7/KF/2003 - Komunikat Ministra Finansów w sprawie ogłoszenia "Kodeksu etyki audytora wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych" i "Karty audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych".

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 2 kwietnia 2003 r. Ministerstwo Finansów 7/KF/2003 Komunikat Ministra Finansów w sprawie ogłoszenia "Kodeksu etyki audytora wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych" i "Karty audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych".

Na podstawie art. 35n ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 i Nr 45, poz. 391), ogłasza się:

1) "Kodeks etyki audytora wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych", stanowiący załącznik nr 1 do Komunikatu;

2) "Kartę audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych", stanowiącą załącznik nr 2 do Komunikatu.

Kodeks etyki audytora wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych

Wstęp

Podstawą do opracowania "Kodeksu etyki audytora wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych" zwanego dalej "Kodeksem" jest "Raport Okresowy Komisji Europejskiej w sprawie postępów Polski na drodze do członkostwa w Unii Europejskiej w 2002 r." przygotowany przez Komisję Wspólnot Europejskich. Celem Kodeksu jest promowanie etycznego postępowania w zawodzie audytora wewnętrznego. Kodeks stanowi zestawienie zasad i wartości, jakimi powinien się kierować audytor wewnętrzny w codziennej pracy. Kodeks uwzględnia zarówno ogólne wymogi dotyczące urzędnika w administracji publicznej, jak i konkretne wymogi związane z wykonywaniem zawodu audytora wewnętrznego. Kodeks został przygotowany na podstawie "Kodeksu etyki służby cywilnej", "Kodeksu etycznego wewnętrznego rewidenta księgowego" opracowanego przez Dyrekcję Generalną ds. Budżetu D.6 Komisji Europejskiej oraz "Kodeksu etyki" Instytutu Audytorów Wewnętrznych - IIA (Institute of Internal Auditors - Framework for the Standards for the Professional Practice of Internal Auditing). Kodeks stanowi uzupełnienie "Standardów audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych". Kodeks jest związany ze specyfiką zawodu audytora wewnętrznego, który opiera się na zaufaniu do obiektywnej oceny procesów zarządzania ryzykiem, systemu kontroli wewnętrznej i zarządzania jednostką sektora finansów publicznych. Kodeks określa dwa istotne zagadnienia związane z przeprowadzaniem audytu wewnętrznego - zasady dotyczące zawodu i praktyki wykonywania audytu wewnętrznego oraz reguły postępowania, które opisują normy zachowania oczekiwanego od audytora wewnętrznego. Reguły te są pomocne przy stosowaniu zasad w praktyce, a ich celem jest wskazanie wzorców etycznego postępowania audytora wewnętrznego.

Kodeks razem ze "Standardami audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych", "Kartą audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych" i innymi dokumentami stanowi wytyczne postępowania dla audytora wewnętrznego.

Kodeks stanowi wskazówkę i pomoc w ocenie i w pracy audytu wewnętrznego, dlatego też będzie podlegać dalszym modyfikacjom wraz ze zmianami warunków, w których działają jednostki, oraz rozwojem audytu wewnętrznego.

Zakres obowiązywania

Niniejszy Kodeks obowiązuje audytorów wewnętrznych zatrudnionych w jednostce sektora finansów publicznych zwanej dalej "jednostką".

Zasady

Audytor wewnętrzny powinien przestrzegać następujących zasad:

1.Uczciwość

Uczciwość audytora wewnętrznego powinna wzbudzać zaufanie, a przez to stanowić wiarygodną podstawę do jego oceny.

Audytor wewnętrzny powinien:

1) wykonywać swoją pracę uczciwie, odpowiedzialnie i z zaangażowaniem,

2) przestrzegać prawa,

3) uznawać i wspierać cele jednostki, które są zgodne z prawem i zasadami etyki,

4) przedkładać dobro publiczne nad interesy własne i swojego środowiska.

Audytor wewnętrzny nie powinien angażować się w działania sprzeczne z prawem, które mogłyby podważyć zaufanie do zawodu audytora wewnętrznego lub jednostki.

2.Obiektywizm

Audytor wewnętrzny zachowuje obiektywizm zawodowy przy zbieraniu, ocenianiu i przekazywaniu informacji na temat badanej działalności lub procesu. Audytor wewnętrzny dokonuje wyważonej oceny, biorąc pod uwagę wszystkie okoliczności związane z przeprowadzanym audytem. Przy formułowaniu ocen nie kieruje się własnym interesem oraz nie ulega wpływom innych osób.

Audytor wewnętrzny nie powinien:

1) uczestniczyć w działaniach, które mogłyby uniemożliwić dokonanie bezstronnej oceny lub byłyby w sprzeczności z interesami jednostki;

2) uchylać się od podejmowania trudnych decyzji.

Audytor wewnętrzny powinien ujawniać wszystkie istotne fakty, o których posiada wiedzę, a których nieujawnienie mogłoby zniekształcić sprawozdanie z przeprowadzenia badania określonego obszaru działalności jednostki.

3.Poufność

Audytor wewnętrzny szanuje wartość i własność informacji, którą otrzymuje, i nie ujawnia jej bez odpowiedniego upoważnienia, chyba że istnieje prawny lub zawodowy obowiązek jej ujawnienia.

Audytor wewnętrzny:

1) powinien rozważnie wykorzystywać i chronić informacje uzyskane w trakcie wykonywania swoich obowiązków;

2) nie powinien wykorzystywać informacji dla uzyskania osobistych korzyści lub w jakikolwiek inny sposób, który byłby sprzeczny z prawem lub przynosiłby szkodę celom jednostki.

4.Profesjonalizm

Audytor wewnętrzny wykorzystuje posiadane kwalifikacje, umiejętności i doświadczenie potrzebne do przeprowadzania audytu wewnętrznego.

Audytor wewnętrzny powinien:

1) podejmować się przeprowadzenia tylko takich zadań audytowych, do których wykonania posiada wystarczające kwalifikacje, umiejętności i doświadczenie,

2) przeprowadzać audyt wewnętrzny zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych oraz ze "Standardami audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych",

3) stale podwyższać swoje kwalifikacje zawodowe oraz efektywność i jakość wykonywanych zadań audytowych,

4) dążyć do pełnej znajomości aktów prawnych oraz wszystkich faktycznych i prawnych okoliczności pojawiających się w trakcie przeprowadzanych zadań audytowych,

5) zawsze być przygotowany do jasnego - merytorycznego i prawnego - uzasadnienia własnych decyzji i sposobu postępowania.

5.Postępowanie i relacje pomiędzy audytorami wewnętrznymi

Audytor wewnętrzny postępuje w sposób sprzyjający umacnianiu współpracy i dobrych stosunków z innymi audytorami.

Audytor wewnętrzny:

1) swoim postępowaniem i wzajemną współpracą w ramach uprawianej profesji umacnia jej rangę i prestiż;

2) w stosunkach z innymi audytorami postępuje w sposób godny i uczciwy.

6.Konflikt interesów

Audytor wewnętrzny, wykonując zadanie audytowe, zobowiązany jest dbać o to, aby nie powstał konflikt interesów.

Audytor wewnętrzny obowiązany jest:

1) upewnić się, że wprowadzone uwagi i wnioski poczynione w trakcie audytu wewnętrznego nie przenoszą na niego żadnych kompetencji ani odpowiedzialności w zakresie zarządzania jednostką oraz gwarantują, że funkcje tego rodzaju pozostają w całkowitej i wyłącznej kompetencji kierownika jednostki;

2) dbać o ochronę swojej niezależności i unikać konfliktu interesów, odmawiając przyjmowania jakichkolwiek korzyści, które mogłyby naruszać jego całkowitą niezależność, uczciwość i obiektywizm w wykonywanej pracy lub mogłyby być postrzegane w ten sposób;

3) unikać wszelkich związków z członkami kadry kierowniczej i z pracownikami audytowanej przez siebie jednostki oraz innymi osobami, które mogą wywierać na niego naciski albo w jakikolwiek sposób umniejszać lub ograniczać zdolność do działania.

Karta audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych

Wstęp

Podstawą do opracowania "Karty audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych" zwanej dalej "Kartą" jest "Raport Okresowy Komisji Europejskiej w sprawie postępów Polski na drodze do członkostwa w Unii Europejskiej w 2000 r." przygotowany przez Komisję Wspólnot Europejskich. Celem Karty jest określenie ogólnych zasad funkcjonowania audytu wewnętrznego w jednostce sektora finansów publicznych zwanej dalej "jednostką".

Zakres i rola audytu wewnętrznego polega na identyfikacji i zrozumieniu potencjalnego ryzyka w działaniu jednostki, na zbadaniu i ocenie adekwatności oraz efektywności systemów kontroli wewnętrznej stworzonych w celu kontrolowania takiego ryzyka.

Karta została przygotowana na podstawie wzoru "Karty Wewnętrznej Rewizji" opracowanej przez Dyrekcję Generalną ds. Budżetu D.6 Komisji Europejskiej oraz "Karty audytu wewnętrznego" Instytutu Audytorów Wewnętrznych - IIA (Institute of Internal Auditors - Framework for the Standards for the Professional Practice of Internal Auditing).

Karta razem ze "Standardami audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych", "Kodeksem etyki audytora wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych" i innymi dokumentami stanowi wytyczne dla funkcjonowania audytu wewnętrznego.

Karta stanowi wskazówkę i pomoc w ocenie i w pracy audytu wewnętrznego, dlatego też będzie podlegać dalszym modyfikacjom wraz ze zmianami warunków, w których działają jednostki, oraz rozwojem audytu wewnętrznego.

I. Ogólne zasady i cele audytu wewnętrznego

1.Ogólnym celem przeprowadzania audytu wewnętrznego jest dostarczenie kierownikowi jednostki racjonalnego zapewnienia, że mechanizmy zarządzania i kontroli wewnętrznej funkcjonują prawidłowo.

2.Celem audytu wewnętrznego jest niezależna i obiektywna ocena procesów, systemów oraz procedur istniejących w jednostce, a poprzez to wniesienie wartości dodanej dla jednostki.

3.Audyt wewnętrzny obejmuje czynności o charakterze oceniającym, zapewniającym oraz doradczym. Podstawowym zadaniem audytu wewnętrznego są czynności o charakterze oceniającym i zapewniającym. Działania o charakterze doradczym mogą być wykonywane, o ile ich charakter nie narusza zasady obiektywizmu i niezależności audytora wewnętrznego.

II. Prawa i obowiązki audytora wewnętrznego

1.Audytor wewnętrzny ma zagwarantowane prawo dostępu do wszelkich dokumentów, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych, do wszystkich pracowników oraz wszelkich innych źródeł informacji potrzebnych do przeprowadzenia audytu wewnętrznego i związanych z funkcjonowaniem jednostki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny.

2.Audytor wewnętrzny ma zagwarantowane prawo dostępu do pomieszczeń jednostki z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych.

3.Audytor wewnętrzny ma prawo uzyskiwać od kierownika i pracowników jednostki informacje oraz wyjaśnienia w celu zapewnienia efektywnego i wydajnego przeprowadzania audytu wewnętrznego.

4.Audytor wewnętrzny nie jest odpowiedzialny za procesy poddawane audytowi wewnętrznemu.

5.Audytor wewnętrzny nie jest odpowiedzialny za procesy zarządzania ryzykiem i procesy kontroli wewnętrznej w jednostce, ale poprzez swoje badanie, wnioski i uwagi wspomaga kierownika jednostki we właściwej realizacji tych procesów.

6.Audytor wewnętrzny nie jest odpowiedzialny za wykrywanie przestępstw, ale powinien posiadać wiedzę pozwalającą mu zidentyfikować znamiona przestępstwa.

7.Audytor wewnętrzny jest uprawniony do przeprowadzania audytów finansowych, systemowych, działalności, informatycznych, zarządzania, gospodarności, wydajności, efektywności i innych.

8.Audytor wewnętrzny w zakresie wykonywania swoich zadań współpracuje z audytorami zewnętrznymi, w tym w szczególności z kontrolerami Najwyższej Izby Kontroli.

III. Niezależność

1.Audytor wewnętrzny podlega bezpośrednio kierownikowi jednostki.

2.Audytor wewnętrzny jest niezależny w wykonywaniu swoich zadań i podlega tylko przepisom prawa.

3.Audytor wewnętrzny postępuje zgodnie ze "Standardami audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych" oraz "Kodeksem etyki audytora wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych" określonymi przez Ministra Finansów.

IV. Zakres audytu wewnętrznego

1.Audyt wewnętrzny obejmuje ocenę i badanie adekwatności i skuteczności systemu kontroli wewnętrznej, zarządzania ryzykiem oraz jakości realizowanych zadań. W szczególności obejmuje:

1) przegląd ustanowionych mechanizmów kontroli wewnętrznej oraz wiarygodności i rzetelności informacji operacyjnych, zarządczych i finansowych,

2) ocenę przestrzegania przepisów prawa oraz regulacji wewnętrznych jednostki,

3) ocenę zabezpieczenia mienia jednostki,

4) ocenę efektywności i gospodarności wykorzystania zasobów jednostki,

5) przegląd programów i przygotowanych do realizacji projektów w celu ustalenia zgodności funkcjonowania jednostki z planowanymi wynikami i celami.

2.Audyt wewnętrzny może objąć zakresem swojego badania wszystkie obszary działania jednostki.

3.Rola audytu wewnętrznego polega na wykrywaniu i określaniu potencjalnego ryzyka, mogącego się pojawiać w ramach działalności jednostki, oraz na badaniu i ocenianiu prawidłowości i efektywności systemów kontroli wewnętrznej, mających na celu eliminowanie lub ograniczanie takiego ryzyka.

4.Zakres audytu wewnętrznego nie może być ograniczany. Kierownik jednostki powinien być niezwłocznie powiadamiany o wszelkich próbach ograniczania zakresu audytu.

5.Audytor wewnętrzny dysponuje pełną swobodą w zakresie identyfikacji obszarów ryzyka.

V. Sprawozdawczość

1.Audytor wewnętrzny sporządza sprawozdanie z przeprowadzenia audytu wewnętrznego, zwane dalej "sprawozdaniem", w którym przedstawia w sposób jasny, rzetelny i zwięzły ustalenia i wnioski poczynione w trakcie audytu wewnętrznego.

2.Sprawozdanie audytor wewnętrzny przekazuje kierownikowi komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, po odbyciu narady zamykającej.

3.Kierownik komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, może zgłosić na piśmie, w terminie 14 dni od dnia otrzymania sprawozdania, dodatkowe wyjaśnienia lub umotywowane zastrzeżenia dotyczące ustaleń stanu faktycznego, analizy przyczyn i skutków stwierdzonych uchybień oraz uwag i wniosków zawartych w sprawozdaniu.

4.Sprawozdanie audytor wewnętrzny przekazuje kierownikowi jednostki.

VI. Zarządzanie komórką audytu wewnętrznego

1.Komórką audytu wewnętrznego w jednostce zarządza kierownik komórki audytu wewnętrznego.

2.Kierownik komórki audytu wewnętrznego reprezentuje komórkę audytu wewnętrznego zarówno wobec pracowników jednostki, jak i osób niebędących pracownikami jednostki.

3.Kierownik komórki audytu wewnętrznego jest niezależny w zakresie planowania pracy danej komórki, przeprowadzania audytu wewnętrznego i składania sprawozdań.

4.Kierownik komórki audytu wewnętrznego lub audytor wewnętrzny w porozumieniu z kierownikiem jednostki opracowuje roczny plan audytu.

Opublikowano: Biul.Skarb. 2003/3/6