927/2016 - Obowiązek opiniowania przez kuratora oświaty planów pracy publicznych placówek doskonalenia nauczycieli.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 marca 2016 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej 927/2016 Obowiązek opiniowania przez kuratora oświaty planów pracy publicznych placówek doskonalenia nauczycieli.

Przepis art. 31 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 z późn. zm.) nałożył na kuratora oświaty obowiązek opiniowania planów pracy publicznych placówek doskonalenia nauczycieli. Opinia ta powinna odnosić się do realizacji przez placówkę jej zadań obowiązkowych, tj. wynikających z przepisów prawa.

Zadania te określa § 15 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. z 2014 r. poz. 1041 i z 2015 r. poz. 1251) stanowiący, że do obowiązkowych zadań publicznych placówek doskonalenia nauczycieli prowadzonych przez samorząd województwa, powiat lub gminę należy organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie:

1.

wynikającym z kierunków polityki oświatowej oraz wprowadzanych zmian w systemie oświaty;

2.

wymagań stawianych wobec szkół i placówek, których wypełnianie jest badane przez organy sprawujące nadzór pedagogiczny w procesie ewaluacji zewnętrznej, zgodnie z przepisami w sprawie nadzoru pedagogicznego;

3.

realizacji podstaw programowych, w tym opracowywania programów nauczania;

4.

diagnozowania potrzeb uczniów i indywidualizacji procesu nauczania i wychowania;

5.

przygotowania do analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego, wyników sprawdzianu i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, oraz korzystania z nich w celu doskonalenia pracy nauczycieli;

6.

potrzeb zdiagnozowanych na podstawie analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego oraz wyników sprawdzianu i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, a także organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego dyrektorów szkół i placówek w zakresie zarządzania oświatą.

Do obowiązkowych zadań publicznych placówek doskonalenia prowadzonych przez samorząd województwa, należy ponadto:

1.

organizowanie i prowadzenie, stosownie do potrzeb, doradztwa metodycznego dla nauczycieli:

a)

przedmiotów zawodowych nauczanych w zawodach unikatowych,

b)

zatrudnionych w szkołach z językiem nauczania mniejszości narodowych i etnicznych oraz językiem regionalnym;

2.

prowadzenie wojewódzkiego systemu informacji pedagogicznej, w tym gromadzenie i udostępnianie informacji dotyczących dostępnych form kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli.

Kurator oświaty - jako organ nadzoru pedagogicznego - opiniując plany pracy placówek powinien w szczególności wyrazić opinię na temat relacji pomiędzy projektowanymi działaniami placówki, a potrzebami szkół i nauczycieli regionu określonymi na podstawie wyników nadzoru pedagogicznego.

Przepis stanowi wyłącznie o obowiązku wydania opinii przez kuratora oświaty i nie określa sankcji wobec placówki doskonalenia nauczycieli w przypadku uwag kuratora oświaty do przygotowanego planu.

Organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie wynikającym z kierunków polityki oświatowej państwa, ustalanych przez Ministra Edukacji Narodowej na dany rok szkolny na podstawie przepisów art. 35 ust. 2 pkt 1 ustawy o systemie oświaty zostało włączone do obowiązkowych zadań publicznych placówek doskonalenia nauczycieli od 1 stycznia 2013 r. Wskazanymi wyżej przepisami w planowanie działań systemu doskonalenia nauczycieli został wbudowany stały mechanizm zobowiązujący je do działań w zakresie, który z punktu widzenia polityki państwa uznawany jest za najistotniejszy.

Projektowane przez placówkę formy doskonalenia służące realizacji kierunków polityki oświatowej państwa nie muszą literalnie odpowiadać wskazanemu kierunkowi, ale muszą obejmować zagadnienia pozostające w zakresie wynikającym z danego kierunku polityki oświatowej państwa.

Formy doskonalenia służące realizacji kierunków polityki oświatowej państwa muszą być oferowane nauczycielom nieodpłatnie. Placówki realizują je bowiem jako swoje zadanie obowiązkowe, a zgodnie z § 2 ust. 3 pkt 3 rozporządzenia w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli, organ prowadzący placówkę doskonalenia zapewnia środki finansowe na jej utrzymanie oraz organizacyjne i kadrowe warunki do realizacji zadań statutowych. Na finansowanie publicznych placówek doskonalenia nauczycieli jednostki samorządu terytorialnego, otrzymują środki z budżetu państwa w ramach części oświatowej subwencji ogólnej. Środki te mieszczą się w puli środków przekazywanych JST dla placówek realizujących zadania pozaszkolne, do których zalicza się także placówki doskonalenia nauczycieli. Wysokość tych środków w bieżącym roku określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2016 (Dz. U. poz. 2294). Zadaniem placówki jest zaplanowanie realizacji zadań obowiązkowych w ramach przyznanych przez organ prowadzący środków.

Na doskonalenie nauczycieli w zakresie wynikającym z kierunków polityki oświatowej państwa mogą być przeznaczane również środki będące w dyspozycji organów prowadzących szkoły i kuratorów oświaty. Zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie sposobu podziału środków na wspieranie doskonalenia zawodowego nauczycieli pomiędzy budżety poszczególnych wojewodów, form doskonalenia zawodowego dofinansowywanych ze środków wyodrębnionych w budżetach organów prowadzących szkoły, wojewodów, ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz szczegółowych kryteriów i trybu przyznawania tych środków (Dz. U. Nr 46, poz. 430 i z 2015 r. poz. 1973) organy prowadzące szkoły przy podziale środków, o których mowa w art. 70a ust. 1 muszą brać pod uwagę:

* wnioski dyrektorów szkół, które są przygotowane zgodnie z identyfikowanymi przez dyrektora szkoły potrzebami nauczycieli w zakresie doskonalenia zawodowego,

* wyniki sprawdzianu i egzaminów zewnętrznych,

* wyniki ewaluacji oraz wynikające z nich wnioski,

* podstawowe kierunki polityki oświatowej państwa.

Ponadto, kurator oświaty może ze środków wyodrębnionych zgodnie z art. 70a ust. 3 ustawy - Karta Nauczyciela finansować lub dofinansować realizację form doskonalenia zawodowego dla nauczycieli zatrudnionych w danym województwie, w tym również w zakresie wynikającym z kierunków polityki oświatowej państwa.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl