AE 3/8012/1/FLL/08/5148 - Stawka akcyzy dla oleju opałowego przeznaczonego na inne cele niż opałowe.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 listopada 2008 r. Ministerstwo Finansów AE 3/8012/1/FLL/08/5148 Stawka akcyzy dla oleju opałowego przeznaczonego na inne cele niż opałowe.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) w związku z art. 62 ust. 1, art. 65 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) i § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.)

Minister Finansów z urzędu zmienia interpretację indywidualną

z dnia 22 października 2007 r., Nr ILPP3/443-13/07-2/TW wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w imieniu Ministra Finansów na wniosek Przedsiębiorstwa Handlowo-Usługowego "T." (...) Sp.j. (...) stwierdzając, że:

1.

nie jest prawidłowe stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu zawarte w interpretacji indywidualnej z dnia 22 października 2007 r., Nr ILPP3/443-13/07-2/TW wydanej w imieniu Ministra Finansów, uznające za nieprawidłowe stanowisko Przedsiębiorstwa Handlowo-Usługowego "T." (...) Sp.j. (...) zawarte we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 3 września 2007 r.

2.

nie jest prawidłowe stanowisko Przedsiębiorstwa Handlowo-Usługowego "T." (...) Sp.j. zawarte we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 3 września 2007 r.

UZASADNIENIE

W dniu 5 września 2007 r. został złożony wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącego podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania oleju opałowego.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe "T." (...) Sp. j. z siedzibą w K., zwane dalej Wnioskodawcą wygrała przetarg na dostarczanie oleju opałowego i do wystawianych faktur dołączyła oświadczenie, że cyt. "zakupiony olej opałowy jest przeznaczony na cele opałowe lub do dalszej odsprzedaży z przedmiotowym przeznaczeniem". Odbiorca oleju odmówił potwierdzenia, iż zakupiony olej opałowy zostanie zużyty na ww. cele. Według wiedzy Wnioskodawcy olej opałowy został wykorzystany do oczyszczania odwiertów eksploatacyjnych przez Z. (...) Sp. z o.o. w K. na zlecenie (...) Oddział w Z.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Według jakiej stawki akcyzy należy opodatkować sprzedawany olej opałowy, który nie został zużyty na cele opałowe, ale też nie został zużyty do napędu lecz do wyżej opisanych celów.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy stawka akcyzy na sprzedawany olej opałowy, na który nie uzyskano oświadczenia o przeznaczeniu na cele opałowe wynosi 1.180 zł od 1.000 litrów.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej zawarte w interpretacji indywidualnej wydanej w imieniu Ministra Finansów:

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 22 października 2007 r. Nr ILPP3/443-13/07-2/TW stwierdził, że zgodnie z treścią art. 62 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się wyroby wymienione w poz. 1-12 załącznika Nr 2 do ustawy. Pod poz. 4 załącznika Nr 2 do ustawy zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, do której zaliczyć można również oleje opałowe, zamieszczona została grupa wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oznaczona symbolem PKWiU 23.20 i kodem CN 2710. Są to oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70 % masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów, oleje odpadowe.

W świetle art. 65 ust. 1 ww. ustawy stawka akcyzy na paliwa silnikowe wynosi 2.000 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu, na oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe 233 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu, na ciężkie oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe 60 zł od 1.000 kilogramów gotowego wyrobu, a na gaz płynny i metan używany do napędu pojazdów samochodowych 700 zł od 1.000 kilogramów gotowego wyrobu.

Na podstawie powyższych przepisów Dyrektor Izby Skarbowej stwierdził, iż prawotwórca dla wyrobów, które mogą być albo paliwem silnikowym albo olejem opałowym przewidział zastosowanie różnych stawek. Z grupy paliw silnikowych wyodrębnił te, które z uwagi na przeznaczenie do celów opałowych posiadają inną, niższą stawkę akcyzy.

Jednocześnie, opierając się na stanie faktycznym wskazanym we wniosku zauważył, że olej opałowy nie został sprzedany na cele opałowe ale nie został też zużyty jako paliwo silnikowe.

W ocenie Dyrektora Izby Skarbowej zasadniczą kwestią w zakresie ustalenia stawki akcyzy na przedmiotowy wyrób stało się zidentyfikowanie zasad jakimi należy kierować się podczas jej wyboru.

Idąc dalej wyjaśnił, iż w świetle postanowień art. 65 ust. 1 ww. ustawy istotą zagadnienia jest tzw. przeznaczenie na cele opałowe. Ponadto, w oparciu o uregulowania rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.) przypomniał, iż nabywcy oleju opałowego, podczas jego zakupu składają oświadczenia, o których mowa w § 4 rozporządzenia. A poprzez złożenie przedmiotowych oświadczeń kupujący zobowiązują się, że nabywane wyroby zostaną przeznaczone na cele opałowe albo będą przeznaczone do celów uprawniających do stosowania stawek wymienionych w poz. 2 lit. a załącznika Nr 1 do rozporządzenia.

W przypadku natomiast, gdy podmiot, który nabył w powyższych warunkach olej opałowy dokona następnie jego odsprzedaży na inny cel niż opałowy powstaje zgodnie z przepisami ustawy o podatku akcyzowym obowiązek podatkowy. Bez znaczenia jest przy tym - w świetle uregulowań art. 65 ust. 1a pkt 1 i pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym - w jakim innym celu zostanie zużyty tak sprzedany olej opałowy. Zgodnie bowiem z jego treścią w przypadku użycia olejów opałowych lub olejów napędowych, przeznaczonych na cele opałowe, które nie spełniają warunków określonych w odrębnych przepisach, w szczególności wymogów w zakresie prawidłowego znakowania i barwienia, użycia ich niezgodnie z przeznaczeniem, a także sprzedaży ich za pomocą odmierzaczy paliw ciekłych, stawka akcyzy wynosi:

1.

dla olejów opałowych lub olejów napędowych, przeznaczonych na cele opałowe - 2.000 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu;

2.

dla ciężkich olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe - 1.800 zł od 1.000 kilogramów gotowego wyrobu.

Zgodnie z cyt. wyżej przepisem w przypadku, gdy przeznaczony na cele opałowe olej opałowy podlega użyciu niezgodnie z przeznaczeniem, którym jest opisana we wniosku sprzedaż, stawka akcyzy w zależności od rodzaju oleju opałowego wynosi albo 2.000 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu albo 1.800 zł od 1.000 kilogramów gotowego wyrobu. Zastosowana pierwotnie stawka dla oleju opałowego, który powinien zostać przeznaczony do celów opałowych ulega zmianie, gdyż w następstwie opisanej przez Wnioskodawcę sprzedaży olej zostaje użyty w celu innym niż opałowy.

Reasumując Dyrektor Izby Skarbowej stwierdził, iż sprzedaż przez Wnioskodawcę oleju opałowego wymaga zastosowania stawek określonych w art. 65 ust. 1a ustawy o podatku akcyzowym.

Wezwany przez Wnioskodawcę pismem z dnia 7 listopada 2007 r. do usunięcia naruszenia prawa Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził brak podstaw do zmiany indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego (ILPP3/413/W-3/07-2/TK z dnia 13 grudnia 2007 r.).

Po zapoznaniu się z materiałami sprawy Minister Finansów zważył, co następuje:

Artykuł 62 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) stanowi, iż do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się wyroby wymienione w poz. 1-12 załącznika Nr 2 do ustawy.

Poz. 4 załącznika Nr 2 do ustawy zawiera oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70 % masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów, oleje odpadowe, oznaczone symbolem PKWiU 23.20 i kodem CN 2710.

Na podstawie art. 65 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, stawka akcyzy na paliwa silnikowe wynosi 2.000 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu, na oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe 233 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu.

Na mocy § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.), stawki akcyzy określone m.in. w art. 65 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym obniża się do wysokości określonej w załączniku Nr 1 rozporządzenia - dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju.

Zgodnie z brzmieniem poz. 1 przedmiotowego załącznika, obniżoną stawką podatku akcyzowego objęte zostały m.in. produkty rafinacji ropy naftowej oraz frakcje benzynowe otrzymywane z przerobu ropy naftowej, z wyłączeniem grupowania PKWiU 23.20.18, 23.20.2, gdzie indziej nieklasyfikowane.

Dla wyrobów objętych tą pozycją, z wyłączeniem wyrobów z brzmienia wymienionych w tym grupowaniu, dla których określone zostały indywidualne stawki podatku akcyzowego, określona została stawka podatku akcyzowego w wysokości 1.882 zł/1.000 l.

Z uwagi na fakt, że olej opałowy został przeznaczony na inne cele niż opałowe, to należy stosować stawkę podatku akcyzowego w wysokości 1.882 zł od 1.000 l właściwą dla produktów rafinacji ropy naftowej oraz frakcji benzynowych otrzymywanych z przerobu ropy naftowej, z wyłączeniem grupowania PKWiU 23.20.18, 23.20.2, gdzie indziej niesklasyfikowanych.

Reasumując należy stwierdzić, iż w tym zakresie zarówno stanowisko Przedsiębiorstwa Handlowo-Usługowego "T." (...) Sp. j. zawarte we wniosku z dnia 3 września 2007 r., jak i dokonaną z upoważnienia Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu interpretację indywidualną - należy uznać za nieprawidłowe.

Zmieniona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 3 września 2007 r. i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienionej interpretacji

Wnioskującemu przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od daty doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Minister Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl