dla wyrobów z pozycji CN 2710" należy wyjaśnić, co następuje.

Zgodnie z art. 3 ustawy o podatku akcyzowym, do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania wyrobów znakami akcyzy na terytorium kraju stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Natomiast do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania znakami akcyzy w imporcie oraz w dostawie i nabyciu wewnątrzwspólnotowym stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Scalonej Nomenklaturze (CN).

Na podstawie art. 65 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, stawka akcyzy na paliwa silnikowe wynosi 2.000 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu, na oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe 233 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu.

Na mocy § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.), stawki akcyzy określone m.in. w art. 65 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym obniża się do wysokości określonej w załączniku Nr 1 - dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju oraz w załączniku Nr 2 rozporządzenia - dla wyrobów akcyzowych dostarczanych wewnątrzwspólnotowo, nabywanych wewnątrzwspólnotowo oraz importowanych.

Na mocy poz. 1 załącznika Nr 1 do przedmiotowego rozporządzenia, obniżoną stawką podatku akcyzowego objęte zostały m.in. produkty rafinacji ropy naftowej oraz frakcje benzynowe otrzymane z przerobu ropy naftowej, z wyłączeniem grupowania PKWiU 23.20.28, 23.20.2, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Zgodnie natomiast z brzmieniem poz. 1 załącznika Nr 2, obniżoną stawką podatku akcyzowego objęte zostały m.in. oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70 % masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów, z wyłączeniem towarów klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, 2711.

Dla wyrobów objętych tymi pozycjami, z wyłączeniem wyrobów z brzmienia wymienionych, dla których określone zostały indywidualne stawki podatku akcyzowego, określona została stawka podatku akcyzowego w wysokości 1.882 zł/1.000 l.

Skoro dla oleju zużywanego na potrzeby prac serwisowych w odwiertach nie została określona indywidualna stawka podatku akcyzowego, to należy stosować stawkę podatku akcyzowego w wysokości 1.882 zł od 1.000 l.

Zmieniona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 20 września 2007 r. i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienionej interpretacji.

Wnioskującemu przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od daty doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Minister Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl